Jag vill ha kramsnö, nu!

Har svårt att släppa det där med snön.

Ska börja med att säga att ja, jag tror också att SL:s entreprenörer ställde in lite väl många bussar igår.

Däremot verkade jag ha rätt när det gällde snöröjningen. Den fungerade hyfsat under rådande förhållanden. Dvs ihärdigt snöfall under många timmar. Det var bara kamraterna i s-oppositionen i Stockholm som fortsatte under dagen att envist framhärda att det bara kommit ett par cm snö och att denna borde ha gått att få undan snabbt. Medan dessa påståenden haglade på facebook och twitter ven fortfarande snöstormen där ute. Jag har ingen position i partiet, kommer aldrig att få, jag tycker det var idiotiskt att försöka göra politiska poänger på snön.

Har slagit upp statistik. Den 7 februari var snödjupet i Stockholmstrakten 8 centimeter. Sen snöade det inte på ytterligare två dagar. Den 11 februari var det 33 cm. Lokala variationer fanns säkert. Men observera, snödjupet var uppmätt klockan 07:00. Alltså medan det fortfarande var många timmars snöfall kvar.

SMHI hade så vitt jag förstått utfärdat klass 2-varning: Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner.

Ändå fortsatte nyhetsrapporteringen hänga på trenden att rapportera, inte om vädret, utan om varför i alla sin dar inte allt flöt på som om det vore barmark.

Bottennappet igår stod det regionala nyhetsprogrammet ABC för. En yngre reporter framförde en liten krönika som handlade om att i hennes barndom stod minsan aldrig någon trafik i Stockholm stilla pga snön. Nej, att döma av hennes ålder så inföll nog hennes barndom ungefär samtidigt med en räcka riktigt snöfattiga vintrar. Det hade varit lätt att kolla statistik, jag hittade den på några sekunder, så bråttom har man inte i ett lokalt nyhetsprogram.

Sen kom det allra roligaste. Slutklämmen. Den vinterklädda flickan kastade upp lite snö framför kameran och sa: ”Och det konstiga är, att trots att det kommit så mycket snö och är så kallt så är det inte kramsnö!”

Om det nu inte tillhör allmänbildningen eller erfarenheten när man är runt 27 så går det också lätt att googla fram. Att kramsnö uppstår vid temperaturer runt 0 grader. När inslaget spelades in var det runt -10 i Stockholm.

3 svar to “Jag vill ha kramsnö, nu!”

  1. frktjatlund Says:

    De gator, trottoarer och gångvägar jag rör mig på har varit betydligt bättre röjda och sandade igår än tidigare vintrar. Till och med Skanstullsbron har varit ordentligt plogad hela tiden.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; jag har varit imponerad av hur snabba man varit här också. Även när det kommit bara ett par cm snö så har plogarna varit ute på udda tider.

Kommentera

