När fördumningen tar över även P1

DÄR slog huvudet i taket för veckans dumhet.

Råkade av misstag ha på radion när veckans version av Husmorsskolan sändes. Husmorsskolan är ett radioprogram där producenten Erica Dahlgren och kända bloggaren Clara Lidström (Underbara Clara) lär ut käcka hushållstips. I P1 på bästa lördagssändningstid innan lunchekot.

Idag färgade Clara kläder, i en gryta på spisen hemma i sitt hus.

Clara är övertygad om att det är bra för miljön, bra för allt, även att färga ett enda klädesplagg i kemikalier hemma i en gryta i stället för att köpa nytt.

Anledningen att Clara färgar det här enstaka plagget, ett vitt linne, är att hon fått fula fläckar på det som inte gått bort. Det är mycket bättre säger Clara, att färga plagget än att använda en massa kemikalier för att få bort fläcken och kanske hålla på och gnugga på tyget.

Linnet ska bli ljusturkos. Clara förklarar för en förvånad Erica att plagget blir ljust trots att färgbadet, fast det svåra ordet använder hon inte, ser alldeles mörkt ut.

Hallå, hallå, hallå! Finns här någon som har färgat? Finns här någon som har färgat ett vitt plagg till en ljus kulör och lyckats dölja en enda fläck som fanns på det vita plagget? Hur mycket förstånd krävs det för att fatta att fläcken hänger med men i en mörkare ton än resten av plagget? Eller i värsta fall i en helt annan kulör, beror på vilken fläck det är.

Nej man ska inte bry sig.

Man ska inte bry sig om något. Eller i alla fall inte om skitsaker.

Men jag kan aldrig sluta bry mig om när dumheten breder ut sig.

Erica Dahlgren säger att hon gör programmet för att människor idag är så okunniga om gamla ”husmorsmetoder”. Det är säkert ett gott syfte. Men när tonen i programmet är så fördummande som samtalen mellan henne och Clara så undrar jag om det inte vore bättre om lyssnarna svävade i okunnighet eller gjorde som folk alltid gjort: frågade någon annan.

Men jag fick i alla fall ett långt trevligt telefonsamtal med Evis på köpet!

21 svar to “När fördumningen tar över även P1”

  1. Rutan Says:

    ”Färg… eh… sats”.
    Förr, när jag färgade så rörde det sig mest om att förbättra svarta kulörer. (Minns några blå försök där det visade sig att tyg och tråd var av olika material.) Men färga över fläckar har jag inte lyckats med.

  2. kristina Says:

    Hej! Är en av dem som följer din blogg och uppskattar den mycket, men inte brukar kommentera. Men nu måste jag.
    Jag reagerade precis som du på dagens program. Inte hjälper färgning mot fläckar! Även andra självklarheter fick de att låta som ny kunskap. Korkat. Om man nu måste göra något med ett fläckigt linne för att dölja fläckarna – brodera en blomma, gör en trasdocka eller använd till putstrasa.

  3. Ullah Says:

    Men sa de inget om resultatet? Eller kanske de inte ville erkänna att fläcken fortfarande syntes.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; och starka färgbad krävdes det för att det skulle vara någon mening. Jag tillhör subkulturen och generationen som köpte gammaldags naturfärgade herrunderkläder också och färgade innan de användes. Ingen som helst miljöbaktanke med det.

    Olyckliga resultat med syntettråd har jag också varit med om. Riktigt olyckliga.

    Modern på sin vävtid färgade in mattrasor med Herdins textilfärg.

    Kristina; välkommen hit! Erica D säger på SR:s hemsida att hennes idé är att fånga upp sådan kunskap som förr gick i arv men inte gör det längre. Men det stämmer ju inte! Som du säger, mycket är självklarheter, annat är sånt som finns på varenda miljötipssajt och annat, som färgningen, är rent strunt.

    Ullah; nej, vad jag kunde höra så sa de inget om resultatet. Då hade ju idén för halva programmet fallit.

  5. Malou Says:

    Ibland är det nog bra att jag inte lyssnar på svensk radio!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Malou; jag tror det!

  7. Ullah Says:

    Det finns mycket bra på P1 också.

  8. Evis Says:

    Annaa: Det var nog inte samma tjej som har Husmorsskolan-bloggen som har radioprogrammet. Vad dumt när jag hade retat upp mig ordentligt 😉

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jadå!

    Evis; nej jag såg också det. Radioprogrammet är ännu förargligare.

  10. Monika Says:

    Jag har gått och tyckt lite vagt illa om Underbara Clara utan anledning, men ju mer jag läser och hör om henne, desto fler anledningar får jag!

  11. Annaa Mattsson Says:

    Monika; jag har haft lite problem med henne därför att några av mina bloggvänner har gillat henne. Inte för att jag inte brukar vara självständigt tänkande men för att jag kanske varit för hård i mina omdömen. Nu har jag bestämt mig, jag skiter i andras förbehåll, jag tycker hela hennes husmorssmet är för sliskig. Det hjälper inte att försvara henne med ”men hon är ju inte hemmafru själv, hon jobbar professionellt”. Jäpp, hon lever på att sprida myten om den nya goda husmodern.

    Många av hennes råd är självklarheter, annat är sånt som återfinns i diverse spalter om att spara både miljö och pengar. Men man behöver inte dela med sig av de råden i ett husmorsskimmer.

  12. cruella Says:

    Jag kan för mitt liv inte tycka att det sprids något husmorsskimmer! Låt vara att en del av råden är lite nyfrälsta och kanske inte toppenbra, men poängen, att det finns mycket man kan göra själv och att det finns en massa bra kunskaper om allt möjligt som håller på att försvinna, det är jättebra tycker jag. Clara är oängslig och raka motsatsen till många unga bloggare (och äldre) som står för en enormt slösaktig och oreflekterad livsstil. Omväxling förnöjer sannerligen.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; ha ha, bra att du kommenterade. Joho. Har du hört radioprogrammet? Som ju inte fått sin titel Husmorsskolan med Underbara Clara av en slump. Ordet husmor ger sina tydliga signaler. Visst är det jättebra att föra gamla kunskaper vidare. Men man behöver inte göra det med den inramningen.

  14. cruella Says:

    Jag skulle vilja se det som en hyllning till alla husmödrar som slitit, som trivts med det och som dignat under det, genom tiderna. Visst är inramningen rätt idyllisk, men när Clara själv talar om saken så är hon ganska rätt upp och ned: Hon beundrar sin mormor och farmor och vill uppgradera och uppdatera det som varit undervärderat.

    Sen är det ju som det är i medierna. Man måste ha en *berättelse*. Och Clara som den moderna retrohemmafrun verkar svår att släppa för många som gärna ramar in (nu menar jag inte dig).

  15. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; återkommer med ett svar, för trött just nu för att formulera mig helt bra!

  16. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; det är just det där med hyllningen och glorifierandet av en för kvinnor hård tillvaro. Trivts? Ja, de hade väl inget annat val. Min mormor hade inte alternativet att säga ”nu trivs jag inte, nu vill jag förverkliga mig genom att köpa en kåk på landet i stället för ettan med dass på gården, kallvatten i kranen och brygghus i källaren”: (Där hon gjorde annat än stod och rörde om i en mysigt puttrande gryta för att färga ett enda linne.)

    Clara har kritiserat sin mamma och hennes generation för att inte nog mycket ha fångat upp de gamla fina kunskaperna, kort sagt inte varit nog mycket goda husmödrar. Jag gissar att det är kvinnor något yngre än mig hon avser. En generation som fortfarande kan ha sett sina mödrar bryta upp från det jag beskriver ovan. Min mamma var född 1917. Hon kunde allt det som nu sveps in i husmorskonceptet. Men hon var den första generation arbetarklasskvinnor som kunde välja bort det allra värsta.

    Jag tror Clara är någorlunda smart. Hon vet vad hon gör. Hon säljer ett koncept för att själv kunna leva ut valda delar av det. Förmodligen vet hon att rådet att blanda ut diskmedel med vatten och hälla i en sprutflaska har stått i varenda tipsspalt för att spara miljö och pengar sedan 70-talet. Det är ingen gammal mormorskunskap. Men hon har inte ett öre att hämta på att skriva en sån tipsspalt till. Det har hon däremot på att sy in det i husmorskonceptet. Om det får några till att spara diskmedel så är det väl bra – men om det samtidigt får unga kvinnor att ta två steg bakåt och drömma sig till en tillvaro vid bykgrytan så är jag inte särskilt imponerad.

    Just nu fnissar jag åt Clara som är långt borta både från sitt mormorsideal och från den slappa mammagenerationen. Ingen av dem tillbringade spädbarnstiden i sängen tillsammans med barn och make; den senare som bara kliver upp då och då för att koka choklad på fetmjölk och grädde åt hustrun.

  17. cruella Says:

    Är uppvärdera och ta till vara gamla kunskaper samma sak som att glorifiera en slitsam tillvaro? Det är där vi skiljer oss åt i synen på vad Clara håller på med tror jag.

    Grattis till henne och alla andra som fattat vad som trots allt är viktigast – om man kan välja. Det vill säga ta hand om sig och sin lilla bebis tillsammans med en stöttande make som har samma syn på saker och ting.

  18. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; näpp, behöver inte vara. Men i konceptet ”Husmorsskolan” menar jag att det blir så.

    Bra om man kan välja. Om inte valet som trendsettarna gör upphöjs till norm. Och det gör den ju lätt. Men jag tror jag spar den utvikningen till ett eget inlägg!

  19. ullisar Says:

    Men ujuj det här inlägget har jag missat och måste gifvetvis kommentera! T o m jag vet att fläckar inte kan färgas bort. När jag gick på högstadiet färgade min bästis och jag rätt mycket kläder (för att få typ nya jeans, när de vita inte var så coola längre – efter ett halvår -men för dyra för att inte använda (Levi’s 501 för er som minns) och shit så coola de blev: megalila och klarröda och blåsvarta. Men. Vi upptäckte att fläckar som varit osynliga på våra vita brallor plötsligt framträdde med oönskad effekt i färgad variant. Att det överhuvudtaget finns osynliga fläckar var för mig en ny erfarenhet.

  20. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; just det, vad paff man blev över de där fläckarna som liksom fanns på djupet i tyget!

  21. ab Says:

    Till ungdomens försvar: Min svärdotter var det som lärde mig ta bort vin- och bätfläckar – kokande vatten!

Kommentera

