Vad är väl en gala på Cirkus?

Innan jag flyttade till Stockholm tyckte jag QX-galan verkade vara något av det roligaste man kunde gå på.

Sedan gick jag dit en gång och trivdes inte. Alla B-kändisar bänkade vid Vip-bord nere på golvet och vi som betalt högt uppe på läktarna. Sen var det bara disko och man kunde inte prata med folk man kände. Lång kall promenad till nattbussen. Showen var lite kul, men det var inte värt priset, känslan av vi&dom och besväret.

Förra året fick jag en gratisbiljett till en bättre plats. Visste nu att en stor del av dem som satt runt borden faktiskt betalade själva, men retade mig ändå på samlingen gratisätande B-kändisar subventionerade av resten av publikens svindyra biljetter. Och så var det ju det där med Petra Mede och hennes mobbning av Anna Book. Och publiken som stod upp i bänkarna stampade och skrek ovationer åt Fredrik Reinfeldt. Sen var det disko och dyr öl och mitt sällskap åkte hem och jag missade bussen och gick hela vägen till nattbussen inne i stan. Cirkus är långt borta på natten. Halkade vid Norrmalmstorg och slog pannan och fick snömodd i munnen.

I år skulle jag gå ändå. Med gratisbiljett. Men precis när jag skulle byta kjol och packa ned vinet till förandet ringde sällskapet och meddelade sjukdom. Men jag kunde gärna ta båda biljetterna.

Pallar inte. Lång kväll. Dyra pilsner. Tänk om manusförfattaren är densamma? Och sen är det bara disco och man kan inte prata med någon och Strandvägen är så lång om jag missar bussen igen. Särskilt med ett flyttat knä. Det sa doktorn, att knät helt enkelt har flyttat sig i sidled. Röntgen imorgon.

Men jag tänker, vad konstigt, hur saker kan ändra sig.

3 svar to “Vad är väl en gala på Cirkus?”

  1. Ullah Says:

    och vi får ingen recension!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; allting har en baksida…

  3. ullisar Says:

    Gillar att Mia Skäringer fick pris. Hon är en förebild på många vis.

Kommentera

