Min kväll med Conor

Av en ren slump råkade jag på bandet Bright Eyes för 8-10 år sedan. En TV-konsert en sen söndagskväll. Conor Oberst halsade ur en flaska rödvin under konserten, jag hade ett par glas kvar av helgvinet. Det var alldeles underbart dekadent och hans röst, hans texter slog till rätt i skallen. Jag rusade till Skivhugget nästa dag och köpte det som fanns där. Stod under fliken Indie. Den där genren som inte är någon genre.

Sen, veckan därpå eller så, fattade jag att det där verkligen inte var musik för medelålders kvinnor. Conor Oberst var emo-flickidol men dyrkades också av en del unga sorgsna män. Mina skivor blev också så småningom stulna en efter en av Äldsta. Som inte var så mycket emo till det yttre. Men t o m satte upp hans bild på väggen. Den enda bild någonsin av det slaget som suttit på flickors väggar i vårt hem.

Jag stod dock på mig. Fortsatte köpa nya skivor även när Äldsta ansåg sig ha vuxit ifrån honom så jag fick behålla honom för mig själv.

Fem konserter har jag lyckats med! Ett par i gräslig trängsel. Igår den allra bästa! Fast jag såg hela konserten genom en glasruta. Men det funkade. Visst, det hade varit kul att få en glimt på närmare håll, utan glas, men ljudet var ok och såg gjorde man hela tiden. Påtankad med några öl innan och ett jätteglas rött från baren (jag bad att få ett drängigare glas än de vanliga på hög fot, fick ett ölglas men bad faktiskt inte att få det fyllt till brädden) kunde man nästan glömma rutan ibland.

Håkan Steen är lyrisk i Aftonbladet. Han brukar vara rätt sparsmakad, men ger fyra plus och beskriver Conor som en av få artister som bara blir bättre och bättre mer än tio år in i karriären. Han är bara 31 men beskrevs som underbarnet från Omaha när han slog igenom med sitt särskilda vibrato och sin lite släpiga ångestpop. Det har hänt en del sedan dess. Håkan Steen beskriver gårdagens repertoar som en mix av ”fläskig powerpop, valsvisor, orgelsoul, feberpop, pianoballader och förstås massor av intensiv indierock”.

Till det kan man lägga countryrock och ett avslutningsnummer som var rena arenaballaden. Håkan S jämför med U2. Det hade man väl aldrig kunnat tänka sig, att jämföra Conor och Bono!

Publiken var superentusiastisk. Inte alls som förra gången på Debaser då det nästan var trängsel om att stå så långt från scenen som möjligt. Särskilt om man var en inte längre så ung och svår man.

Förra gången skickade Conor ut sin gitarr på publiksurfing. Den här gången var han djärvare och sände ut sig själv. Det fanns många villiga armar som tog emot honom.

9 svar to “Min kväll med Conor”

  1. Johan W Says:

    Där blev jag allt lite nostalgisk! Visst sågs vi i en sån där ”gräslig trängsel”? Närmare bestämt på Münchenbryggeriet. Jag kom att älska den där trängseln för det var där jag träffade min blivande sambo. Det var ju inte bara trångt framför scenen utan tog en evig tid att komma ut ur lokalen. Jag har inte sett Bright Eyes sedan dess. Men Ros håller stilen, hon har redan laddat ned den nya cd:n.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Johan; det stämmer nog. Jag var så jäkla sur den gången för att konserten blev flyttad från Cirkus där vi hade skitbra biljetter och så fick vi stå och trängas i en lokal som inte alls var ändamålsenlig. Minns den där långsamma utrymningen också, tror vi köade i över en halvtimma för att komma ut.

    Den dumma skivan kanske de sålde igår men jag hade inga kontanter. Och från Saddle Creeks hemsida går den bara att ladda ned, inte köpa fysiska exemplar av. Jag som tycker så mycket om att få prylar därifrån, ligger alltid en handskriven lapp i med en personlig hälsning från den som packat.

  3. Ros Says:

    Åh, där skulle man varit! Konserten i juni i Albert Hall är redan utsåld, men han kommer både till Manchester, Birmingham och Leeds i juli, finns biljetter kvar till alla så varför inte slå till med en liten turné? Vi pratade om Conor Oberst första gången vi sågs och hatade snobbigt irländskt jam på Bishops Arms tillsammans, kommer du ihåg det!

    Jag gillar nya skivan.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ros; hm, något att tänka på.

  5. Ullah Says:

    Tänk att jag aldrig hört och än mindre hört talas om honom, förutom kanske här.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; du behöver nog inte känna dig så ensam i just det!

  7. Ros Says:

    Nu blev det väl lite knas här, för om man läser alla kommentarer så kan man tro att det var mig som Johan träffade i den där kön och det var det sannerligen inte, vi hade redan känt varandra i åratal och jag var inte på den konserten. Och det är inte heller jag som är Johans sambo i ordets direkta mening, även om vi ingår i samma kollektivboende. Jag vill ju inte att det ska bli några heteronormativa missuppfattningar!

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ros; ha ha… jag tror att läsarna längtade efter just den infon!

Kommentera

