Den röda linjen som gudarna och SL glömde

Om någon möjligtvis inte har snappat det, så bor jag i en lågstatusförort. Det gjorde jag i och för sig förut också, men det finns en del skillnader. Den förra låg i slutet av en t-banelinje, den hade lite anor från ett stoltare 50-tal, och längs hela linjen var det bara den och förorten näst innan som hade lågstatusmärke. Man märkte det riktigt tidiga morgnar, att det nästan inte klev på några alls de sista fem stationerna innan bron till stan. Folk i finare förorter börjar inte så tidigt.

Här är det inte slutstation, det är flera stationer kvar i en fallande skala tills man hamnar i regionens verkliga lågstatuskranskommun.

Jag vet inte riktigt hur SL tänker, om de menar att de flesta som ska hit ut eller längre ändå inte förstår vad som sägs i högtalarna så det inte är någon mening att bry sig om att ropa om inställda tåg och annat som händer och inte händer längs spåret.

Den här veckan har jag varit inne i stan två dagar. Stannat kvar tills sen kväll ena dagen och till sjutiden den andra. Krångel vid alla avgångar! Inställda eller försenade tåg in på morgnarna – utan information. Inställda tåg med väntetider på upp till över en halvtimma på kvällarna – utan information. Särskilt trist när det är något av de sista tågen med glesa avgångar. Långt kallt och kissnödigt på perrongen.

Mellan som åker betydligt oftare än jag säger att det där händer jämt. Och det handlar inte om ”otjänlig väderlek”. Det kan hända precis när som helst.

Men för övrigt tycker jag vår förort är ganska fin. Vårt hus är fint om än lite bullrigt ibland, lägenheten är utmärkt. Även om livsmedelsbutikerna är kass så har vi ju den där rostfria långa bardisken och så har vi ju Mälaren alldeles intill. Och vårdcentralen visade sig fungera alldeles utmärkt. Ringde på torsdag eftermiddag, fick tid på måndag, digital remiss till drop in-röntgen, dit på tisdag eftermiddag, telefonsvar på torsdag. Inget löst, ingen vätska, inga tecken på artros. Vänta och se. Så fick ni veta det också.

6 svar to “Den röda linjen som gudarna och SL glömde”

  1. Ullah Says:

    Jag måste få kommentera användningen av ordet kass. Jag har alltid böjt det – skulle alltså säga att butikerna är kassa. Minns att jag reagerade över detta när jag var liten också, att en del som var äldre än mig inte böjde det. Skulle du säga ”tåget är kass” också? Jag skulle säga ”tåget är kasst”.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; tittar på vad jag har skrivit och konstaterar att skriver jag så där på lördag morgon så säger jag väl så. Men jag har nog inga stenhårda principer. Ska känna efter lite närmare!

  3. Helena Says:

    och i förlängningen åt andra hållet från Ropsten ut till Gåshaga där är det boskapstransport, tror att alla utom Lidingöbor skulle protestera högljutt om de var tvungna att åka sådan gnisslande och obekväm transport

  4. frktjatlund Says:

    Det var flera av mina skolkamrater som flyttade från Fruängen till större lägenheter i Sätra när det byggdes. Bredäng var inte särskilt populärt däremot, trots att det ligger närmre stan.

    En av mina bilburna arbetskamrater hade inte fattat att det finns tidtabeller för tunnelbanan. De gånger hon åkte klev hon på vid Slussen och där kommer det tåg hela tiden.

  5. ullisar Says:

    Alltså, med risk för att låta bitter: så här har vi det i resten av Sverige jämt när vi försöker transportera oss… En undring jag har är om det drabbar er linje mest eller om det bara råkar vara så att ni ligger långt ut och därför kanske inte har alla avångar? (om det finns tubar som går inte-hela-vägen typ?)

    Information är så viktigt. Undrar när tåg-, bussföretag och deras gelikar fattar det?

    ps. jag hajade faktiskt också till vid din kassa butik, men jag tänkte att det handlade om en blandning mellan talspråk och dialek!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Helena; ja, det är ju samma tåg som går åt det här hållet. Vet inte varför de gamla tågen enbart går på röda linjen.

    Tjatis; trodde aldrig Sätras flerfamiljshus haft någon glansperiod. Men det finns ju både radhus- och villaområde också. Bredäng har så vitt jag förstår fått allt högra status med åren. Märks på butikernas utbud.

    Ullisar; nu menar jag naturligtvis tåg som står i tidtabellen men som bara dras in utan information. Till skillnad från Tjatis kollega begriper jag att det finns en tidtabell och kan t o m läsa den.

    Äsch, jag får väl helt enkelt sluta använda det där ordet om jag inte kan böja det korrekt.

Kommentera

