Det liksom spratt av vår

Så här såg det ut i Stephens Green vid halv sextiden igår kväll. Så jättevarmt var det förstås inte, men det liksom spratt  av vår i hela Dublin!

OK, jag ger mig, vänner av ordning har påpekat att det heter spratt, inte spritte, ordboken påstår det samma. Jag som tyckte det lät bättre med just spritte i det här sammanhanget! När jag googlade på ordet kom mitt inlägg upp först, så ja, jag ger mig!

11 svar to “Det liksom spratt av vår”

  1. ab Says:

    Så ser det inte ut i min park.

  2. Evamaria Says:

    Tydlig skillnad mot här! Ser härligt ut när man jämför.
    Välkommen tillbaka igen! Det blir vår här också så småningom, jag lovar.

  3. Ullah Says:

    Det ser jätteskönt ut, och får en att längta ännu mer efter våren. Förstår att det inte var så kul att komma hem igen.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Annika; inte i min här hemma heller.

    Evamaria; ja det var lustigt vilken otrolig skillnad det gjorde. Irländarna kan ju kosta på sig att vara glada också, de vet att det inte kommer ny snö om två dagar och ligger kvar tills i april!

    Ullah; ja, jag inser nu att den mest gör mig ledsen den där bilden!

  5. cruella Says:

    Det var den här tiden på året jag kom till Irland för allra första gången, det har jag berättat förut. Den 15 februari. Påskliljor och körsbärsblom. Blek sol, hästkapplöpning och öl på Johnny Fox’s. Allra första dagen.

    Jag får ett knip i hjärtat av din bild, men jag är lite gråtmild i dag i största allmänhet.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ja det var väldigt speciellt. Hade tur med vädret halva tiden, i Dingle började det regna måndag kväll och höll i ett dygn så där fick jag inte så mycket vårkänslor som jag skulle önskat.

    Undrar förstås igen hur man hamnar på både hästkapplöpning och Johnny Fox´s redan första dagen. Var det någon som tog dig runt? Jag tror inte jag varit på Johnny fox´s. Tror, därför att första gången jag åkte ensam till Irland så fick jag lift med en karl som ”tog ut mig” på kvällen och vi var på en stor pub med underhållning en bra bit från stan. Det kan har varit där.

  7. cruella Says:

    Jo, visst var det någon som tog mig runt. Jag skulle ju dit och jobba på Microsoft så jag hade en ”buddy” som skulle introducera mig. En svensk ingenjör som gillade musik och kapplöpning, så hans öppningsreplik var nåt i stil med ”Ja, jag ska i alla fall på hästkapplöpning nu i eftermiddag – häng med om du vill. Annars dumpar jag dig och packningen på hotellet i Stillorgan.”

    Valet var inte jättesvårt;-)

  8. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; ha ha, jag kan förstå det jag! Kollar bild på Johnny Fox´s, jo, det var nog där jag var. Led hårt. Jag var 21, omgiven av en massa gamlingar som flabbade åt ståuppare som jag inte fattade vad de sa och applåderade åt näpna flickor som dansade irländska danser. Ingen tradmusik alls.

  9. cruella Says:

    Nä, det lät lite påfrestande. Jag var där en solig söndageftermiddag och åt min allra första oak smoked salmon på soda bread. Lite annan stämning då kanske.

  10. Inga Magnusson Says:

    Om inte så varmt, så vår i alla fall, ser det ut att vara på Irland. Det är mer än vi har här, mycket snö kvar och mycket kyla. Irland är väldigt grönt, intensivt grönt när det är grönt, eller hur man ska säga.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Inga; det hann bli grönare på de få dagar jag var där, gick väldigt snabbt. Vintern är ju rätt så brun. 12 grader var det i Dublin när jag åkte, inte så varmt nej, men det kändes så tydligt vår i luften ändå.

Kommentera

