En oljig doft från en annan tid

De som kände och umgicks med mig under slutet av 70- och början av 80-talet vet att det var två saker som alltid fanns i mitt badrum. Det ena var Pears tvål. När det gick att få tag på även Pears hårschampo. Det andra var en flaska glycerin&rosenvatten. Under åren jag åkte jojo mellan Sverige-London-Irland såg jag alltid till att ha de produkterna hemma. Helst i överflöd.

Min mamma gillade det där med glycering&rosenvatten. Väckte minnen för det var en flärd fattiga tonårsflickor kunde kosta på sig på hennes tid. Köptes för ringa penning på apoteket. Jag brukade köpa mina på Boots. Minns inte vad de kostade då, men det går fortfarande att få en ganska stor flaska där för ett par euro/pund.

Användningsområdet var ansiktsrengöring eller bara lite uppfräschande. Med minskad sminkanvändning och minskat resande återställdes inte den sista flaskan. Däremot hittade jag ett brittiskt märke som förde spädbarnsprodukter med rosenvatten. Mest använde vi stjärtsalvan zink&castor&rose till Äldsta. Helt suverän.

Pearstvålar har jag ju lyckats skaffa på senare år. Men rosenoljan har jag låtit stå kvar i hyllan i butiken.

Till födelsedagen kom det ett paket. Från en god vän som anser att åldrande kvinnor ska piggas upp med saker att ha i ansiktet. Och då inte framförallt för införsel i den där större öppningen ovanför hakorna. 

Nej, jag läser på etiketten att blandning av olika oljor och rosenvatten framförallt ska användas på torra hudområden 1-2 gånger om dagen.

Jag undrar om det blir av.

Men doften är densamma som den i 70-talsflaskorna. Så jag kan vrida av det lilla locket ibland och dra in en doft från en annan tid. Om jag nu verkligen skulle vilja det. För med den är det ju risk att minnen av gamla drömmar och förhoppningar virvlar fram. Och de gör sig kanske allra bäst i en hårt sluten behållare.

Men tanken var förstås väldigt god.

4 svar to “En oljig doft från en annan tid”

  1. Malou Says:

    Jag har alltid trott att glycerin&rosenvatten var ”handkräm”! Det var det som min farmor och min mamma använde det till…När jag flyttade till Norge blev det ”Spenol” istället (Spenol är spensalva för kossor – och tanter!)

  2. Annaa Mattsson Says:

    Malou; det finns även andra produkter såsom handkräm baserade på glycerin&rosenvatten, jag har haft även såna burkar. Men man kan säkert använda det oljiga vattnet direkt i händerna också.

  3. frktjatlund Says:

    Min lillasyrra drack Glycerin sprit och rosenvatten, som bebis och sket ner hela spjälsängen. Det tyckte vi var kul.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; luktade säkert jättefräscht om den bajsen.

Kommentera

