Från ett fönster söder om Liffey

Har inte riktigt tid med ett riktig inlägg så jag visar en bild i stället. Utsikten från mitt senaste fönster i Dublin. Den riktigt uppmärksamme dublinkännaren kan utan att veta vilket huset är se att bilden är tagen rakt norrut. Och observera, det handlar inte om at kunna förstå ljuset och skuggorna.

13 svar to “Från ett fönster söder om Liffey”

  1. Ullah Says:

    Jag har aldrig varit i Dublin men gissar på att man förstår det genom det som skymtar vid horisonten mellan skorstenen och husgaveln.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; fel. Eller snarare, då får man vara jäkligt bra på sitt Dublin.

  3. Ebba Says:

    För att husen på nordsidan är mycket risigare än på sydsidan?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ebba: nix, det finns rätt mycket taskiga hus på södra sidan också, särskilt i kvarteren jag brukar bo. Men det finns en detalj i bilden som kan ses med skarpa ögon. Naturligtvis finns det en möjlighet att någon känner igen byggnaderna närmast i bilden också. Men det är nog väldigt svårt.

  5. Ullah Says:

    Ett fågelbo på skorstenen?

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ja, visst är det! Men det har inte så mycket med saken att göra.

  7. Lotta K Says:

    En fyr? (Har aldrig varit i Dublin.)

  8. Ros Says:

    Jag kan, jag kan! Strax till vänster om den lilla skorstenen till höger ser man spetsen på the Spike! Och då drar jag en djärv gissning att du befann dig på översta våningen på Avalon House Hostel och att husen man ser närmast är Whitefriar Street Church.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Lotta; på sätt och vis!

    Ros; ja, det är klar att du har rätt. Väntade på att Cruella skulle titta in och knäcka det. Och du har förstås rätt även om vandrarhemmet och kyrkan. Reser man ensam och behöver bo billigt är Avalons enkelrum en pärla, betalade 225 kronor natten med frukost.

  10. cruella Says:

    Det var att hoppas för mycket. Jag har inte varit i Dublin på 15 år. Långt innan nån spira. Det var en nyhet för mig. Är den snygg, gör den sig i den klassiska miljön?

  11. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; den är förfärlig! Enbart förfärlig. Varken imponerande, vacker eller intressant.

  12. cruella Says:

    Nu har jag läst om spiran. (The Stiletto in the Ghetto tyckte jag var ett roligt uttryck!) Känns som om någon lokal pamp med storhetsvansinne velat sätta sig själv på kartan när det nu fanns så mycket pengar. Ett litet tag. Men det kanske är fint när det lyser i toppen i skymningen?

  13. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; fast så mycket ghetto är det ju inte mitt på O´Connell street! Nja, den är liksom för smal och menlös för att det ska bli fint. Den ser helt enkelt lite billig ut. Finns en del myter om att det ska finnas magnetfält runt den så att man kan få elektriska stötar och mobiler kan få spatt. Har själv inte märkt något.

Kommentera

