Sent ska krönikören vakna, eller andra sidor än den soliga

Nä, jag måste skriva något om det som Rutan tar upp i sin blogg.

http://rutan.blogg.se/2011/march/the-sunny-side.html

Krönikören Cecilila Hagen som i veckan i Expressen andlöst konstaterar att hon nog är först med att kritisera Solsidan. Samma vecka har även Johan Croneman i DN upphöjt sin stämma. Men han är inte lika andlös, det var bara damtrosorna och gummistövlarna som tog knäcken.

Det är möjligt att Cecilia H inte hänger med i mediadebatten. Hon kanske inte tycker man behöver med hennes status och ålder.  Men någon annan läser väl hennes krönikor innan de går i tryck? Och kunde ha påpekat att Zandra Lundberg redan den 18 januari skrev en kritisk krönika i Aftonbladet om Solsidans nya säsong? Eller att Aftonbladet ungefär samtidigt hade en debattartikel i ämnet? Eller att det pågått en ganska intensiv bloggdebatt om serien, från timman efter att första avsnittet  sändes? Den har klingat av nu eftersom  det mesta redan verkade vara sagt.

Men förmodligen är det ingen miss. Det som inte sagts av Expressens krönikörer är ju inte sagt. Andra röster räknas inte. Zandra Lundberg är kanske fortfarande en liten skit som inte kommit in i gänget. Och en massa töntiga kärringar på bloggen, de har väl ingen betydelse?

Undrar lite nyfiket om Hagens och Cronemans krönikor innebär en andra våg av Solsidan-kritik. Twitterfingrar i luften, från dem som verkligen vill vara med, hänger i rätt trådar och går på rätt launcher. Men som hittills slentrianmässigt markerat ”gapskratt”. För det var väl det man skulle göra? ”Aha, nu måste jag 0ckså säga något om Solsidan!”

Johan Cronemans analys är intressant. Om dålig buskis och bra buskis. Där han nämner Sten-Åke Cederhöök som exempel på bra buskis. Och Herngren&Rheborg som dålig. Citat:

”Felix Herngren får skratt därför att han leker knasig…så corny. Se om den scenen (damtrosorna): Man kan tydligt notera att Felix Herngren själv tycker att han är otroligt kul där. Och att det är väldigt intelligent, därför att det är just han, och hans coola polare, som gör det. Och de är, som alltid, minst trippelironiska. — Det här gör de bara för oss. Tack snälla.”

Förstår bättre när jag läst det där den dåliga smak jag fick i munnen av en intervju med Josephine Bornebusch där hon berättar hur otroligt roligt de hade vid inspelningarna. Kunde knappt få fram sina repliker av skratt.

Dryghet kallas det med ett enda ord.

12 svar to “Sent ska krönikören vakna, eller andra sidor än den soliga”

  1. ab Says:

    Men kan inte Cecilia Hagen helt enkelt vara disträ? Allting är väl inte klass-, ålders- eller genderförakt?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Annika; så länge man är en skribent som bevakar samtiden har man ett ansvar att hålla sig någorlunda ajour med den. Att förtjust utropa ”jag var nog först!” i en debatt som pågått i flera veckor tycker jag inte tyder på att man är disträ utan snarare på mycket hög självkänsla och nonchalans.

  3. ab Says:

    Jag tror faktiskt inte det – antingen driver hon med sig själv, eller också tror hon ärligt att hon var först (och borde förstås i så fall veta bättre, men du är ju inte automatiskt samma sak som att hon måste vara en hemsk person som föraktar allt och alla utanför sin egen krets).

  4. Ullah Says:

    Jag gillar Hagen, men har på senare tid börjat tycka att hennes krönikor går lite på tomgång. Det känns som om hon inte längre kan komma på något att skriva om.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Annika; nä men det säger jag ju inte! Att hon är en hemsk person alltså. Att tro att man är först i en debatt som varat i snart ett par månader, det är allt lite förmätet. Men det är mer den förmätna mediastilen jag vill åt än personen.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag har också tänkt på det. Det är sorgligt.

    Kan inte låta bli att tänka på de gamla krönikörerna på tidningen Sia där jag medarbetade vid olika tillfällen. När den lades ned fanns det fortfarande två gamla krönikörer kvar, 79 och 87 år gamla. Sen övergav så att säga skeppet de sjunkande råttorna, tidningen hann dö veckorna innan den ene och året innan den andre.

    De lyckades båda två på något sätt hålla sig med i samtiden nästan ända in på slutet. Även om de slutat ropa ”jag var först” för länge sedan. Ibland skrev de om varandra, det finns ju inte så många andra jämnåriga verksamma skribenter att hänvisa till när man närmar sig 90.

  7. ab Says:

    Men det är ju just det där med att hon är förmäten som jag undrar över. Är hon det?

    Jag läser henne bara då och då, och det är klart man har skrivit om det mesta redan i vår ålder. Så – vad borde hon göra för att spritta av liv och idéer igen? Hon ska ju vara en lättsam krönikör, men den lättsamma världen är just nu in i helskotta tråkig och inte mycket att skriva hem om. Jämför Hasse och Tage med Filip och Fredrik…

  8. Annaa Mattsson Says:

    Annika; kanske snarare aningslös? Med självklar rätt att inte behöva ha koll.

    Själv är jag säkert överdrivet petig. Håller på och ger cred hit och dit för tankar som jag lika gärna kunde påstått vara mina egna. Är väldigt rädd för att mina krönikor ska kännas inaktuella eller mossiga.

  9. Ullah Says:

    En del av Expressens krönikörer är oläsbara, tycker jag. Hagen svamlar för mycket, Birro tjatar om samma saker om och om igen och hon den där blonda, vad heter hon nu igen, just det, Jenny Östergren (fick kolla), hon skriver helt obegripligt.

  10. Ingegerd Says:

    Till Cecilia Hagens försvar så förstod jag det som ironi. Hon vet mycket väl (tror jag) att hon bara är den senaste i en lång rad av Solsidan-dissare, så mycket koll har hon alldeles säkert.

  11. Rutan Says:

    Jag håller med Croneman, förresten.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; måste erkänna att mitt läsande har glesnat ut vad gäller dessa.

    Ingegerd; nej, se det tror inte jag. Ironier har väl aldrig riktigt varit hennes grej? Och Expressen har väl mest skrivit om seriens popularitet och gjort nyheter av vad som händer i nästa avsnitt.

    Rutan; jag med.

Kommentera

