Som ett skott på Heuston station

Eftersom historien om bubblet på min födelsedag väckt en del reaktioner i min bekantskapskrets ska jag väl inte undanhålla bloggen den.

Så här var det:

Dagen innan födelsedagen inhandlade jag en flaska Prosecco på Dunnes i Dublin. Tänkte att jag antingen skulle fira vid tolvslaget eller innan frukost.

Vid tolvslaget sov jag som en sten. Väcktes inte heller av några pigga mobilsignaler eftersom jag undanbett mig all uppvaktning. (TACK alla som uteblev från facebook hela dagen, ni visste hur jag ville ha det!)

Däremot var jag pigg nästa morgon när solen sken tidigt över Dublin. Pillade av snören som satt om korken och trodde det skulle gå att lirka upp densamma. Nix. Så jag gick ned i köket för att leta korkskruv. Insåg dock snabbt att dubbelmoralen inte nått fram till just detta välordnade hostel, är det alkoholförbud så är det.

Så jag pillade dit snören igen och packade ned min flaska i väskan, åt en långsam ensam frukost och anträdde promenaden genom Liberties till Heuston station. Svängde ned på Thomas Street, fann en 2 euro-shop och handlade en korkskruv. Idén var att flaskan skulle upp innan tågresan och innehållet hällas över i två medhavda tomma mindre petflaskor och utgöra färdkost.

På Heuston hämtade jag ut min 20 euros returbiljett till Tralee och funderade på hur jag skulle göra. Man kan inte gärna sitta mitt inne på stationen, den är stor, och öppna en flaska bubbel. Sånt gör man inte. Tanken på en bänk utanför slog mig inte. Skyller på ovanan vid bänkväder.

Så jag drog in på damtoan. Båset längst in. Övade lite på en teknik som innebar att korken skulle dras upp precis samtidigt som spolljudet från toan var som högst. Tekniken funkade. Men korken smällde som ett pistolskott. Bra aukutstik mellan kakelkväggarna.

Skräckslagen för att polisstyrkor skulle storma in, bryta upp min dörr, förse mig med handfängsel och slänga mig i golvet prasslade jag omkring på toan lite för att visa att jag var vid liv. Spolade ett par gånger och så. Inte ett ljud utom det från handtorken hördes utanför.

Sen skred jag till verket. Plockade fram mina tomflaskor. Som visade sig vara en enda. Den andra kvarglömd. En vanlig vattenflaska rymmer 50 cl. En flaska Prosecco 75.

Vad gör man? Här går åsikterna isär.

Jag tvekade inte en sekund. Fortfarande lite kringprasslande för att visa att jag var vid liv, slog jag mig ned på toalocket och halsade resten. Prosecco är rätt lättdrucket så det tog inte så lång tid. Sen spolade jag en gång till, packade ned vattenflaskan med sitt gulaktiga innehåll och promenerade iväg och köpte smörgås och reselektyr. Upplivad köpte jag ett par små presenter till vänner i Stockholm på Easons också.

Ja sen, då satt jag där med min flaska och smuttade mig igenom Irlands inland i ett lagom trevligt födelsedagsrus. Eftersom jag tömt de där första 25 centilitrarna snabbt räckte faktiskt flaskan länge. T ex genom ett trevligt samtal med en medpassagerare. Nickade till gjorde jag inte förrän efter bytet och ungefär vid stationen innan slutstationen. Men en kompis till Äldsta kom tursamt och väckte.

Äldsta förfasade sig förstås. ”Men så där kan du väl inte hålla på!”

Nä, men det gör jag inte. Jag håller inte på och fyller jämt i Dublin titt som tätt heller. Det lär inte hända på mycket länge igen.

Andra säger att jag förstås borde hällt ut den där slatten. För att de i princip håller med Äldsta. ”Så gör man inte.”

Mellan säger ungefär som jag ”Ja vad gör man?”

På hemvägen köpte jag för resten en annan flaska italienskt bubbel. På Tesco den här gången. Kollade inte ens korken, nu hade jag ju korkskruv. Väl uppe i mitt lilla rum insåg jag att det var en kapsyl typ ölflaska. Och att handtaget på min korksruv var i stort sett obrukbart som just kapsylöppnare. Det ordnade sig.

12 svar to “Som ett skott på Heuston station”

  1. frktjatlund Says:

    En nötknäckare knäcker vilken hårt sittande bubbelkork som helst. Annars funkar en sabel bra, har jag hört. Men vem går omkring med en sån? Speciellt inte på resande fot.

  2. Ullah Says:

    Klart du skulle dricka upp slatten!!! Jag tycker det hela låter jättekul och skall minnas detta knep att liva upp en resa på en särskild dag.

  3. h-lady Says:

    Håller med föregående damer…. Och passar på att skicka att sent, sent grattis… 🙂

  4. Bloggblad Says:

    hälla ut bubbel gör man bara inte – om man inte vunnit en pokal eller så och sprutar omkring sig… Jag hade naturligtvis druckit upp jag också.

    Fast… om sanningen ska fram, så firar jag hellre med vänner än ensam på en toalett… Men jättekul för oss läsare att du gjorde som du gjorde!

  5. ab Says:

    Haha! Klart du skulle halsa inne på muggen, när ödet så ville!

  6. Evis Says:

    Självklart dricker man upp det – allt annat vore slöseri med de goda dropparna.

  7. Malou Says:

    Skål!

  8. Annaa Mattsson Says:

    Tack alla för support! Och Bloggblad, jag firade ju faktiskt inte inne på den där toaletten, bara hyfsade flaskan.

  9. Rutan Says:

    Så vill jag också göra, när den dagen kommer. Åka bort i sällskap av något mousserande.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; ja det visade sig vara en bra idé. Mer tid och mer pengar hade varit ännu bättre – eller det vet man ju faktiskt inte!

  11. eva Rosen Says:

    Men blir inte mousserande vin avslaget om man häller över det i en annan flaska ? Och ljummet ?

  12. Annaa Mattsson Says:

    eva; ha ha, jo det så klart, efter en stund. Men jag tyckte det höll sig riktigt bra. Och det här var en snustorr Prosecco, hade varit värre med en sötare, det blir läskigare.

Kommentera

