Fattar inte själva loppvitsen

Jag är en rätt tolerant person, faktiskt. Ja! Bara för att man undrar över vissa saker behöver det inte innebära att man inte tolererar dem. Jag har sålunda mycket svårare att acceptera rynk på näsan och demonstrativa avståndstaganden från viss populärkultur – än att vara engagerad i densamma. Missförstå mig inte, man får gärna avstå från precis vilket TV-program som helst och strunta i all fotboll i världen, det är när man gör en kulturfisförnäm grej av det jag slår bakut. Och särskilt om man sätter upp ett ängsligt finger i luften först för att kolla åt vilket håll vinden blåser. Och sedan ändrar sig snabbt om det visar sig att vinden har vänt.

Så kolla gärna på Vasa-loppet för min del – men jag fattar inte tjusningen med kollandet och engagemanget i tävlingen.

Jag fattar själv den vansinniga grejen att delta. Att åtminstone en gång ha gjort en sån där bedrift. All träning innan som blir en grej bara det.

Jag fattar nog grejen att någon gång se det hela i verkligheten också. Upplevelsen av denna massa. Den kan vara lite kul att se på TV också.

Men jag fattar inte att sitta klistrad vid TV eller radio för att se det hela. Det är ju ingen tävling i vanlig bemärkelse. Vinsten betyder inte något för någon annan än den som vinner. Hur kan man över huvud taget bestämma sig för att hålla på någon av en massa okända namn? Eller är det bara så in i bänken viktigt att en svensk vinner så man håller på vem som helst bara han är svensk? Ja ja, jag vet att det förekommer kända namn också, särskilt kända för att ha varit med i samma lopp tidigare. Och att det alltid är kul med fight på upploppet. Men att vänta i timmar på den där lilla spänningen, som kanske inte ens kommer, nej det är svårbegripligt.

Fast en sak tycker jag är kul med Vasaloppet. Det är ett slags vårmarkör. Efter detta kan det åtminstone inte bli värre någon längre tid.

Men lite värre kan det förstås bli. Värst är just nu Aftonbladets vädersida. Det har varit så praktiskt att kolla aktuell temperatur visa Aftonbladets hemsida, både hemma och borta. Nu har sidan gjorts om så att den enda temperatur som visas på startsidan är lägsta nattemperaturen. Så igår var det -6 och nymåne hela dagen. Idag är det -9 och samma måne. Hela min sparade tablå över väder på olika håll i Sverige och Europa försvann också och går inte att få tillbaka. Sökmotorn känner inte till orterna jag skriver in. Väderstationerna helt enkelt nedmonterade? Märkligt.

15 svar to “Fattar inte själva loppvitsen”

  1. cruella Says:

    Jag kollar för det mesta hela Vasaloppet från soffan under ett täcke. Gillar stämningen, den förväntan som sprider sig genom tv-rutan, igenkännandets glädje när man ser snön över myrarna och, som i går, en härlig vårvintersol som lyser. Så är det bra med tävlingar som pågår länge och liksom lågintensivt så att man kan gå ifrån utan att missa något väsentligt:-) Bre mackor, koka mer kaffe och så. Ta en tur i tvättstugan.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; förstår den poängen. Ungefär som ett prinsessbröllop.

  3. Ullah Says:

    Då måste jag säga att prinsessbröllop är roligare.

  4. cruella Says:

    Ullah, jag håller faktiskt inte med:-)

  5. Rutan Says:

    Jämförelsen med prinsessbröllop var helt lysande.
    Jag gillar Vasaloppet och har åkt det själv får några år sedan. I bil. Vid sidan av spåret. Det är roligt på många sätt. Man kommer verkligen nära löparna! Har jag inte bloggat om mina upplevelser? Det måste jag göra!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ha ha, här går åsikterna isär! Jo, du nämnde det i din blogg Rutan, och satte nog myror i huvudet på en del. Men jag tror inte vi fick en fullständig redogörelse.

  7. Ullah Says:

    Va, Cruella, tycker du inte det är roligare att sitta klistrad vid tv:n och försöka se vilka andra kändisar och kungligheter som är närvarande?!? Snart är det dags för William och Kate! (Undrar om vi får se det i direktsändning? När hans mamma gifte sig satt jag och min bästis bänkade med prinsesstårta.)
    Hälsn. republikanen

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; hon är lite konstig Cruella, men vi tycker väl om henne ändå?

  9. cruella Says:

    Nej, så länge som jag kollar Vasaloppet skulle jag aldrig orka kolla in ett bröllis, vem som än gifte sig. Mycket dötid. Jag såg vigseln, det gjorde jag. Vacker musik, ack så ljuva och svenska luktärter i hela kyrkan. Sen var det inte så mycket mer, men visst stod tv:n på i ett annat rum där vi var på födelsedagsmiddag. Jag såg när de trådde första dansen också.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; angående dötid så såg jag Dianas begravning på ett hotellrum i Reykjavik med en halva whiskey. Nån sån där kanal som körde om samma och samma i timmar. Jag hade vanan trogen rymt från en utflykt. Var i bra form till konferensmiddagen sen.

  11. Ullah Says:

    Annaa; ja, jag tycker vi behåller henne ändå.

  12. Rutan Says:

    Här är det!

    http://rutan.blogg.se/2006/march/jag-har-akt-vasaloppet.html

  13. Evis Says:

    Jag tycker som Cruella, men det kan ju också bero på att jag är uppvuxen i en familj där det idkades längdskidåkning och orientering.

  14. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; tack!

    Evis; vi behåller dig också.

  15. Ullah Says:

    Självklart!

Kommentera

