Kängorna blev så att säga stående

Hemma igen alltså.

Resor i Sverige den här tiden på året är lite vanskligt. Har i ryggsäcken flera resor som mest blev sitta hemma hos vänner och titta ut på blötsnö. Minns det där krypet i kroppen man kan få när man är hemma hos någon och inte riktigt kan få tiden att gå på ett vettigt sätt. Kanske började en vänskap rinna ut på allvar efter en sån där grådaskig helg, i Skåne den gången. Aldrig någonsin fick i alla fall just vi för oss att umgås mer än några timmar i taget, högst en kväll och en natt efter den helgen. Nu betraktar jag mest vänskapen som en fd. Undrar om det blivit så om den där marsresan gjorts i maj i stället.

Förmodligen hade det varit lättare också, om det funnits datorer på den tiden. Små avbrott i umgänget för att avskärma sig en stund. Hade man inte riktigt kunnat föreställa sig då. Nu är det naturligt. Pilla in sitt medhavda usb-minne och få undan lite jobb. Koppla upp sig på medhavd eller lånad dator och kolla e-post, facebook, blogg och nyheter.  Gör det lättare för både besökare och värdfamiljer. Särskilt när man dimper ned som snyltgäst i vardagen!

Äsch allt det där är förstås besvärjelser för att jag inte ”gjorde” så mycket de där bortadagarna, när intervjujobbet var överstökat. På torsdagen var jag glad att bli körd hem till Evis i fulvädret. Göteborg fick klara sig. På den vägen blev det. Bytte liksom bara adresser för fulväder, mat och dryck och prat. Hade inte ens en tanke i huvudet om att jag skulle ägna mig åt t ex kultur. Annan kultur är mat och dryck och prat alltså. Ömsom te, ömsom prosecco, ömsom konjak, ömsom kaffe, ömsom mera te, och någon skvätt rödvin. På fredagskvällen skedde en längre förflyttning från Göteborg till Bohuslän. Sen skedde ingen alls förrän bilfärden till tåget igår kväll. Kängorna blev så att säga stående.

Krypa i kroppen hann det aldrig göra. Utom lite söndag morgon när sovsällskapet inte gjorde några tecken på att vilja flytta sig från sin position för att t ex äta frukost, men däremot långsamt tog åt sig mer och mer av utrymmet.

Sovsällskapet? Den uppmärksamme läsaren vet väl vad jag brukar ha för sovsällskap både hemma och ofta borta.

Tåget hem kändes halvsjabbigt som det numera är på SJ-tågen. Närmaste toan avstängd och sånt.

6 svar to “Kängorna blev så att säga stående”

  1. Bloggblad Says:

    Nej, jag känner inte till vem du har i sängen…

    Men, jag satt och tänkte på förut (såg nåt på tv och associerade snabbt) att jag fick 40 fick kontakt med min bästa kompis från tidiga tonår, vi umgicks nån eftermiddag då och då, käkade och åt och hade mängder att prata om. Sen efter ett par år flyttade hon till Stockholm och jag kom upp över en helg, men se… två dagar och en lång kväll räckte inte samtalsämnena till, utan vi kände båda två (tror jag) att det skulle tyna bort. Sen dess har vi inte hört av varandra.

  2. ab Says:

    Nä, jag är inte uppmärksam, men nyfiken. Vilken sovsällskap?

  3. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; ja tänk som det kan bli. Sorgligt men inte så mycket att göra åt. Annat än tänka efter en del innan man bestämmer sig för att ses mer än just en stund då och då. Så det kanske är lika bra med en del av de där planerna på att ”hälsa på någon helg” att de förblir på julkortsstadiet.

    Bloggblad och Annika; äsch, skulle visa herrsällskapet jag hade ena natten i bild men det var en sån bild som inte lät sig läggas in i bloggen. Röd och vit-brokig bohuslänsk variant, kraftig vinterpäls.

  4. ab Says:

    Rödochvitbrokig? En ko? 😉

    Åkej, jag fattar. En vovve. Med vinterpäls.

    Hm… eller kanske en kanin, hundar har väl inte interpäls?

  5. ab Says:

    v

  6. Annaa Mattsson Says:

    Annika; utekatter har!

    Korna i Bohuslän är numera mest svartvita. Vi pratade om det i helgen, hur korna har förändrats.

Kommentera

