Att få sin egen tidning, utan att prenumerera

Jag brukar faktiskt sätta en ära i att försöka hänga med i och förstå det mesta t ex i populärkulturen.

Men nu fattar jag inte riktigt. Det där med att ”få” sin egen tidning. Modekändisen Elin Kling påstås ha ”fått” en egen tidning. Som när man kollar ägs av Bonnier och har ett numera redan gammalt och känt namn i genren, Jonna Bergh, som chefredaktör. Var kommer egentligen Elin in? På samma sätt som när hon designade en kollektion för H&M? Hon berättade själv i en intervju hur hon gjorde; letade inspirationsbilder som hon sedan visade för en riktig designer som tog fram plaggen. Men kollektionen sålde förstås bättre om kläderna fick hennes namn. Kedjornas vanliga designers är ju inte vana vid att ståta med sina namn, men det där måste väl ändå ha svidit.  Klings kunnande har inte precis övertygat mig, hennes Idol-styling var något av det mest mediokra som skådats och som klädkommentator till Oscarsgalan för ett par år sedan fick hon inte ur sig mer än ”det var en fin klänning” och kände inte igen ens de mest kända skådisarna.

Nu ”får” även Per Morberg sin egen tidning. Ska handla om jakt och mat. Ägaren är ett företag som säkert har någon förgrening till Bonniers och chefredaktör förstås någon helt annan. Det är väl bra, Per Morberg kan väl lika lite som Elin Kling göra en tidning. Men jag undrar på vilket sätt tidningarna är deras? Har de helt enkelt bara fått pengar för att sätta sina namn på produkterna?

Säga vad man vill om Amelia Adamo, hon har i alla fall styrt sina tidningar själv!

Angående det där med att göra kollektioner så har ju även beryktade bloggaren Kissie meddelat att hon ska göra en egen kollektion. Kissie som själv mer och mer ser ut som en Barbie-docka med ätstörningar vill bara att hennes kläder ska göras i små storlekar eftersom tjockisar inte kommer att passa i dem. Men, lovar hon, skulle det bli efterfrågan så får hon väl låta trycka upp några plagg i storlek large också.

Man kan ju skratta åt eländet. Om man inte visste att det är stor risk att även hon faktiskt får sitt namn på en kollektion. Utan annat hum om branschen än hur man klämmer in sig i ett par 24:or. Jag tror jag helst vill slippa se hennes inspirationsbilder.

Kanske får även hon en egen tidning också. Som hon kanske tror att man stickar åt henne?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: