Ingick inte i grundkursen

Snöre att hänga om halsen och liten väska att fästa i bältet föreslog killen på Phonehouse när jag köpte ny mobil för Mellan. Jag? Hon skulle aldrig komma sig för själv.

Då hade han redan föreslagit ”en riktig mobil” med abonnemang och försäkring. I stället för den lilla plastsaken snäppet över leksaksnivå som han pekade ut som dagens billigaste. Med kontantkort. Fast han tyckte förstås den låg snäppet under leksaksnivå. Så han bemödade sig inte att gå med mig fram och visa.

Tack, så roligt ska vi inte ha, sa jag. För jag var på precis rätt humör för grabbarna på Phonehouse. Abonnemang har vi redan ett. Som kostar lika mycket som en ny mobil att skaffa nytt sim-kort till. Och de där försäkringarna har bara någorlunda relevans det första halvåret. Det sa en sån där ovanligt ärlig säljare, som säkert sökte annat jobb samtidigt, och jag är säker på att han hade rätt.

Nu lyckas ju Mellan sällan behålla en mobil mer än ett halvår numera. Men jag tycker ändå det känns vanskligt. ”Måste ha ramlat ur fickan när jag rullade ut för slänten” brukar inte bita särskilt bra på försäkringsbolag. Inte ”grunda fickor” heller.

Dom är liksom ett släkte för sig, pojkarna på Phonehouse. I Skärholmen snäppet värre än på andra ställen eftersom kulturen är snäppet hårdare där. Själva begreppet ”vara vänlig mot kunden” går bort så fort man kliver innan för svängdörren till centrum.

”Tack för hjälpen!” ropade jag när jag gick ut genom dörren.

”Tack själv” ropade grabben förvånat tillbaka. För han hade ju ingen aning vad han hade hjälpt till med.

Inte jag heller. Men skillnaden mellan honom och mig är att det ingått i min grundkurs att vara någorlunda vänlig.

4 svar to “Ingick inte i grundkursen”

  1. cruella Says:

    Såg du Uppdrag granskning (eller var det Kalla fakta?) om just Phonehouse och deras sjuka, sjuka företagskultur för något tag sen?

  2. Bloggblad Says:

    Jag hoppas min (i nutida tid sett) gamla mobil håller länge, för jag inser att jag inte klarar det där snåret med abonnemang och sånt.

    Men de gånger jag har bytt har jag haft tur och fått en försäljare som kände igen mig mycket väl som lärare (fast han hade ändrat sig en del sen 10-årsåldern så jag fattade inte alls hur han plötsligt visste mitt namn) och som nog inte vågade annat än att vara väldigt ärlig och pedagogisk när han visade och förklarade.

  3. frktjatlund Says:

    Jag är så glad att kunna vifta bort alla mobilaktörer med att jobbet äger mitt abonnemang.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; såg inte men hörde talas om. Inte undra på att det inte är idel solsken bland den personalen. Men jag har råkat ut för båda sorter även där. Bett någon dra åt helvete och fått väldigt mycket hjälp av någon annan. Den här killen såg jag ju från början att jag aldrig skulle ha bett om några svårare saker.

    Bloggblad; mina mobiler brukar inte hålla mer än ett par år. Jag har haft något måndagsexemplar men senaste gången hade jag läst på ordentligt innan jag gick till butiken. Och jag ska inte köpa en iphone nästa gång heller.

    Tjatis; jag har någon sån där standardfras om att jag är bunden till Telia i 350 år till på världens billigaste abonnemang.

Kommentera

