Happy St. Patrick´s!

Så här på St. Patrick´s väljer jag att visa en bild från en bakgård i Dublin. Skyltfönstret tillhör en kyrka. Så ingen ska missa. De katolska kyrkorna har ju en benägenhet att vara lite undanskymda och diskreta i Dublin.

9 svar to “Happy St. Patrick´s!”

  1. Evis Says:

    Det var diskret. Själv bar jag grön hatt och gröna handskar när jag var ute idag.

  2. Ros Says:

    Ha ha, jag vet precis var det är. Jobbade ett kvarter därifrån. Min allra närmaste kompanjon och dessutom gemenskapsboende är ju 100% pure Irish så vi hade en tidig och lång after work. Innan jag gick hem till barn och han träffade make på stan. Decs föräldrar anser ju med ett lätt fnysande att hela Paddy´s day-firandet är hämtat från USA. I det diffusa ”förr” gick man och såg en parad på stan, sen gick man hem. Männen tog kanske ett par pints och sen kanske man möjligtvis gick ut efter teet på kvällen.

  3. cruella Says:

    Ros, då firade Annaa och jag nästan på pricken rätt fast minus parad. Å andra sidan var det gott om lustiga huvudbonader på O’Connell’s!

  4. cruella Says:

    Och så var vi ju inte män förstås. Men ett par pints blev det.

  5. Ros Says:

    Cruella: det är bland annat det där med de lustiga huvudbonaderna och allt annat grönvitt ”spektakel” som de har invändningar mot. Paraderna påstår de var strikta saker med scouter och skolklasser uppställda på raka led i sina uniformer. Inget flams och trams. ”Man kände sig stolt och högtidlig!”

    Och damer drack en liten brandy, ett glas sherry eller en Babycham. Naturligtvis inga pints.

  6. cruella Says:

    Precis. Men nu är det nu!

  7. Ros Says:

    Cruella: Jag är inte heller riktigt säker på hur gott minnet är, hos mina kära ”svärföräldrar”. Och så brukar jag säga att om nu irländarna gillar allt det där grönvita spektaklet så spelar det väl ingen roll vem som har infört det, irländare i exil eller de som stannat kvar i landet.

    Brandyn är väl lite knasigt också. Att starksprit skulle vara mer ladylike än mellanöl. Jag har fått för mig att det har svängt en gång till nu. När jag bodde i Dublin för drygt 20 år sedan drack kanske inte vuxna kvinnor men tjejer pints ganska allmänt. Nu tycker jag de unga verkar ägna sig mest åt vodkadrinkar.

  8. cruella Says:

    Alltså, jag har ingen som helst koll på Irland förr och nu. Men när jag bodde i Dublin under drygt två år mellan 92 och 94 så drack unga tjejer pints, vilket var mäkta skönt tyckte jag som varit i London nåt halvår innan och fått konstiga blickar och fräcka tillmälen när jag beställde stora öl.

    Starkspriten har ju varit på frammarsch länge överallt, det är så classy med drinkar;-) Men hu vad ohälsosamt att börja dricka så redan som tonåring (vilket jag och Annaa pratade om igår).

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ros och Cruella; när jag började åka till Irland på 70-talet var det ju fortfarande lite sensation med kvinnor som drack pints. I backspegeln skulle man kanske varit lite mer återhållsam och inte givit sig på att försöka hålla takten med de pintdrivna pojkarna så snabbt. Inte så kul när man satt där rätt proppfylld med guinness och hade två odruckna framför sig. På den tiden var det ju alltid rundor som gällde.

    I både UK och Irland är det billigare att dricka sprit på barer än här. Kanske bra med de höga priserna på spriten här ur ungdomsfyllerisynpunkt.

Kommentera

