Syntes oskulden i ögonen?

Jo tack. Det snöade igår och idag har det smält undan men det är en del kvar. Attans att det ska snöa i mars, det brukar det väl aldrig göra? Ska det inte vara vår nu?

Nej, det ska det inte. Visserligen anses våren vara lite sen, men det handlar mer om dygnstemperaturen än om ett och annat snöfall. Snöfall i mars är helt normalt.

Kan det vara nog nu, på ett tag?

Vad ska eftervärlden tro om den skulle få tag på gamla bloggfiler? ”Hade ni inget annat att skriva om än vädret kunde ni väl använt tiden till något vettigare. Skrivit romaner eller nåt.”

Jag har i alla fall köpt en hyacint. Det har aldrig hänt mig förr att jag köpt en hyacint annat än till advent. Men nu var det en tia kvar på blomsterchecken när jag bestämt mig för tulpanbuketten och då kunde man lika gärna slänga med en blå hyacint också. Satte den i en glasbytta med ljuslila stenar. Adventsstenarna. Undrar vad Mellan kommer att tycka. Hon är rätt fast i traditioner.

Jag blir lite stirrig av blomstercheckar. Tror alltid jag ska använda dem till något bättre och finare. Eller blåser av dem på en gång till något som inte var fullt så fint som jag trodde.

Ungefär som när jag fick ett presentkort på Bredenbergs en gång för många år sedan. Brände av hela kortet på strumpor. 250 spänn. Man fick rätt mycket sockor och knästrumpor på Bredenbergs för den summan 1982. Jag tror jag hade kvar oanvända exemplar i 15 år. Inte för att jag inte köpte andra strumpor under tiden, det gjorde jag säkert, massor, men i den där presentkortshögen plockade jag på mig sånt som ”kunde vara bra att ha”. Vilket man sällan har en aning om i förväg.

Idag shoppade jag loss på en 50-lappstischa på Lindex och på en 119-lappsjeansskjorta på nån herraffär. Herrmodell men förhållandevis kort, särskilt på en herre. Känns i kvaliten nästan som min utslitna Esprit-jacka från 1999. Tror jag kommer att använda den. Något billigt blommigt att ha nedanför fanns inte. Det bästa man kunde göra var att köpa en lång klänning på H&M och kapa uppifrån. Kanske.

Det är nog nåt slags tecken när man köper urblekt jeansskjorta och fantiserar om blommiga kjolar och Converse  till. På att man läst senaste Elle t ex. Eller på att man tappat kontrollen över sin ålder. Vi pratade om det häromkvällen, hur en del bara liksom automatiskt glider in i den förutsägbara medelklasstantklädseln vid en viss ålder. Och andra inte. Skillnader.

Idag ser jag för jäkla trist ut. Såna där osynliga Lindexjeans som en gång varit svarta. En fem år gammal tröja som också har en fd svart kulör men också en rutig isättning i halsen. 2 för 79 samma butik. Undrar vad tvåan var. Det brukar alltid vara något man inte vill ha.

Hittade ett foto igår. På mig och systern. Taget hemma i köket på Kilbäcksgatan, sista sommaren modern bodde där. Systern skulle strax börja på förskollärarutbildningen, jag skulle om någon månad åter inbilla mig att jag träffat mannen i mitt liv. Visade Mellan som något förvånad konstaterade att jag var riktigt söt. Om än bylsig i lila trikåkjol. Systern hade jeans och en stickad slipover ovanpå den rutiga skjortan. Jag undrade hur gamla hon trodde vi var. ”Något över 20.”

Kunde vi ju inte vara samtidigt, eftersom det skiljer åtta år mellan oss. Jag var 28, hon skulle sålunda snart fylla 36. Obegripligt, tycker Mellan. Nu har jag inga möjligheter att testa på läsarna men jag håller med henne. Där står en nyskild mamma med två tonårsbarn och en vilt härjande  snart överårig singel och vi ser ut som fräscha 23-åriga nyponrosor. Nåja. Men det väcker tankar. Är det den oskuldsfullare tiden som helt enkelt avspeglas i våra ansikten?

Nu kommer jag snart för sent till middag om jag inte byter outfit. Det måste jag.

2 svar to “Syntes oskulden i ögonen?”

  1. ullisar Says:

    Det är inte utan att jag verkligen ahde velat se det där fotot 🙂

  2. Annaa Mattsson Says:

    Synd jag inte kan visa!Just när jag äntligen tänkte skaffa en scanner gick det inte att få tag på, bara alltiett-skrivare. Ny skrivare behöver jag inte, så nu får det vänta.

Kommentera

