Skillnad som sexuell avvikelse

Såg reprisen på Veckans brott häromkvällen.  Det heter väl så, programmet där Leif GW Persson, 66, framträder numera?

Han pratade om ett gräsligt och brutalt mord på en 60-årig kvinna. Överfallen, misshandlad, våldtagen och mördad i hemmet.

Det var ett ovanligt fall, sa han. För att hon var så gammal. 60-åringar blir inte våldtagna.

Så bra. Det är ju i alla fall något att glädjas åt.

Men det finns undantag. Förstås. Om man råkar ut för yngre män med ett sjukligt sexuellt beteende. Som han jämförde med pedofili. Yngre män som tänder på äldre kvinnor. Det har ett särskilt namn, detta avvikande beteende.

Misstänkt för mordet på 60-åringen är en kille som våldtog och mördade en 75-åring när han var 19. Så se där, sa Leif GW, 66, en återfallsförbrytare.

Jag ser poängen med 19-åringen och 75-åringen. 56 års åldersskillnad. Det är en del. Mer än skillnaden mellan en 30-årig man och en 60-årig kvinna.

Sen tänker jag på t ex Aje Philipson som är gift med en 35 år yngre kvinna.

Heter det också något? Eller är det bara när förhållandet är det motsatta som det har ett namn? Och kallas sexuell avvikelse. Undrar vid vilken åldersskillnad den inträffar i så fall? Kanske beroende på hur gammal kvinnan är när hon avviker? Leif GW, 66,  använde svepande ordet ”åldringar” när han talade om de mördade kvinnorna. Alltså även 60-åringen.

Eller missuppfattade jag alltihop, menade han kanske att avvikelsen sker först när den unge mannen våldtar och mördar? För det kan jag hålla med om är en avvikelse. I vilken ålder det än sker.

Men det tror jag inte, för han jämförde ju med pedofiler. Och de behöver ju inte våldta och mörda för att vara pedofiler. Det räcker faktiskt att vilja titta.

Kanske vore det lika bra att brottsbelägga även män som tänder på äldre kvinnor. Sätter man gränsen vid 15 års skillnad så kommer man i alla fall åt de mest perversa exemplaren.

Och vi åldringar går ännu lite säkrare.

7 svar to “Skillnad som sexuell avvikelse”

  1. Ullah Says:

    Undrar om han ser på sig själv som en åldring.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Eller som en avvikelse.

  3. ab Says:

    Jovisst, Leif GW ser sig säkert som en åldring och tycker nog han har en avvikande lusta om han finner en 50-årig kvinna attraktiv! 😉

  4. Bloggblad Says:

    Hehe… Annika har rätt. Det är väl bara 100-åringar som tycker att 50-åriga kvinnor är ungdomliga.

    Jag såg inte programmet, men är inte ett dugg förvånad. Jag har en väninna med en 10 år yngre man, det har jag hört kommenteras av många – medan jag aldrig har hört ett ord om att min svärfar var 15 år äldre än svärmor.

    Jag hör väldigt sällan män i 60-årsåldern omtalas som ”äldre” eller ”åldrande” eller ”gamla” – och när jag en del av dessa gubbar i tv, med hästsvans, skinnbyxor och fritt hängande kalaskulor, då är jag lite avundsjuk. Undrar varför jag inte törs släppa loss mina behag i full frihet, strunta i att kamma mig och bara låtsas som om jag fortfarande vore 20 år. Tänk en tant på 60 som sjunger ”I kväll ska jag supa mig full, för kärlekens skull…”
    Det är skillnad på folk och folk. Sade hon, inte utan en viss bitterhet.

  5. ab Says:

    Bloggblad – det tycker jag absolut du ska sjunga! Varför måste kristliga medelålders damer bara skriva vacker välavvägd fin musik?

    Kom loss! Gör något ruffigt! Jag köper skivan. (Och gör musikvideon…)

  6. ab Says:

    Faktum är att idag grunnade jag på att göra en musikvideo – med mig själv – inte som protest miot ålderstänkande eller så, utan bara rakt av som jag ville ha den.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Det var 17 år mellan mina föräldrar, fadern (förstås) äldst. Det sades inte så mycket om det där under min uppväxt, men det var alldeles uppenbart att modern tyckte det var jobbigt de sista åren han levde med de små ålderstecken han visade i form av lite långsammare uppfattningsförmåga. När hon som änka fick lite ”erbjudanden” av äldre herrar sa hon dock bestämt nej, hon ville inte en gång till ha en äldre man (hon var 62 när fadern dog) då fick det hellre vara.

    När en av mina väninnor träffade en man som var 16 år yngre var min mor synnerligen indignerad. Hon poängterade hur gammal kvinnan i fråga såg ut, och att mannen såg ut som ”en liten pojk!”. De var 43 respektive 27 då. Jag påpekade för modern att hon själv var 21 då hon blev ihop med fadern, då 39. Åldersskillnaden torde ha varit ännu mer påtaglig. Och hon svarade förstås det förutsägbara; ”Det var skillnad!”

Kommentera

