Sju minuter kvar

Väntar på att få kontakt med rätt person på ett departement. Undrar hur många timmar i yrkeslivet jag ägnat åt denna typ av väntan. ”Tillbaka 14:15.” Kan betyda precis vad som helst.

Jag berättade väl om personalen i SVT:s eller om det nu var SR:s växel som var på kurs och fick lära sig kundbemötande? I stället för att säga ”Han är på möte till 14:15” fick de lära sig att säga ”Du kan nå honom 14:15.” Fast de mycket väl visste att det sällan var sant eftersom personer sällan är mer nåbara för att ett möte råkat ta slut. Men den som ringer upp blir gladare. För stunden. Sen blir man bara ännu surare, men det räknas inte. Personalen tyckte kursen var bortkastad.

Själv har jag på förekommen anledning återigen bestämt mig för att inte prata om mina barn annant än undantagsvis med folk som inte själva har barn. Igår sa god (?) vän att jag borde ”uppfostra” och eller i alla fall ”säga till ordentligt”. Vem? Spelar ingen roll. Gott och väl myndigt och självförsörjande barn i alla fall. Han bad om ursäkt sen, men se, där fick sig den vänskapen ännu en liten törn. Och det var naturligtvis mitt fel. Man ska välja sina samtalsämnen. Sortera upp. Lära sig sig svara rätt. ”Tack hon/de/jag/vi mår bra! Allt funkar.” Och prata om nya s-ledare och sånt i stället.

Nu är det sju minuter kvar till 14:15.

3 svar to “Sju minuter kvar”

  1. Helena Says:

    Samma erfarenhet, sonen nybliven civilingenjör men arbetslös, där finns det också åsikter att jag borde styra och ställa. Det räcker inte bara att säga att han mår bra jag får följdfrågan i omskrivna ord varför han inte arbetar. Känns deprimerande just nu, fast det kan ju vara ljuset hörde jag nyss på nyheterna.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Helena; blir så trött på det där. ”Varför säger du inte…varför kan hon inte…hon borde…du borde…!”
    He he för resten, sonen som pluggar på universitet är sur på civilingenjörer för ”dom tar jobben…”

  3. Helena Says:

    Jag förstår honom, inom sonens område kan det nog bli så, det finns få platser att söka som kräver civilingenjörsexamen, så till slut TAR han något annat.

Kommentera

