Ska inte lägga mig i, ska inte…

Ska inte lägga mig i björnungedebatten, ska inte, ska inte…

Men jag kan inte låta bli att säga att det bara är struntprat att ”vi i det här landet” inte skulle ha respekt för vilda djur och deras väl och ve. Eller sällskapsdjur heller för den delen. Rent och skärt struntprat. Barn får lära sig det. Sen kan (vissa) barn göra helt vansinniga saker, och då pratar jag inte om off pist-åkning. Utan saker som har med att inte respektera levande varelser att göra. Och vuxna ännu värre saker. Det finns inga som helst belägg för att detta skulle vara speciellt svenskt. Eller speciellt för ”vår tid”.

Kom ihåg att vi har strängare djurskyddslagar i Sverige när det gäller slaktdjur än generellt i EU. (Ja, vi dödar dom också, men det är en annan debatt.)

Sen är en annan sak som nog framförallt är speciellt för folk med tillgång till öppen natur – och som i Sverige dessutom allemansrätt – att ”vi” har en annorlunda syn på rätten till nyttjandet av naturen än andra. Å andra sidan. Vi var vid Cliffs of Moher på Irland för några år sedan. Väldigt höga brant sluttande klippor ned i ett vilt hav. För dagen vindar av sådan styrka att man bitvis hade svårt att stå upprätt.  Mycket tydliga avspärrningar där de anlagda gångvägarna med skyddsräcke slutade. Förbud, farligt, förbud! Horder av vuxna från diverse länder klättrade över avspärrningarna . Och jag fattar kittlingen, driften! För visst fan är det ännu mer spännanade att stå högre upp utan räcken!

Jag gissar att folk i kulturer som liknar vår också fullständigt flipprar ur över döende björnungar, sjuka noshörningar, frusna svanar och vad det nu kan vara. Är det inte från England man hört mest historier om folk som omkommit när de ska rädda ett gammalt okänt vrak till hund från att klämma tassen?

10 svar to “Ska inte lägga mig i, ska inte…”

  1. Evis Says:

    Engelsmän är ju seriöst fjolliga när det gäller djur, det vet väl alla? Men jag skulle bara bidra med en länk angående det typiskt svenska:

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; medan de låter gamla människor ligga och frysa ihjäl i sina egna bostäder inomhus om vintrarna för att de inte har lyckats bygga hus efter sitt klimat. Men det spåret skulle jag ju inte gå in på. Om djur och människor. Då kan man lätt börja beskylla folk för att vara misantroper.

    Fin länk!

  3. Lillan i Cornwall Says:

    Hej igen Annaa! Det är faktiskt inte vanligt att gamla människor fryser ihjäl här, även om det har hänt och då har det handlat om ensamstående personer. I regel har det inget med husen att göra utan är en kostnadsfråga. Den statliga pensionen är låg och den räcker helt enkelt inte till ofta för de som inte har sparpengar eller privata pensioner. De får prioritera. Mat eller värme o.s.v.. Så skall det givetvis inte behöva vara men så är det för många. Sedan några år tillbaka betalar regeringen årligen ut £250 ( ca 2542:-) i Fuel Allowance till varje hushåll i landet där det finns en pensionär. Det är inte särskilt mycket men jag, som fyllde 60 för fyra år sedan, är tacksam. Måste handla om enorma summor pengar eftersom Englands befolkning är så stor. Det finns också annan hjälp i form av bidrag.

    Visst är engelsmännen i regel mycket djurvänliga (fast det finns undantag) och det är väl bara bra det, tycker jag även om detkan gå lite för långt ibland. De var, så vitt jag vet, först med att grunda djurskyddsföreningar, som andra länder sedan kopierade. Då syftar jag på RSPCA ( The Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals), som grundades redan 1824 och RSPB ( The Royal Society for the Protection of Birds) 1889.

    Men man tänkte inte bara på djur, bl.a. så grundades NSPCC ( National Society for the Prevention of Cruelty to Children) 1875 och RNLI ( The Royal National Lifeboat Institution) 1824.

    Here endeth the lesson. 🙂

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lillan; roligt att höra av dig igen! Min ena dotter bodde ju i Skottland förra året så jag fick lite närmare inblick. Vet att pensionärer uppmanades att hämta ut sina värmetillägg för att det var extra kallt. Tidningarna där uppe varnade just för risken att frysa ihjäl i sina hem. Dotter hade själv bara några grader över noll i sitt rum i källarlägenheten som bara värmdes upp av de värmeelement som hyresgästerna själv skaffade.

    Jäpp, känner till det där med djurskyddsföreningar. Men jag har i ögonblicket inte koll på djurskyddslagarna när det gäller slaktdjur.

    När det gäller barn så har vi väl diskuterat det förut? Att den brittiska lagstiftningen om barnaga har släpat efter de flesta andra jämförbara EU-länder. Där är jag inte heller helt uppdaterad nu, men jag minns att Tony Blair var försiktig med att ställa sig bakom en hårdare lagstiftning i rädsla att förlora väljare.

  5. Lillan i Cornwall Says:

    Att aga barn i skolan förbjöds för länge sedan. Inget av mina barn, som nu är i åldrarna 40 35 och 26, fick uppleva det, tack o lov. Min man däremot minns att han blev agad någon gång. Fast det hände när han gick i skola i Skottland förstås och där är rätt mycket annorlunda än i England.

    Personer som har hand om andras barn får heller inte aga.

    Föräldrar får, så vitt jag vet, fortfarande ‘smack’ sina barn, men inte ‘hit’, men jag vet inte om det blivit lag än.

    Jag bor i ett gammalt ‘farmhouse’ ( tidigt 1800-tal) alldeles vid havet (engelska kanalsidan), som ofta är mycket svårt att hålla varmt. Det drar genom fönster ( sash windows) och dörrar, särskilt när det stormar, vilket det gör ofta här. Huset har centralvärme, men eftersom oljan är så jättedyr har vi inte råd med att ha värmen på hela tiden.

    Vi brukar emellanåt prata om att flytta till något modernare men mer än prat har det inte blivit hitintills för vi älskar att bo här.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lillan: många har råkat ut för skyhöga elräkningar de senaste vintrarna här också för uppvärmning av hus.

    Gamla hus är besvärligt överallt, men fint. Men det är rätt stor skillnad mellan brittiska/irländska nybyggen och nordiska. Intervjuade en svensk byggare på Irland som menade att med lägsta svenska byggnorm skulle man spara 80 procent energi.

    Min dotter på Irland har ju tagit efter sättet där att värma upp. I stället för att ha en jämn värme hela tiden så låter man huset bli utkylt och sen drämmer på med chockvärme en kort stund då och då.

    Men fint bor hon mellan de västirlänska bergen och fint låter det allt att bo vid havet i Cornwall!

  7. Rutan Says:

    Först vill jag ställa frågan – vad är off pist-åkning? Är det inte ALL skidåkning som inte sker i en preparerad backe som någon skidanläggning ansvarar för? Att en anläggning sätter upp skyltar, betyder det inte att där slutar deras ansvar? Och hur långt sträcker sig den s k off pist-åkningen från anläggningen? Backar finns väl överallt.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Rutan: intressant frågeställning, och korrekt om jag förstått saken rätt. Om man överför det till Cliffs of Moher så var förr hela kustbiten off pist. Sen byggde man ett räcke och plattade till en gångväg ett stycke. Skyltarna och hindren i början och slutet är till för att ingen dum amerikan eller tyskjävel ska komma och säga ”jag hade ingen aaaaaning…” när dom drattat ned och dragit med sig tre hundra häckande puffins i raset och gjort äggröra av deras ungar. Eller ja, då säger som väl inte så mycket.

  9. ullisar Says:

    Jag erkänner mig korkad och hänger-inte-med:ig och frågar: vad är det folk retat upp sig på angående björnungarna?

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar: i en diskussion jag hamnade i bland några vänner och bekanta togs frågan om pojkens egen skuld upp till diskussion (”rätt åt ungjäveln”, typ), trodde det var ett särfall men såg sedan även samma diskussion föras på åtminstone ett par bloggar, fast i något mildare ordalag. Sen har vi ju hela upptåndelsen i media över att ungarna avlivades.

Kommentera

