En rosa ½ pint

Dotter tycker det är oroande. Nej, inte att jag inte skrivit klart artikeln som skulle varit lämnad idag, men att jag kommer hemsläpande med saker till hemmet.

Hemsläpande är hennes ord. För små billiga prylar som dykt upp i vårt hem de senaste månaderna. Glasprylarna från Home Doctor har jag berättat om . Tar en tur dit varje gång jag är i närheten. Ibland har de fått in någon ny, ibland inte. Jag får bara köpa dem för under 30. Vilket innebär att jag nog inte köpt för mer än 100 hittills.

Den senaste prylen är inte av glas utan av silikon. Jag såg den första gången när jag svepte runt på Åhléns i Göteborg för att hålla värmen för några veckor sedan. Ett mått i blekrosa silikon. Mått? Ja, alltså en liten behållare där man kan hälla eller väga upp saker. Half pint eller cup. Det finns ml-markeringar också.

Jag har inte testat hur det funkar att avgöra när man har hällt upp 100 ml. Fler har nog varit skeptiska för nu reas de. 25 kronor. Det är det värt att se den lila blekrosa skapelsen bredvid teburken från Bewleys i hyllan. Där får den stå och vänta på den dag då jag behöver mäta upp ½pint.

Köpte en rosa toaborste för en femma också. Den väntar också på sin tur, fast i badrummet.

Påminner mig om när jag flyttade från stora fyran i Rågsved till lilla nedgångna tvåan i Årsta för länge sedan. Då kompletterade jag alla hushållsprylar som behövdes med rosa saker. Allt från korkskruv till kattmatsskål.

Kanske är det något liknande nu. En övergångsrit. Från vad till vad? Lägenheten är ju redan inbodd. Jo, från ett liv där projekt med liknande innehåll har avlöst varandra. Visserligen inneburit viss försörjning men också hämmat annan. Ikväll har jag skickat in den sista projektredovisningen. Inga mer medel beviljade. Inga mer i sikte.

Imorgon, när jag är klar med veckans försenade jobb, kanske jag ska fira med lite bubbel eller nåt. Fast jag tror inte det blir rosa.

Sen vet jag inte.

Kommentera

