”Sen vill du ha en trädgård!”

Lite besviken är jag allt. Det skulle ju bli så varmt i helgen. Lovades det för en vecka sedan. Men togs väl tillbaka sedan.

Lite varmt var det i alla fall när jag slitit med mitt nya trädgårdsredskap en stund. Gångskyffeln. En järnbit på ett träskaft. Jag vet inte vad den är till för men jag använder den till att försöka skyffla bort mossan. En gammal vän varnade mig på facebook. Snart kommer lövkrattan och både det ena och det andra och sen vill jag ha en hel trädgård. Nja, det är nog tveksamt. Men visst hade jag behövt en räfsa. Nu fick jag plocka alla torra eklöv för hand. Under dem visade sig en rad med vårblommor i kanten av staketet. Syns särskilt bra när jag äntligen kom mig för att slänga förra hyresgästens grill också. Och ställa ut deras gamla barncykel i cykelkällaren.

Nu kan man ha party. Den där inflyttningsfesten som äntligen måste bli av. Man kan nog ställa ut minst 10 personer på uteplatsen. Sen kan man öppna grinden också, om det skulle knipa, och ställa några utanför. Om t ex den där flytthjälpen, som ägnade fyra månader åt att gnälla över att jag packat för dåligt, tar upp ämnet igen.

Mellan har varit borta i helgen, flytthjälp till kompisar som givit upp andrahandsträsket på söder och flyttat till Tensta. Förstahandskontrakt på fyra som ska delas på flera. ”Stort, ljust och fint!” Piggt initiativ som borde följas av fler.

Idag stryker jag. Jag återkommer till det. Sitter jag här längre riskerar dagen gå överstyr.

Kommentera

