Närmare utbildningsministern

Jag har fått en ny vana som hämmar mitt kvällsbloggande.

Nej, det handlar inte om moss-skyffling, det tröttnar jag snabbt på och grannarna skulle inte uppskatta ljudet sent på kvällen. Och inte har jag tagit fram den gamla påskbonaden heller, den som jag broderat på i 20 år och som vissa år kommer fram just vid den här tiden, ett par veckor innan påsk för att ses över och sättas några stygn i, men för det mesta ligger i en av hemmets mest undanskymda skrymslen, handarbetskorgen.

Nä, jag får ett mail med en sammanfattning av vad damer och herrar ministrar har haft för sig under dagen. Det är roligt, det känns liksom som om man kommer dem närmare på det sättet. Varför man nu skulle vilja det.

Idag har t ex utbildningsministern bestämt att man i Sverige får införa sk spetsklasser i grundskolan och imorgon åker han till Vasa och Helsingfors. Eller så kanske han redan har åkt. Jag vet inte vad han ska prata om där. Det är kruxet med det där mailet, att det finns en massa spännande länkar att klicka på. Och så kan man bli sittande. Så det gäller att hålla sig i pekfingrarna för att låta bli. Helt enkelt strunta i vad ministern ska göra i Finland.

Men spetsklasserna funderar jag på. Sysslade man med illegal verksamhet på Sturebyskolan i åratal? Äldsta gick ju i matteklass och erbjöds att läsa in gymnasiekurs A i både matte och engelska i nian redan 2004. Nu presenteras det som en nyhet ”Elever på spetsutbildningarna ska bland annat kunna läsa och få betyg i gymnasiekurser.” För resten gick hon i matteklass redan på Nordhemsskolan i Göteborg, i sjuan. Det nya ska i så fall vara att skolorna får göra ett urval av elever. Men det gjorde man ju då också! Ingen fick börja matteklassen utan rekommendation av sina lärare. Och i skolan på Östermalm som vännernas barn gick hade man definitivt antagningsprov i matte redan för tio år sedan. Illegalt? Men hur kunde det förekomma.

Vet inte riktigt vad jag tycker. Jo, att det förmodligen är bättre med antagningsprover än lärarnas rekommendationer. För det blev rätt socialt tendensiöst. Det var inte självklart eleverna med bäst mattekunskaper som hamnade i de där matteklasserna. Vilket innebar en social segregering inom skolan. Fast man får väl se, vilka som kommer på tanken att skicka sina barn till de där proven.

Hoppas bara att gymnasieskolan är beredda att ta emot dem sedan. Äldsta hoppade av sin gymnasiekurs i nian när hon upptäckte att de gymnasieskolor hon sökte till inte hade möjlighet att erbjuda henne matte B redan första gymnasieåret. Hon skulle få ett mattefritt år och håltimmar i stället!

Det är sånt jag funderar på kring midnatt, fullständigt i onödan.

2 svar to “Närmare utbildningsministern”

  1. malou Says:

    Alla mina många barn har gått på skola i Norge (och fick välja tentamen i svenska isället för nynorsk i högstadiet..) Så jag vet inte så mycket om den svenska skolan. Det är nog lika bra?

  2. Annaa Mattsson Says:

    malou; det är nog lika bra, och jag försöker förtränga det jag vet. Sen kommer de här mailen och påminner mig.

Kommentera

