En rosa dubbelspya

Som om det inte vore nog med nätshoppingen så blev det en sån eftermiddag när jag hängde på stan idag. Tittade i alla affärer! På allting från vårblommor till jelly pudding och små datorer. Och kläder förstås.

Nu vet jag att det inte finns några kläder i butikerna heller.

Fast jag köpte några. Ett par ålsnäva jeans i bleka blommiga pasteller med matchande skjorta. Och ett par blommig tygskor. Jisses. Mellan har inte sett och tyckt något än. Men jag har rivit bort alla prislappar så det är för sent. Måste nog ha något svart till för att liksom jämna ut och väga upp. Eller inte bära plaggen ihop.

Nä, jag hade inte råd men jag hade redan slarvat denna månad så jag kunde lika gärna slarva lite till. Logik?

På tuben var det en stor rosa dubbelspya mellan två säten. Den låg där redan när vi klev på vid Fridhemsplan. Det är alldeles otroligt vad folk är rädda för en spya. När vi klev på var inte bara platserna omkring tomma utan en kvarts vagn var utrymd. Den stank inte ens gammal fylla. Förmodligen någon, kanske ett barn, som blivit akut illamående och spytt upp sin smoothie, typ. Det såg ut så. Med lite fruktbitar.

Vi tänkte att det skulle kliva på någon städpersonal vid T-Centralen´och hälla på sand, men det hände inte. Så jag gick för säkerhets skull fram till föraren när jag klev av vid Slussen och frågade om hon visste att det låg en stor dubbelspya i första vagnen. Nä! Men va? Det måste ha klivit av 30 spymedvetna personer mellan Fridhemsplan och Gamla stan och ingen hade bemödat sig om att tipsa föraren.

På tal om spyor så påstår VD:n i bolagsstyrelsen där jag satt några år att jag för evigt är ihågkommen för den gången jag begärde ordet sedan han, enligt sig själv, hade presenterat en förträfflig kampanjidé:

-Nu måste jag ta fram min lilla skära plasthink som jag alltid har käckt hängande över axeln för såna här tillfällen och kräkas lite grann innan vi går vidare!

Han blev visserligen omedelbart väldigt tyst, mest av förvåning, men har inte nämnt något om att han blev kränkt.

Kampanjen? Nä, den blev inte av just i den formen. Även om de andra inte hade några skära plasthinkar så tyckte de lika illa om förslaget.

9 svar to “En rosa dubbelspya”

  1. cruella Says:

    Din nya outfit för tankarna till papegojtanten vars goja på axeln man knappt ser för hennes vilt papegojmöstrade byxdress… Du kommer att försvinna i vilken trädgård som helst:-)

    (Bara avundsjuk, jeansen lät väldigt coola.)

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; jäpp, jag tänker mig t ex när jag sitter med glas rosévin i blomstermyllret på min uteplats. Har ju tänkt mig anlägga en blomsteräng 30×30 cm.

  3. Ullah Says:

    Hoppas du får sitta där mycket det kommande halvåret!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; absolut. Men det är väl bäst jag håller mig lite bredvid själva blomsterängen. Den blir ju så liten.

  5. cruella Says:

    Jag tror på krukträdgård. Eller kommer tjyvarna där ute där du bor att vandalisera dem kanske?

  6. Telefonissan Says:

    Krukträdgård sade Bull. Snyggt och i lagom höjd att njuta av. Jag har stora fyrkantiga krukor som blir som blomstersängar. Ser ut som granit men det är ett lätt plastmaterial, köpta på Bauhaus. Enda kruxet är att man får låna bil för att få hem all jord som behövs för krukorna sväljer en hel del.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; krukor kommer det att bli. Det är otroligt tjyvtomt här! Peppar peppar. Men staket bidrar till att hålla det skyddat. Jag har flera grejer att hänga upp på staketet för mindre krukor och så har jag ett antal större att ställa. Kan bli fler. Däremot kommer jag inte att sätta potatis i hink.

    Telefonissan: Märkte redan på balkongen att växter höll sig betydligt bättre om de bodde i krukor på balkonggolvet än i balkonglådor. Jorden får jag köra i en dramaten en ganska bra bit. Men det ska nog ordna sig!

  8. Ullah Says:

    Där ännu en sak som jag inte orkar hålla på med. Min trädgård växer hejvilt åt alla håll utan att någon stoppar den.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; plattor, det är bra det. I ett hörn har det samlat på sig jord och täckt en platta, det är där jag tänkte ha min blomsteräng. Jag vill inte ha en trädgård. Å andra sidan kan det vara fint med såna där vildväxande trädgårdar, får komma förbi någon gång och kika.

    Kollade för resten såna där krukor som Telefonissan beskrev, fast på Åhléns. Jisses så dyra. Det blir inte av.

Kommentera

