Själva hattigheten

Vill bara fästa läsarnas uppmärksamhet på att debatten om mina strykbrädor, som inte alls handlar om mina strykbrädor, fortsätter. Ständigt nya inlägg.

Jag hade egentligen satt streck men vill inte hämma yttrandefriheten. Så håll till godo, kolla, om ni orkar, senaste kommentarerna. Men det är inte nödvändigt att upprepa gamla argument. Som jag gjorde i min senaste kommentar. Fast jag tycker nog jag fick till det rätt snittsigt ändå.

Häromdagen var det för resten en professionell intervjuare (ej journalist utan utredare) som inte förstod ordet hattigt. Är det inget ord man använder längre? Jag kallade den svenska miljömålspolitiken för hattig och hon förstod inte. Det gör inte jag heller alla dagar, men då är det mest just hattigheten jag inte förstår.

Lyssnar dagen till ära på Håkan Hellström.

27 svar to “Själva hattigheten”

  1. cruella Says:

    Så utomordentligt konstigt att inte förstå det.

  2. Ullah Says:

    Verkligen.

  3. h-lady Says:

    Är väl inget konstigt ord?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella, Ullah och h-lady; nej jag fattade verkligen inte vad som var konstigt. Gissar att det var en tjej i 25-årsåldern. Och nu frågar jag dotter, 20½, som hävdar att hon aldrig hört ordet förr!

  5. Rutan Says:

    Ordet kommer att få en renässans snart tack vare partiledardiskussionerna i Centern.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Rutan: nu trodde jag nästan det var -loa som varit framme. En kommentar av hans sort.

    Men är det inte konstigt. Att ens barn inte kan. Med tanke på sin hattiga mamma inte minst. Jag gick tre varv runt lägenheten i olika riktningar för att visa exempel på hattighet, hon tyckte bara det var udda men är van att jag beter mig ungefär så. Visste inte att det fanns ett ord för det. Åtminstone inget som hade med hatt att göra.

  7. Evis Says:

    Nu måste jag genast kolla min barn, jag trodde hattigt var ett ord som alla kunde. OK, kanske inte genast, eftersom klockan inte är nio än och det är lördag.

  8. Telefonissan Says:

    Testade mig själv och blev lite förvånad av synonymordboken. Trodde att hattig betydde typ osammanhängande, som i ”Journalisten hade haft en hattig skolgång.”

  9. Ullah Says:

    Min snart 18-åring sa just att hade hört ordet men visste inte vad det betyder. Fast nu vet han, för jag har informerat honom.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Evis; spänningen stiger.

    Telefonissan; den här journalisten hade en rätt hattig skolgång, särskilt mot slutet, hoppade av gymnasiet, började på en annan skola, trodde hon skulle bli något helt annat, ångrade sig, började på gymnasiet igen osv osv.

    Ullah; den här bloggen kanske gör att ordet får en ny glansperiod! Och så centern då.

  11. Ullah Says:

    En till rapport: 16-åringen som just börjar vakna till säger att han inte vet vad det betyder.

  12. Sara Says:

    Mallig är också ett ord som försvunnit. Det säger något om hur vår syn på, ja alltså, mallighet, har förändrats. Tycker jag.

  13. Evis Says:

    Mina barn hade inte heller hört ordet hattig – vems är felet? Mitt och Ullahs (och fäderna)? eller den skola våra barn gått i tillsammans?

  14. Annaa Mattsson Says:

    Sara; just det, det har nog glidit iväg. Menar du att det är synen på mallig lika med stolt som har förändrats?

    Ullah och Evis: nej jag tror det är själva tiden. Det var ju lika illa här.

  15. Ullah Says:

    Inte för att jag ger mycket för den där skolan mina och Evis barn har gått i, men jag tror också att det är tiden.

  16. malou Says:

    Nu blev jag nyfiken – jag trodde också att ”hattig” betydde osammanhängande. Upptäcker att min svenska ordbok har flyttat till Aberdeen, och barna anar inte vad hattig är (fast dom har en hattig morsa) Fast dom har vuxit upp i Norge…Mannen vet inte vad hattig är han heller. ”Mallig” måste väl finnas kvar – men ”tyken” vet man bara vad det är i Göteborg, tror jag.

  17. Annaa Mattsson Says:

    Malou m fl: Bonniers ordbok säger ”vara obeslutsam”, ”vela hit och dit”.
    Norsedts synonymordbok säger obeslutsam, velig, virrig, vimsig, löjlig, fjantig fjäskig men anger också den alternativa betydelsen fumlig och valhänt. Det senare tycker jag känns rätt så främmande. Är också förvånad över synonymerna fjantig och fjäskig, undrar om det är dialektalt.

  18. ab Says:

    Hattig kan väl inte betyda fjäskig? Obeslutsam, är min tolkning.

    Jag märkte ju nyligen att folk på 25 inte längre talar samma språk som jag, de vet inte vad ord betyder som jag betarktar som vardagliga. Eftersom de inte läser gamla böcker heller och bara umgås med varann, lär den muntliga traditionen vara i avtagande. Hjälp!

  19. Rutan Says:

    När man hattar hit och dit så är man hattig. Velig och vimsig. Det låter negativt, men det är omvärldens syn på beteendet. Att mina barn tycker att jag hattar hit och dit när jag t ex ska packa en resväska, så kan det verka så. Men det är mitt sätt att packa och fungerar för mig. Jag ser mig själv inte som särskilt hattig.

  20. Annaa Mattsson Says:

    Annika; jag tycker också det är jättekonstigt, men som sagt, Norstedts synonymordbok från 2002 anger det som alternativ 2.

    Rutan; jag kan vara väldigt hattig när jag sitter en stund vid datorn och försöker bestämma mig för vilken färg på skor jag ska beställa och samtidigt har en disk på gång i köket.

    När jag ansåg att den svenska miljömålspolitiken präglades av hattighet så menade jag att det dels finns en svårartad obeslutsamhet om åtgärder dels att det fanns en velighet i hur systemet ändrats. Känner mig nöjd med att jag har följt ordboken tämligen korrekt!

  21. ab Says:

    Vidhåller BESTÄMT att hattig inte kan betyda fjäskig! Har någon någonsin hört den betydelsen?

    ”Vad du är hattig som kommer med ett äpple till fröken!” Låter det klokt? Va? Va???

    (Nu blev jag så irriterad att jag tog ett urgammalt exempel, dessutom.)

  22. Annaa Mattsson Says:

    Annika; håller fullständigt med dig, en snabbgoogling på ett antal ordlistor visar att den vanligaste synonymen är ”velig”. Jag undrar som sagt var Norstedts har fått den andra betydelsen ifrån.

  23. ab Says:

    Någon på Norstedts har väl tyckt att den som fjäskar för någon blir velig och inte kan fatta egna beslut. Eller nåt.

  24. Annaa Mattsson Says:

    Annika; ha ha, det är en bra tolkning!

  25. ullisar Says:

    Jag har läst den långa och intressanta kommentarstråden under strykbrädsinlägget och vill inte dra ut eller igång nåt men MÅSTE bara (utan att ta ställning till argument hit eller dit) säga att jag tycker det var starkt av Maja att ”försvara sig”, precis som av Lotta att ställa sig bakom henne. Personligen hade jag haft väldigt svårt att våga stå upp för mig själv om jag varit Maja. Tror jag.

    ps. Hattig finns i min strax trettiosexåriga vokabulär. Beror kanske på att jag är småstadsmänska?

  26. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; och jag ska inte dra igång den just här… Med annat än att jag nog tror att Maja kunde ha behövt en bättre vapendragare som höjt debatten något mer. Men skit samma, nu går vi vidare! Frågorna lär återkomma.

    Kanske är det precis vid 36 åldersgränsen för hattig går? Tjejen som intervjuade mig kändes något yngre. Jag tror nog att hon hade en slight utsocknes dialekt också.

  27. Evamaria Says:

    Testade ”hattig miljöpolitik” på mina för tillfället hemmavarande barn (snart 18 och 24, för de som undrar), och de hade inga problem med betydelsen. Men det kan förstås vara jag som har använt det så de hört, sånt är svårt att veta.

Kommentera

