Fullfjädrat

Undrar om det är någon som minns längre hur seg januari var. Nu flyger våren iväg. T o m gruset på gångvägarna är borta. Visserligen tänker det visst snöa lite i veckan, men spela roll!

Snart ska jag vinka av dotter vid Centralen. Hon ska åka tåg till Berlin på studieresa. Berlin har hon varit i många gånger förut men det här är första gången med tåg. Så äntligen får hon åka sovtåg. En dröm från hon var jätteliten. Vi hade biljetter bokade en gång för resa till en konferens dit hon skulle få följa med, men så hände det något akut kring Mannens sjukdom så vi fick avboka i sista sekunden. Tänker på de barn som lever länge med en svårt sjuk förälder, hur många sistaminuten-avbokningar det måste bli, för att inte tala om alla bokningar som inte blir gjorda alls.

De som följer på facebook vet redan att jag nu prytt trädet utanför med fjädrar. Så här blev det. ”Piffigt” är Mellans ord.  I alla fall sedan de rosa fjädrarna kom till.

På bilden ser parkeringsplatsen väldigt påtaglig ut. Det är den faktiskt inte. Inte grannhusen heller. Grässlänten är bredare än den skymtar här.

10 svar to “Fullfjädrat”

  1. Ullah Says:

    Som veteransovtågsåkare måste jag få säga att jag inte uppskattar Malmö-Berlinturen, eftersom den till stor del äger rum i skrovet på en båt. Det ger mig rysningar att tänka på det. Jag har dock åkt den en gång i forntiden. När jag däremot åkte tåg till tyska huvudstaden förra sommaren blev det i stället via Köpenhamn och Hamburg, med övernattning i Danmark både på dit- och hemvägen och inga sovtåg.

  2. ab Says:

    Ullah – bra att få veta! Jag har aldrig varit i Berlin, men det står på min lista att åka dit, och att ligga i ett tåg inne i magen på en båt låter inte alltför hejsan.

  3. Ullah Says:

    Min bästa vän har åkt det tåget t.o.r. två gånger och båda gångerna var det dessutom sjögång.

  4. Lillan i Cornwall Says:

    Å vad jag saknar påskris!!

  5. ab Says:

    Men Lilian, du kan väl fixa eget påskris? Be någon svensk vän skicka lite färgade fjädrar, om det inte går att få i Cornwall!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; tänker så här, att förr tog den där resan en hisklig tid i Sverige, särskilt om man åkte från Stockholm, och en hyfsat seg tid i Tyskland. Men båt-tiden är väl ungefär densamma. Är det därför så att man idag upplever timmarna på båten som så mycket värre än förr? Jag åkte den där sträckan flera gånger första halvan av 80-talet och minns ingen sjösjuka.

    Å andra sidan hade jag ju de långa resorna över Nordsjön till England att jämföra med! 36 timmar på Saga, det var grejer det! Men även cattle shipen över irländska sjön. Och värst av allt den unkna skorven mellan Portsmouth och Jersey!

    Lilian; tänkte samma som Annika. Någon måste väl kunna skicka fjädrar. Jag t ex. Och här i Sverige är vi ju mindre rigida med vad vi sätter upp dem i. Aldrig att man satte fjädrar i små trän utomhus förr!

  7. Ullah Says:

    Det är känslan av att vara instängd i ett tåg långt nere i en båt som jag inte gillar. Även pre-Estonia kände jag så. När jag åkte nattåg München-Köpenhamn (som de tog bort i vintras, snyft!) förr i tiden gick jag alltid upp när tåget åkte in i färjan Rödby-Puttgarden, hur tidigt det än var. Numera åker tåget i en tunnel, och det är säkert lika farligt, men där känner jag inte samma instängdhetskänsla konstigt nog. Jag minns också resorna med Tor Line över Nordsjön. Synd att de inte finns längre.

    • ullisar Says:

      Nämen va… Har dom tagit bort det tåget?! Det var väl självaste… jag som tänkt vi skulle åka till sydeuropa i sommar, med tåg. Hur har de tänkt att man ska göra då?! Dagtåg är ju liksom inget alternativ 😦

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; åh, jag skulle nog känna mig mer instängd i en tunnel. Skulle inte vilja åka tåg under Engelska kanalen t ex, aldrig.

  9. Ullah Says:

    Det har jag gjort flera gånger och det känns ingenting. För mig alltså.

Kommentera

