Bil-lobbyn sponsrar bloggare

”Sedan 1990 har utsläppen inom vägtransportsektorn ökat med 10 procent. Räknar man även in klimatpåverkan för produktion och distribution av bränslen är klimatpåverkan 13 procent större nu jämfört med 1990. Det verkar därför inte längre möjligt att nå målet om oförändrade utsläpp mellan 1990 och 2010, istället får krafterna inriktas på att långsiktigt skapa ett hållbart transportsystem.

 Hotande klimatförändringar och brist på fossila bränslen sätter stor press på transportsektorn nationellt och internationellt att effektivisera och minska användningen av fossila bränslen. …Energieffektivisering och förnybar energi är dock inte tillräckligt. Det behövs också en helt ny syn på samhället och transportsystemet så att den egna bilen får en mindre roll som transportmedel jämfört med i dag. I stället måste vi skapa tillgänglighet genom ett transporteffektivt samhälle med god kollektivtrafik och goda möjligheter att gå och cykla.”

 Ur en rapport från Vägverket februari 2010

Jag tycker det är sorgligt när professionella bloggare som gärna vill vara förebilder för andra kvinnor låter sig sponsras av bilföretag och i sin blogg aktivt uppmuntrar till mer privatbiltrafik i innerstaden. Just resor inom Stockholms innerstad är något som kan hållas nere. Där finns alternativ.

Lösningen på Stockholms trafikproblem är lustigt nog inte kortare bilar. Även om man förstås lätt kan tro det.

Kvinnor kör bil mindre än män. Marknaden kring kvinnor och bilar är mindre än den kring män och bilar. Det är faktiskt ingenting som behöver ändras på av jämställdhetsskäl när vägtrafiken utgör ett av de största hoten mot klimatet. Bara för att det finns manliga bilhetsare i spalter och på sajter behöver det inte finnas kvinnliga motsvarigheter.

Och jag får än en gång anledning att undra var egentligen gränsen går för både textreklam, etik och moral på kvinnomagasinens webbsajter.

”Att du bara orkar”, skrev någon härom dagen. Ja jävlar vad jag orkar!

8 svar to “Bil-lobbyn sponsrar bloggare”

  1. Evis Says:

    Nu undrar jag förstås vem.

  2. Ullah Says:

    Jag har mina aningar.

  3. Rutan Says:

    Tack för att du orkar!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ok då. Det finns flera inlägg. Men börjar med detta: http://blogg.tara.se/christina-stielli/2011/04/11/me-and-my-nissan/

  5. frktjatlund Says:

    När jag åker kommunalt brukar jag roa mig med att räkna folk och kön. Vanligtvis går det 5-7 kvinnor på en man. Och jag kan ge mig på att förhållandet är tvärtom när det gäller privatbilar.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; absolut, men det är männen som ska ta efter kvinnorna och inte tvärtom. Äh, varför skulle jag säga det till dig!

  7. ullisar Says:

    Annaa, du och dina läsare måste tala om vilka klantmänskor det är som uppmuntrar bilåkning? I sina bloggar? Jag vill INTE ha länkar (tänker nämligen absolut inte ge dem uppmuntrande statistik, jag är bara generande nyfiken!!)…

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; namnet syns i länken. Och naturligtvis kan man i sin blogg uppmuntra till bilkörande, det är ju upp till var och en vad man skriver i sin blogg. Men när man gör det sponsrad av ett bilmärke, då är det inte ok!

Kommentera

