Ännu fler Mattssons

Blev lite inspirerad där. Kan inte undanhålla denna bild. Varför den blev blå begriper jag inte. Tagen är den en söndagseftermiddag hemma hos Eskil och Erik Mattsson i huset på Hovslagaregatan i Kapelle dit de flyttade från lägenheten på Södra Drottninggatan någon gång på 60-talet. Den här bilden är från 1969/70 att döma av min klädsel.

Från vänster Erik Mattsson, min syster Lisabritt Andersson, jag, Anna-Lisa Mattsson och Eskil Mattsson. Jag tycker bilden är fantastiskt välkomponerad och undrar över fotografen. Jag gissar att det är brödernas gode vän Herman som hållit i kameran. På bordet står glas av hemgjort vin.

———

Ser ni, det var ju lätt att få den svartvit. Borde ju kunnat testa själv, men tack för råden!

10 svar to “Ännu fler Mattssons”

  1. Bloggblad Says:

    Det är märkligt med alla dessa frusna ögonblick som vi sparar i ett foto… Under alla år med vanlig kamera + pappersfoton var jag en flitig sort och satte allt i album som är daterade på ryggen. Hoppas att mina barn en gång förstår att uppskatta detta. 50-talets album är glest, det fick jag när jag fyllde 25, men från 1963 till 2001 har jag många välfyllda. Sen bara en enda röra i datorn…

  2. Ullah Says:

    Är Anna-Lisa din mamma?

  3. ab Says:

    Det gick ju bra! Bilder blir gärna blå, om du har Photoshop är det bara att trycka på Image/Adjust/Desaturate, så blir de svart-vita. Bra komposition, alla syns.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; fick anledning och kolla runt lite här också. Albumen tog slut nån gång när man fick små pärmar att sätta in i från fotoaffären. Sen upphörde allt här också.

    Ullah; just så. Aja kallad. Samma person som refereras till i samband med vissa klädesplagg i Evis blogg.

    Annika; lustigt, de andra blev ju svarta. Ja, det där är inget snapshot vilket som helst.

  5. Lotta K Says:

    Du tog en bild av bilden, alltså? Då beror det blå på ljuset som var när du tog bilden. Lysrör?

    Jag tycker din mamma påminner om Ria Wägner, eller någon annan TV-dam från tiden.

  6. vildhunden Says:

    Bilden är i RGB och blir svartvit först då du konverterar den till gråskala.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Lotta; nix, inget lysrör, samma belysning på alla bilderna. Det är nog frisyren. Det fanns de som framförallt tyckte hon liknade Marit Paulson, men det var något senare.

    Vildhunden; jag testar, annars får den förbli blå.

  8. Lisbeth Says:

    Vilket djup. Känns som jag är i samma rum.

  9. Lotta K Says:

    Samma tillfälle? Skulle tro att det har med (auto?) inställningen på kameran att göra. Den läste något som gult (vanlig lampa?) och kompenserade med extra blått.

    Kanske frisyren, men definitivt också kroppshållningen.

    Apropos likheter: Kommer ihåg när jag såg Lillemor Arvidsson på bild när hon just blivit aktiv på riksplanet, och insåg att hennes mamma var ”potatistanten” på Skogslyckeskolan när jag var liten. Fast det har vi kanske diskuterat tidigare?

  10. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; ja, bilden är utan tvekan genomtänkt.

    Lotta; samma tillfälle, ja. Hade bara hunnit bli liten gnutta sämre dagsljus.

    Hon är ju väldigt medvetet posande där modern, inget vanligt snapshot.

    Tant Argvidsson ja. Brodern var övertygad om att hon hette så när han var liten.

Kommentera

