Ännu mera Uddevalla

Följde Annikas råd och försökte helt enkelt plåta av de gamla fotona. Det blev inte så jäkla dåligt.

Så håll till godo, uddevallabor och andra, här kommer den omtalade bilden på fadern, hunden Bella och några okända utanför Bröderna Mattssons skrädderi på Femkanten i Uddevalla. Året är 1924. Vilka de andra är vet jag inte, men jag får en känsla av att de hör till släkten på något sätt.

Och titta titta vad man hittar, en bild på huset vid Göteborgsvägen dit firman flyttade senare. Skiljer många år på denna bild och den Gunnar visade i sin blogg och som jag visade ett stycke av i förra inlägget:

Den uppmärksamme läsaren av Uddevallabloggen ser att huset försetts med revertering kring bottenvåningen. Att det är samma hus som det med damen i den fotsidda dräkten på Gunnars blogg är det dock ingen tvivel om. Modernare bild finns i hans blogg http://uddevallare.blogspot.com/

Kan inte låta bli att visa denna bild också. Det enda foto i min ägo på min farfar:

Hilma och Svante Mattsson sittande. Bakom står från vänster Erik, Ernst, Ester, Ernsts blivande hustru Hanna och Eskil. Esters strålande leende minns jag verkligen inget av, men vid denna tiden visste hon inte vilket öde som skulle gå henne till mötes. Jag ärvde broschen Ester har vid halsen, en sk mormorsnål som dessvärre blev stulen. Fotografen torde ha varit min far. Året måste ha varit innan 1918, av pojkarnas ålder att döma gissar jag på bara något år tidigare.

5 svar to “Ännu mera Uddevalla”

  1. Ullah Says:

    Roligt att få se, särskilt bilderna med människor. Jag började lägga upp släktbilder på Fejsbok och min bror skapade en särskild familjegrupp, men det blev bråk mellan vissa element i släkten så jag har slutat ladda upp bilder.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Här ska det nog inte bli några problem, vad jag kan ana i alla fall!

  3. Rutan Says:

    Jag började med en kusinblogg, jag har massor med gamla foton. Det blev intresse från ett par stycken (tänkt mig kommentarer och bidrag med bilder från idag). Jag har 25 kusiner, och att dra lasset ensam hade jag inte tid till, så den bloggen är vilande. Men en väldigt rolig idé, som jag väl får fortsätta när jag blir pensionär. Fast då är kanske inte alla kusiner i livet och deras barn inte heller släktintresserade. Ett bristande datorintresse berodde säkert också det låga intresset på; kusinerna är i ett spann med den äldsta en bra bit över 70 och den yngsta 50. Några hade mailadresser som de tittar till max en gång i månaden. Kanske en sysselsättning när jag blir arbetslös framåt hösten?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; bristen på släktintresse är nog ganska utbredd. Och ibland ganska förvånande. Min syster har t ex svårt att smälta att en släkting som besökte staden gick till kyrkogårdsförvaltningen och frågade efter våra föräldrars grav i stället för att kontakta henne som bor ett par hundra meter därifrån.

  5. Inga Magnusson Says:

    Himla kul att se gamla bilder så här, även om det inte är min släkt så berättar de om sin tid. Jag brukar också ta kort på kort och det blir inte så tokigt. Det gäller att passa på med del, särskilt färgkort, innan de försvinner.

    GLAD PÅSK!

Kommentera

