Borde nog flytta till något grönare

Visst ja, det hade jag glömt!

Att stockholmarna faktiskt är bättre på att behålla ytterkläderna på en bit in på våren. Än t ex göteborgarna. Vet hur det var en del vårar förr. När man precis vant sig vid att se Åke Strand i kortbyxor och hans elever åtminstone barhuvade och med uppknäppta vårjackor – jag hade ju bra sikt ner över Oscar Fredrikskolan – och så kom man till Stockholm där barnen gick i termo och föräldrar i yllehalsduk. Satt någon på uteserveringar så var det väl insvepta i filtar, i göteborg såg man sandalklädda bara fötter nedanför borden och de första bikinisarna skymtades i Slottis.

Jag tror det har jämnats ut något under de senaste 10-15 åren. Men fortfarande är det skillnad. Så det var imponerande många varma jackor, vantar och halsdukar ute och rörde sig vid 07:55 i morse.

Själv hade jag farbror Ernsts sista finkavaj som ytterplagg. Man kan naturligtvis fråga sig varför jag går omkring i Ernsts gamla kavaj, han hade väl egna barn och barnbarn och barnbarnsbarn som kunde tagit över den. Svaret är att den förstås gick omvägen över min far, vi talar ju om Mattssonssläkten med traditoner av att så lite som möjligt skulle förfaras. Så Ernst sista finkostym blev efter hans bortgång även min fars sista finkostym. Jag kan avslöja att den inte är skräddarsydd, att den har viss polyesterblandning men att tygkvaliteten är god och snittet och utförandet gott. God herrkonfektion, men inte av gammal känt Uddevalla-märke.

Det är mindre grus i ögonen idag, livet känns kort och gott lättare. Kanske för att det är måndag och helgutomhuspressen har släppt. Vad är väl en manuslämning mot ”ut och njut-hets”. Men det blev som jag gissade med lunchen imorgon.

Nu tycker jag det skulle vara trevligt med lite riktig värme och ett fint ljumt vårregn som gör världen riktigt grön. Det finns länder som har sånt klimat. Jag borde nog flytta till dem. Känner till ett med föredömligt få uterserveringar.

11 svar to “Borde nog flytta till något grönare”

  1. Bloggblad Says:

    Jag brukar få mycket mothugg när jag tycker att det är jätteskönt med mulna gråa dagar, de här vackra varma är så kravfulla – måste fixa trädgård, måste sitta och sola, måste hänga ut tvätten, måste tvätta fönster… medan en mulen dag är kravlös.

    Men faktiskt, efter den här helvetesvintern tycker jag att det är ljuvligt med en ljummen vårdag med sol. Så än har jag inte börjat längta efter mulna dagar.

  2. ullisar Says:

    Nu förstår jag att det är mitt modersarv (hon är född på Söder) som gör att mina ”stackars” ungar är klädda i skalplagg och mössa fastän kalendern visar april!

    🙂

  3. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; grejen är att det inte har varit ljummet ännu, bara lite halvvarmt och sol. Det är det som får mig att längta efter riktig värme även i skuggan.

    Ullisar; så kan det vara, eller så är det sunt förnuft!

  4. Evis Says:

    Här är det varmt och soligt och grönt och scillan vid Humanisten doftar underbart. Vinden är kall så sitter man stilla bör man ha jacka, men det räcker med bomullsjacka, och cyklar man så räcker det med långärmad jumper.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jag har en svag aning om att du och jag inte har riktigt samma defintion på värme, he he. Jag tycker ju 27 är en väldigt behaglig temperatur.

  6. frktjatlund Says:

    För mig är idealet 15-20°. Då klarar man sig utomhus med en tjocktröja och blir inte så förfärligt svettig när man rör på sig.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; just det, tröja!

  8. Evis Says:

    27 är den kritiska gränsen, över det blir det obehagligt.

  9. Ullah Says:

    Är det? Bra att veta. 22 tycker jag annars låter behagligt.

  10. Evis Says:

    Jag kanske ska tillägga att det är att vara i solen när det är 27 grader i skuggan som är obehagligt, skuggan går fint.

    Sen tror jag att skillnaden mellan mina och Annaas upplevelser inte bara handlar om vad man föredrar för temperatur utan vad man gör. Jag kan inte påminna mig att jag suttit på en uteservering innan högsommaren, eftersom jag får ont av drag och kyla. När jag är ute går (eller till och med cyklar) jag, eller gör något fysiskt arbete, inte sitter still – om jag inte hittar den perfekta läväggen mitt i solen där temperaturen i alla fall når 25 grader, förmodligen mer.

Kommentera

