Samma gamla vanliga skräpslapphet

Jag klarade lunchen! Tack vare tre lager långärmat varav det yttersta fodrat. Så det blev fyra. Och det var lä på Åhlén soliga uteservering.

Man såg många blåfrusna ben nedanför korta shorts. Brr, det var bara tio grader i skuggan som mest i Stockholm.  Lustiga kontraster på tuben. På ena sätet någon i skinnjacka, mössa, halsduk och stövlar. Mitt emot en tjej i shorts och spaghetti-linne. Skönt för henne att få sitta där en stund mellan påklädda människor och få lite värme.

Lyckades få vägen mellan Åhléns restaurant och Hötorget och tillbaka igen att ta 2½ timma. Det tycker jag var rätt duktigt. Ännu duktigare att jag motstod. Köpte inte ens en liten glasflaska till på House Doctor. Och inte någon tupp eller höna i pressat glas heller.

Men stum i benen blev jag. Blixtrande smärtor framtill i ena benet i flera timmar sedan. Konstigt. Converse mot stadsunderlag kanske inte är så lyckat så länge.

Nu ska jag ta en promenad nerför slänten med skräpet. En fördel med uteplats är att man kan ställa ut skräppåsen. En nackdel att den blir stående.

I söndags städade dagbarnvårdarna sin lokal. Den ligger två uteplatser bort i hörnet närmast soptunnorna. Bakvägen har de tre meter till grovsoprummen, inomhus i samma plan. De ställde två fulla plastsäckar skräp alldeles utanför bakdörren, bredvid sandbehållaren. Kanske de trodde den också var något slags sopbehållare, fast låst och för liten.  Bland elektronikskräpet ställde de en fullt duglig barnvagn och en till synes lika användbar barncykel. Igår var det tömning av grovsopor. Cykel och vagn står kvar. Så även säckarna utanför dörren, förstås. Funderade på att fråga en av tjejerna idag hur de egentligen tänkte. Själv kan jag bara gissa. Jobbigt att öppna dörren till grovsoprummet, lättare att ställa cykel och vagn bredvid elektronkärlen. Enklare att bära säckarna  yttervägen via terassen. Någon hämtar dom väl.

Spännande att se hur lång tid det tar innan fastighetsskötaren griper in. Eller om skatorna hinner före med säckarna. De brukar gilla att peta hål och kolla.

Skräpslapphet är lika obegriplig som vanligt.

4 svar to “Samma gamla vanliga skräpslapphet”

  1. Ullah Says:

    Jag fikade ute på Linnégatan medan jag väntade på son som klippte sig. Det blev lite kyligt i slutet, men solen sken och värmde lite. Hade tjocka strumpbyxor men lite för tunn jacka (kortärmat under). Borde ha tagit den tjockare som jag fade ratat, eftersom jag höll på att svettas ihjäl igår i stan.

  2. frktjatlund Says:

    Ja, jag blir så fruktansärt trött. På alla dess sopmarodörer. Som i alla enkäter är så fruktansvärt miljömedvetna.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det gäller att varje morgon ha koll på temperaturen, inte förlita sig på hur det var dagen innan. Trist…

    Tjatis; ja vi har ju pratat om detta förr. Och jag blir också så trött, värre för varje gång. Kanske borde jag frågat i alla fall, när tjejen var där, bara ett par meter från säckarna. Hur hon tänkte. Och hur hon tänker när hon ser att de står kvar.

  4. -loa Says:

    Skatorna blir först

Kommentera

