En skär kyckling av plåt

Faktiskt så har jag påskpyntat. Något ris blev det inte så lådan med rispynt kom inte fram. Men det hänger påskkäringar i tak och fönster och står tuppar och hönor, kycklingar och ägg lite varstans. Till och med på uteplatsen. Den där påskbonaden jag sytt på i ca 17 år ligger dock kvar i sykorgen även i år. Och gröna påskduken som var mitt första större korsstygnsbroderi erövrade jag tydligen inte från modershemmet.

Det är ingen bra dag. Meningslöst att hymla. Det sket sig med ett projektjobb jag sökt. Någonting gick faktiskt snett vid ett intervjutillfälle. Personkemi kallas det väl. Eller kanske något annat. Förutfattade meningar? Utan att fråga hur stor del av min tid som de engagemang jag har egentligen tar, ifrågsatte man om jag skulle ha tid med projektet! Man är väl inte så in i helsike dum att man söker ett projekt som man inte har tid med?

Eller det kanske man är. Fast inte jag.

Jag har faktiskt för lite att göra just nu. Det är förstås därför jag söker nya uppdrag och projekt.  Men man kan naturligtvis inte göra sig av med de uppdrag man har innan man vet om man har fått det sökta projektjobbet. Det borde väl även den som aldrig har haft annat än fasta jobb begripa? Eller? 

Imorgon blir det säkert en mycket bättre dag. Då kommer säkert uppdragen att hagla över mig!

Fast äsch, det är visst skärtorsdag. Då är folk lediga. Särskilt inom media. Dag före röd dag är väl fortfarande enligt journalistavtalet ledig dag? Det härrör sig från en tid då avtalet framförallt utgick från dagstidningsjournalister. Om den där dagen före röd dag var en ordinarie ledig dag så fick man ledigt en extra dag. Det låter lite konstigt man faktiskt rimligt eftersom man jobbade söndagar och den lediga dagen var kompensation för det.

Och angående skärt så vet jag inte riktigt hur det ska bli med den här våren och sommaren för jag är redan trött på rosévin.

Men jag har en rar skär påskkyckling av plåt.

4 svar to “En skär kyckling av plåt”

  1. Lisbeth Says:

    Bara att söka vidare. Se det positiva fast det är svårt. Just nu har du lite tid över. Gör något bra av den. Ett tu tre greppar du projektet som håller dig igång 24 timmar om dygnet
    Ha det bra med rosa tuppen

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; du har förstås alldeles rätt! Men den här gången var det lite extra knepigt eftersom jag nog uppfattade det som om den där intervjun bara var en formsak.

    Problemet är också att jag har haft för många projekt som greppat för många timmar utan att betala sig. Det här skulle för en gångs skull givit pengar.

    Nu klär jag påskriset i alla fall!

  3. frktjatlund Says:

    Rosévin är mer överskattat än Nicolas Cage och smakar hallonsaft, om du frågar mig.

  4. Ullah Says:

    Haha, jag skall minnas dina visdomsord, Frk T.

Kommentera

