Det var den påsken

Jag kan faktiskt inte riktigt förstå vart dagen tog vägen. Den bara försvann. Var halvvaken när Pojken packade och gav sig iväg i morse. Förmodligen tyckte jag undermedvetet att det var såpass sorgligt så att jag sov lite längre än jag borde. Och så var jag förstås trött efter sen kväll eller snarare natt igår.

Sen tror jag att jag väntade på att goda vännen skulle ringa. Fick inte till någon frukost förrän solen försvunnit från uteplatsen. Det är bra så sent. Satt i alla fall på trappan och drack te och åt smörgåsar med paté från påskbordet. Första dagen som det har varit ok i skuggan.

Jag måste ha suttit vid datorn också.

Och väntat på att hon skulle ringa, G. Vi bestämde ju att vi skulle göra en speciell sak idag. Det sista vi sa i förrgår kväll. ”Då hörs vi i övermorgon.”

Det gjorde vi inte. Hon hörde aldrig av sig. Varför ringde inte jag? För att jag först väntade väldigt länge på att hon skulle ringa. Och sen bestämde mig för att det började bli pinsamt. Antingen hade hon glömt av alltsammans. Pinsamt nog. Eller så hade hon bestämt sig för att ändra planerna men inte brytt sig om/kommit sig för/fixat att ringa och tala om det för mig. Pinsamt värre.

Sen såg jag på lite meningslösa TV-program med Mellan.

Hon säger att det är ganska vanligt. Att man säger ”då gör vi det eller det i övermorgon” men sen blir det inte av. Inte om man har sagt det bara en gång.

Jag säger att med just den här vännen är det så att vi kan säga ”då hörs vi i helgen” och så gör vi inte det. Men om vi verkligen har sagt att vi ska göra något så brukade det bli av. Tror jag.

Eller stämmer det? Att det har blivit vanligare att man gör upp planer och sedan blir det inte alls av, utan att man ens pratar om det?

Nu är klockan halv åtta och något som måste bli av är en liten kvällstur till butiken.

Imorgon är det redan dags att plocka ned påskpyntet. Men det blev en ganska ok påsk.

——–

Äldsta dotter tycker jag låter gnällig i det här inlägget. Det var faktiskt inte meningen.

4 svar to “Det var den påsken”

  1. Ullah Says:

    Om jag förstår saken rätt har du skugga under senare dagen på din uteplats. Det skulle passa mig utmärkt. Jag hade förr en lägenhet med balkong i skugga och där satt jag mycket och ofta under varma sommardagar. Jag älskar att sitta i skuggan, helt enkelt.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; så är det. Hittills i vår har det varit lite tråkigt eftersom vi är morgonsena och bara haft glädje av solen en kort stund. Trots allt tjat om hur otroligt varmt det varit den senaste veckan så är det faktiskt bara idag som det gick att sitta i skuggan. Det har varit täcken, filtar och sovsäck de tidigare dagarna. Men blir det en varm sommar så blir det ju perfekt. Förra sommaren blev ju balkongen i motsatt läge snabbt för varm under eftermiddagstimmarna.

  3. Lisbeth Says:

    Stämmer precis det där. Jag känner igen det. Har aldrig funderat varför det blir så. Tagit för givet att riktig vänskap håller för sådana tilltag.
    Men jag ska fundera nästa gång jag struntar i att ringa.
    Sov gott

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; jag ska tänka efter själv också, om jag gör likadant. Rannsakar man så hittar man säkert tillfällen…

Kommentera

