Bra att det finns forskning…

-Det är bra att det finns forskning! För då vet vi hur problemen verkligen ser ut!

Utropade en mamma i den lokala skolstyrelsen på mina barns gamla skola. Mamman var själv socionom. Frågan gällde skolmaten. Det hade inkommit flera klagomål via elevråd och klassföräldrar att det serverades för små portioner i bamba, barnen blev helt enkelt inte mätta.

-Fel fel fel, ropade mamman. Entydiga forskarrapporter visar att problemet med skolmaten är att barnen inte äter upp, så vi kan helt bortse från de klagomålen och ägna oss åt viktigare saker.

Det är faktiskt sant. Den där mamman var en av de mest obehagliga och maktgalna personer jag träffat på. Samt korkad. Det är klart vi behöver forskning för att förstå sammanhang och öka kunskapen. Men man kan sällan lösa ett konkret praktiskt problem enbart med att slå forskningsrapporter i bordet.

Däremot kan forskning vara synnerligen viktig för att slå hål på sanningar som skapats utifrån en blandning av fördomar och begränsad kunskap. Det tycker jag forskningen som refereras till i nedanstående länk är ett exempel på.

http://www.mah.se/Nyheter/Nyheter-2011/Etnisk-bakgrund-avgor-inte-friluftsvanor—anda-eldfangd-forskning/

Etnisk bakgrund avgör inte friluftsvanor. Det är annat som spelar in. Shit också, alla som visste så precis! Att invandrade inte alls hade samma natursyn som svenskar och t ex inte alls var så där på hugget att vistas i naturen som vi är! I själva verket, visar forskningen som refereras till, att hela förhållningssättet till friluftsliv håller på att förändras. Beroende på ett mer urbaniserat levnadssätt. Och infödda svenskar och invandrade korsbefruktar. På 80-talet tyckte vi det var lite märkligt i miljonprogramområdet i Södertälje med alla assyrier och syrianer som så fort det blev lite milt i luften gav sig ut i närmsta backe, direkt utanför ytterdörren. Fixade mat eller bara satt. Det var då det, innan engångsgrillarnas förlovade tid.

Sen funderar jag angående forskning på en sak till. Hans Bergström rabblar forskningsrapporter i sin ledare i DN idag. Utan att jag riktigt förstår vilka konsekvenser han tycker man ska dra av den. Bjuder mig emot att länka. Andra rabblar andra rapporter. Nån tredje fipplar och fejkar lite med statistik. Allt för att tala om hur eländig den svenska skolan är eller plocka fram enstaka avvikande, naturligtvis privata, alternativ. Det sägs att proppen har gått ur för debatten. Det är möjligt. Samtidigt verkar en hel del andra proppar också ha gått. 

Men det var inte det jag skulle undra, utan det var, hur tycker egentligen eleverna? Om att bli objekt för en debatt där det handlar om att tala om hur totalt hopplöst okunniga och obildade de är?

Nej, jag har aldrig påstått att jag under mina 36 skolår med barn i sex olika grundskolor och tre gymnasier har älskat och hyllat den svenska skolan. Sällan har dock mina argument sammanfallit med dem som förs i debatten idag. Och jag tycker faktiskt det börjar lika kollektiv kränkning av en hel generation unga som kämpar som fan med sin skola, när de av politiker och mediadebattörer framställs som en okunnig lat mobb. Särskilt när skolfolk sällar sig till ropen.

Kunskapsklyftorna ökar, precis som läsklyftorna ökar i den vuxna befolkningen. Det är det riktigt allvarliga problemet, som man inte löser med ”hårdare tag”. Samtidigt drar fler unga än någonsin iväg till högskolor runt om i världen och klarar sig alldeles utmärkt i stenhårda studiemiljöer. Glöm inte det!

7 svar to “Bra att det finns forskning…”

  1. Ullah Says:

    Och samtidigt finns det unga människor som kommer till universitetet och inte skäms för att säga att de aldrig läst en hel bok. Klyftor var det, ja. Verkligen.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; men du förstår vad jag är ute efter? Läsklyftorna är allvarliga, men jag har precis skrivit en artikel om det som ännu inte är publicerad så jag vill inte säga för mycket i det ämnet.

  3. Ullah Says:

    Jag kommenterade bara det sista i din text, det där med att unga framställs som en lat mobb. Och så menade jag att många inte läst en bok för att de är just lata. Min son som går på gymnasiet vittnar nästan dagligen om hur lite hans klasskamrater gör. Omedvetet skapar flera av dem själva klyftor.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag har ju en god vän som i många år utbildat blivande lärare på en av landets mellanstora högskolor. Hon uppmärksammande mig redan för flera år sedan på två problem med lärarstudenter; ovanan och oviljan att vilja läsa hela böcker och oviljan att vilja framträda för en större grupp. Hon hävdade dock att ovanan att läsa var lika stor hos unga studenter som hos dem som tagit upp studierna i medelåldern.

    Jag är övertygad om att det var lättare att ta sig lättjefullt genom gymnasiet på min tid. Det är ju det jag tjatat om ett antal gånger, hur kraven som ställs redan från sjuan måste gå rakt över huvudet på många elever och därför medverkar till att skapa klyftorna. Jag har påpekat det vansinniga att ge uppgifter som egentligen kräver baskunskaper som eleven vid 13-14 års ålder inte har hunnit skaffa sig. Och nu pratar jag som förälder till barn som varit över medelmåttan men fullständigt dignat under alla skrivuppgifter.

    Min goda vän hävdar att detta delvis beror på att lärarna inte själva förstår vad det är för uppgifter de ger. Jag är själv övertygad om att somliga inte heller förstår hur de ska tolka betygskriterierna och därför ställer orimligt höga krav. Jag hänvisar här åter till geografiläraren i min ålder som för G på ett moment i en kurs på gymnasiet i stort sett krävde att eleverna skulle ha skrivit av läroboken för att bevisa att de hade de baskunskaper som krävdes för att klara VG och MVG-kriterierna. Det innebar 15-20 sidors rent rabblande av fakta. Som inte bevisar något annat än uthållighet i att skriva.

    Detta eviga skrivande är något som nästan aldrig diskuteras när man talar om skolan.

  5. frktjatlund Says:

    I dagens DN var det ännu en artikel på skoltemat:
    http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/samma-slappa-skolkritik-varlden-runt

  6. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; TACK!

  7. Ullah Says:

    Ja, det var en bra artikel. I Italien får man ständigt höra hur dåligt det är i skolorna nuförtiden, och där tror de att det är tipptopp här. Vilket jag ständigt dementerar.

Kommentera

