Sumpan nästa

Valborg.

Svår dag. Har aldrig riktigt fått grepp om den. I barndomen gick man till Margretegärdeparken och lyssnade på manskör som sjöng Vintern ra. Jag förstod mig inte på deras gulnade vita mössor. Studenter skulle väl vara unga. Sen var det inget mer med den dagen. Men jag visste att Valborg var dagen för första utedansen i Parken och då man enligt tradition skulle klä sig i vårkläder för första gången. Hur kallt det än var, enligt modern.

Jag kom aldrig in i sådana traditioner. Däremot hände det väl att jag så småningom var med på några fester med korvgrillning över öppen eld. I den ungdomskultur jag levde härskade inga fånerier om att vara mest avklädd först.

Det studentikosa kom jag aldrig in i. En enda Valborg i Uppsala. I den mest radikala ungdomen. Det var rätt halvdant. Förfesten dagen innan var bra. Sillunchen också. Men när man sen inte skulle ägna sig åt något annat studentikost som mösspåtagning blev det mest bara att hänga resten av dagen, häckla lite vitmössor och nynna Internationalen.

Pojken är där nu. Ingen mösspåtagning, ingen sillunch men däremot forsränning och tjänst på nationen. Mellan hade planer norrut också, men lärare som tydligen varken firar Valborg eller Första maj eller tror att någon annan gör det prickade in just denna helg för elevutställningen på skolan.

Äldsta antar jag tar det lugnt inför  kvällens barjobb. Den sena påsken gör att det blir två Bank Holiday-helger efter varandra på Irland i år. May Day eller Bealtaine infaller ju i år den 2 maj. Dagen har firats sen urminnes tider för att välkomna våren, typ. Det är lite mindre med eldar och sånt nu, mer away for the weekend. Äldsta bor på ett typiskt ställe som man åker till, inte från.

Tja, så lite visste man bara för några år sedan vad ens barn skulle komma att göra på Valborg just det året de alla tre hade klivit ut ur skolan och vidare i livet.

Här klivet två av dem. Inte så värst långt ut i livet men i alla fall till lokala haket för att äta libanesisk buffé på Skärtorsdagen. Den observante med släktkännedom ser att båda har hållningen från sin far.

Ska väl för rättvisans skull visa en bild på Äldstas arbetsplats också:

Dick Mack´s. Skomakardisken i förgrunden.

Själv åker jag till Sumpan och kollar på utställningen. Sen får vi se.

13 svar to “Sumpan nästa”

  1. Lisbeth Says:

    Vill vara På Irland och fira.
    Ser så hemtrevligt ut på din bild. Ha en bara valborg

  2. Ullah Says:

    Jag stannar som vanligt hemma och gläder mig åt att slippa trängas vid kortegen. Åkte förbi Gilbraltargatan med buss vid halvtretiden och då var de bästa platserna på en hög grässlänt redan ockuperade.

  3. Gunnar Klasson Says:

    Jodå, jag kommer precis från Margetegärdeparken och kan berätta att manskören tack och lov har pensionerat sig alldeles på riktigt. I stället två välsjungande körer med kvinnliga förtecken och sedvanligt vårtal av kommunfullmäktiges ordförande Ralp Steen.
    Jag har aldrig sett så många sommarklädda människor i publiken på Valborg.

  4. cruella Says:

    Jag har kollat in körsbärsblommen – på sista versen – i Kungsan där det trevligt nog även var japansk festival av det stillsamma slaget. Kollade på trumshow och köpte rolig läsk och beundrade cosplayustyrslar. Sedan åt vi sillunch med lättöl. Och så läste jag Alice Munroes senaste i tre timmar samt lurade till lite under filten. Kanske blir det en liten brasa snart. Äldsten är i St Petersburg, min Mellan ska ut och spela boll och Dottern är på Skansen.

  5. ullisar Says:

    Hos mig blommar lilla stjärnmagnolian och jag nynnar vintern ra och sippar dunkvinsrest från födelsedagen. Sämre valborg har jag haft! Särskilt dan efter lär nog bli bättre än den var förr 🙂

  6. Annaa Mattsson Says:

    Alla; ja jisses vad de hade bleknat, blommorna i Kungsan, på ett par dagar. Men ändå.

    Jag tror ni alla skulle gilla att samlas på Dick Mack´s i Dingle en dag som denna. Vilken svindlande tanke,

  7. Evis Says:

    Jag firade som vanligt ute i skogen med likasinnade och eftersom det ju var varmt igår (det är det inte idag) så satt jag och Inger ute och eldade till tio på kvällen. Med vadmalskappor om oss förstås, vi är ju inte dumma.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Evis; elden i Vasaparken var den fjuttigaste tänkbara. Så mycket folk för så lite eld. Nästan så man saknade Slottsskogen.

  9. Evis Says:

    Jag har aldrig varit där på Valborg vad jag kan minnas, de senaste 14 åren har jag firat med andra och innan det var det nog mest fester på landet. Valborgsmässoeld är egentligen igen tradition jag har växt upp med, där vi bodde eldades det på påsk.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Evis; samma här, om påskeldarna. Minns Valborg 1998, vi gick vägen över Slottis på väg från Sahlgrenska. Första gången, tror jag, som det var häxtåg, Pojken blev fullständigt skräckslagen.

  11. Bloggblad Says:

    Jag har älskat Valborg sedan den första jag minns – i Uppsala som förundrad 7-åring när studenterna sprang utför gatan (vad den heter har jag glömt).

    Som tonåring var det värsta svärmarhelgen – och känslan sitter i än även om jag slutat svärma nu.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; ja minsann vad olika det är. Inga ljuva minnen från varken tonår eller studentår, som sagt bara den enda gången i Uppsala, aldrig mer kom jag på tanken att åka dit just till Valborg. Nu är det ju en ny tradition, åtminstone i Stockholm, att årets studenter tar på sig mössorna tillsammans på sina respektive skolor just till Valborg. Men i år blev det på fredagen i stället.

    För mig har det ju mer varit Första Maj som varit den stora dagen.

  13. Tricky Says:

    Man springer utför Carolinabacken men gatan heter Drottninggatan. Carolina efter Carolina Rediviva som universitetsbiblioteket heter och där på balkongen står rektor och hälsar på studenterna prick klockan 15. Uppsala på Valborg eller sista april som man säger i Uppsala hatar eller älskar man, för mig är det en rolig dag när man träffar massor av vänner och bekanta på stan. Alla krogar är öppna, många har musik, det är lika mycket en fest för den vanlige Uppsalabon numera.

Kommentera

