Katten i jorden

Tror jag har kommit en gåta närmare sin lösning. Jag har ju hört trädgårdsinnehavare klaga på katter. Påstå att katter förstör deras rabatter. Gräver upp lökar och har sig. Och jag har lyssnat skeptiskt. Katter gräver inte, katter är inte intresserade av blomsterlökar. Katter äter lite gräs ibland, men då är det just gräs, och det finns inte just i rabatter.

Men katter gillar jord. Somliga mer, somliga mindre. Vår första katt höll gärna till i en stor blomkruka med mycket fri jord. Han låg t o m som liten och sov där under vilken växt det nu kunde vara.

Jag har en enda ruta med jord på uteplatsen. Där har jag sått blandade blomfrön. De har kommit upp fint men nu ser hela rutan lite tufsig ut. Något av det som stuckit verkar vara borta. Förklaring fick jag när jag släppte ut katt för en stund sedan. Han gick genast bort till jordrutan. Inte alls i avsikt att elakt gräva upp min begynnande miniäng utan för att slå sig ned mitt i och begrunda förmiddagen. Det räcker faktiskt för att sabba en del. Rullar man sig dessutom några varv några dagar i följd så räcker det en bit till.

Äsch. Inatt ska det bli frost så då ryker väl det mesta ändå.

Det var kallt igår, det ska bli kallare idag, ännu kallare imorgon. 7-8 grader. Igår var det kul att se hur folk svepte in sig i vad de hittade i sina väskdjup medan man lyssnade på talen. Extrastrumpor på händerna och sånt. Själv längtade jag efter vantar. Och förklarade för en vän från en annan kontinent att det är så här i Sverige. Växlar mellan kallt och något varmare. Jag tycker inte det är så konstigt att han inte efter några få år har vant sig. ”Men det har ju varit varmt!” Ja, men det var den dagen det. ”Men när kan man räkna med att värmen håller i sig?” Aldrig.

Rätt åt dem som huttrade mest, barbenta och bararmade, tyckte jag nästan. Särskilt vuxna människor. Riktigt barnsligt att inte kolla väderprognosen och termometern eller båda innan man klär sig som för högsommar på 1 maj. Någon som minns bilderna på Palme i pälsmössa stretande fram i blötsnön en 1 maj i Stockholm? Jämfört med den gången var ju gårdagen riktigt mysig. Om man var klädd för den.

Analysen av Första Maj-talen? Äh, den gör så många andra. Karin Wanngård visade sig vara en bra folktalare. Det hade jag nästan gissat. Hon hade varit smart och tagit på sig en starkrosa kappa också, så hon syntes ordentligt även om man stod långt bak. Det var smart. En fördel kvinnor har. Män i starkrosa är mer spekatkulärt. Klarrött borde kännas bättre. Engelska prinsar t o m gifter sig i klarrött ju. Roligt det ska bli om William blir trendsättare just när det gäller färgen.

Storsvenskheten har väl fått sig en törn vid det där bröllopet. Såg en resumé från BBC igår och, nej, ingenstans skymtar man Victoria&Daniel. Den enda mediauppmärksamhet de fick var en tidning som kritiserade hennes klänning. Jäpp, jag tycker nog hon hade missat något i dresscoden. Det sägs att hon ville signalera till svenska folket att hon inte är gravid och därför valde en ålsnäv variant. Fel tillfälle. Jag håller med kritiken om att det var mer premiär än bröllop över den sviden.  För mycket rumpa, alldeles för mycket rumpa. Det är i hattar man får sväva ut på ett engelsk förmiddagsbröllop, inte i rumpexponering. Det kan de brittiska gästerna. De som svenska bloggare nu älskar att häckla för dålig smak. Jisses, visst fanns det exempel på icke så lysande outfits, de där roliga syrrorna var riktiga praktexemplar, men här var också ett hav av allra bästa design, inte minst brittisk. Victorias klänning satt tyvärr illa fram också, som designplump var det värre än rumpan. Draperingen hängde ned som en valk över magen. Inte ens stjärndesigners som Elie Saab lyckas varje dag – eller så hade hon behövt någon som hjälpte till att lägga tyget rätt mot kroppen. Victoria bar alltså inte svensk utan libanesisk design.

7 svar to “Katten i jorden”

  1. lisbeth Says:

    Ja du dessa katter. Konstigt nog så vill många klaga på dom bara för att dom finns. Det här med kläder är ett mysterium. En av mina bekanta brukar säga att hon klär sig efter almanackan. Jag undrar om hon gjorde det i mars också då det var full vinter här.
    Trodde Vickan hade draperingen för att dölja hon är gravid.
    Ha en bra kväll

  2. Telefonissan Says:

    Ja det verkar som beställningen skett på distans. Handlar Victoria ES på postorder? Draperingen på magen borde ha ändrats. Tror inte Rania handlar känningar med annat än att Elie Saab flyger med leveransen och gör sista ändringarna på plats. Men roligt att hon kör libanesiskt. Inte fy skam när klänningarna sitter som de ska.

  3. frktjatlund Says:

    Jag la lecakulor ovanpå jorden i blomkrukorna. Men det tyckte katterna var ännu roligare. Välte en kruka så fanns det mycket att jaga över golvet.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; ja visst är det så. Jag skulle gärna vilja se en enda katt som äter alla dess blomlökar som de blir beskyllda för att gnaga i sig. Vi hade en granne som klagade på kattpiss i trappan. T o m värden visste att kattpiss luktar väldigt starkt och att ingen i huset hade känt någon lukt.

    Klä sig efter almanackan är riktigt löjligt. Tycker jag. Men jag hade en bloggläsare som slutade läsa min blogg för att jag tyckte just det. Jag fattar ju aldrig vad det är för glädje att gå barbent och barfota i sandaler när det är kallt. Ikväll i förorten har folk fattat vädret. Många påpälsade. Men så har vi också en stor andel invandrade här för vilka det inte är lika viktigt att låtsas att det är sommar.

    Telefonissan; hon har ju burit Elie Saab tidigare så hon kanske räknar med att det funkar på distans. Det gjorde det inte denna gång. Jag undrar om hon verkligen ville ha så markerad rumpa, hon borde kunna mer etikett än så.

    Tjatis; sånt är ju fullständigt jätteroligt. Vi borde ha begripit att den där första katten var en jordkatt, han satt i en blomkruka första gången vi såg honom.

  5. Lotta K Says:

    Jag har känt åtminstone en katt som var galen i tulpaner. Tuggade på bladen. Hade med säkerhet velat gräva upp lökarna om de luktat som det smakade, och tillfälle givits.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lotta K; jadå, tugga tulpanblad är en känd kattsysselsättning. Men inte gräva upp och gnaga på lökar. Har lustigt nog aldrig sett dem sitta ute och slicka på blad, de föredrar tulpanerna i vas.

    Schniff fick för sig att tugga på monsterastjälkar ett tag. Men jag tror det var mest i protest för att Mellan flyttat. Nu när hon bor här igen tuggar han inte.

    Det största problem jag nånsin haft med en katts smak för det speciella var katten Nisse som älskade att slicka på foton. Hade väl gått an om man inte haft ett jobb som innebar att man ofta satt hemma med en svärm nykopierade svartvita bilder utbredda över skrivbordet.

  7. ullrika Says:

    Nu blir jag nyfiken på Victorias klänning. Ska försöka googla fram den?

Kommentera

