Bland avfall och maskrosbollar

Men visst ser det ännu lite grönare ut idag? Min lilla blomsteräng har vuxit flera centimeter.

Både på tuben och på tåget till Västerås igår var folk ordentligt påklädda. Jackor och halsdukar, en och annan mössa. Och vantar. Jag var jättestolt över att jag kom ihåg handskar. För jag skulle ju på ett studiebesök utomhus. Det var rätt kallt i Västerås också trots att det var barmark. Men det kändes nästan som om våren kommit längre där. Undrade vad det var för vita blommor men det visade sig vara årets första maskrosbollar. Det är tidigt.

Minns sommaren 1991 när det inte fanns några maskrosor i Göteborg förrän i början av juni. Har bilder på Äldsta i tjocka strumbyxor, jacka och mössa, lyckligt springande bland maskrosor på gräset utanför vårt hus. Mellan sitter i barnvagnen i likadan mössa och jeansjacka. De var snart 2 respektive 7 månader. Det var en sorglös tid det där. Vi jobbade lite, levde på lite och gick på krogen för pengarna som blev över när jag köpt barnkläder och leksaker. Det blev en varm sommar sedan, efter midsommar. Vi hyrde på Gotland och jag fick lappsjuka, hatade det gotländska inlandet, de dammiga landsvägarna, de igenslammade stränderna och fästingarna. Jag tror Evis flickor ärvde de där mössorna sedan. Baskrar i mest grönt och lila med prickar på. Fix trikå.

Avundades dem som hade mössa sen på eftermiddagen, igår alltså, på studiebesöket. Och tänkte att de flesta människor är rätt kloka ändå. Någon som kommit sättande där barbent i sandaler och utan ytterplagg hade utmärkt sig. Inte haft något för att sätta näsan i vädret och tala om hur det ska vara. Samt frusit.

Det var roligt att gå på avfallsstudiebesök. En gång i tiden jobbade jag med att utbilda källsorteringsinformatörer. Det var roligt. Jag kunde precis allt om avfall. Kändes igår att de gamla takterna satt i. Sopor är roligt.

Det är ju kul att något är roligt.

8 svar to “Bland avfall och maskrosbollar”

  1. Lisbeth Says:

    Beror nog på det. Ska precis få sorterings kärl här i huset.
    Tar stor plats men rymmer nästan ingenting. Blir motion till soprummet i alla fall

  2. ullisar Says:

    Haha! Det var väldans vad du verkar irritera dig på stackars människor som klär sig för lite varmare väder 🙂

  3. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; och folk kommer att lägga fel. Jag lovar.

    Ullisar; jäpp. Jag begriper inte det frivilliga frysandet. Omöjligt. Sen gillar jag inte förnumstigheten kring det hela. Förstår inte hur alltihop uppstod.

  4. Evis Says:

    Jag tycker nog iofs att det finns minst lika mycket förnumstighet hos dem som proklamerar att de minsann klär sig efter vädret och inte almanacka och därför är ordentligt klädda – hos mig t ex. Hos dem som kom barfota i skorna i måndags upptäckte jag bara skam faktiskt.

  5. frktjatlund Says:

    Jag har svårt att ta fram vinterjackan när jag väl hängt undan den. Hellre åå med en tjockare kofta istället. Så lätt ger jag inte upp bara för att det drar lite kalltt om öronen.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; men så gör jag också. Kofta under. Vi har nog tjockare vinterjackor numera också. Gjorda för ännu kallare klimat.

  7. Noemi Says:

    Jag har tagit på mig stövlarna igen….fast det ska bli varmt i helgen och då lär de åka av igen…men jag kommer inte i håg när jag hade stövlar sist i maj…

  8. Annaa Mattsson Says:

    Noemi; såg många som hade gjort det i början av veckan. Hittade ett kvitto i vinterjackan som tydde på att jag hade den på mig långt fram i april förra året. Det bestämde jag mig för att inte ha i år! Men jag tillhör ju dem som är utrustade med en del ”övergångsplagg”. Man tänker nog mer på om man ställer undan och tar fram tjocka skor och plagg än om man behåller dem över första maj. Jag tog också på mig lite tjockare boots häromdagen, men de kändes inte bekväma alls. Kanske var det trots allt ett par grader för varmt för dem. Läderconversen känns bäst just nu.

Kommentera

