Kanske en ny konfirmationsrit?

Jag tjatar vidare. Om könsroller och om hur barnen ska präglas och inte präglas. Nu är det ett par nya tidningar som kritiserats. För att vara pojk- respektive flicktidningar. Så får det inte vara. Till barn ska enbart tillhandahållas könsneutral underhållning och information, ropar upprörda debattörer.

Tidningarna, speciellt den som anses vända sig till flickor, är säkert rena tramset. Jag har inte stött på en enda flicktidning som inte varit det. Det kan alltid kritiseras. Men att vänta sig att ett kommersiellt förlag ska ta något slags samhällsansvar och behandla barn som själva är stora nog att läsa en tidning könsneutralt, det förstår jag inte riktigt. Det är ungefär som att vänta sig av den mest kommersiella filmindustrin att ta sitt ansvar och lyfta fram goda förebilder.

Hörde en intervju med person från förlaget. Försvarade förstås. Marknad för  nischade produkter. Fotbollstidning som mycket väl kan läsas av flickor.

 ”Men då borde ni väl skrivit om flickfotboll också!” sa den uppbragta reportern. ”Annars vill väl inte flickor läsa!”

Aha, det är intressant! Könsneutralt ska det vara, men om flickor ska förväntas läsa en tidning om fotboll då måste den handla om flickfotboll. För flickor är naturligtvis inte intresserade av internationell ligafotboll.

Hur fan ska ni ha det? Flickor ska inte nischas in på smink och kläder, men ska de nischas in på fotboll så måste det vara flickfotboll.

Så här har jag förstått det av att ha försökt ta del av senaste tidens könsrollsdebatt: man ska klä sina bäbisar könsneutralt vilket innebär att man framförallt ska se till att få på pojkarna klänningar, byxor har ju redan alla.

Sedan ska klänningarna successivt försvinna och barnen gå gemensamt in i en trevligt tvärrandig och blommig trikåvärld lyckligt omedvetna om ifall det finns olikheter mellan könen eller ej. I förskolan ska ju allt som påminner om att olika kön existerar vara bortrensat. Vad som blir kvar har jag inte riktigt förstått. Och att mamma har rödsminkade läppar, går i långa böljande kjolar eller har uppklippta jeansshorts som visar halva rumpan och tuttar som hänger nästan utanför, medan pappa har pappajeans och pappaskjorta, det ska inte det lilla barnet låtsas om. Det är så lyckligt i sin tvärrandiga trikå i rymlig modell som är så bra när det rasar runt och klättrar i trän. (Jag talar nu om den heterosexuella familjen, det är mest företrädare för denna och mest kvinnor ur densamma som träder fram i debatten.)

Jag har inte riktigt lyckats klura ut när tiden är inne för att det lilla barnet ska upptäcka sitt kön och söka sig en identitet, välja om det är flicka eller pojke det vill vara och vilken sexuell läggning det ska ha, samt hur det vill vara klätt. Men eftersom det förväntas att först kunna ta till sig information ur en tidning antar jag att vi pratar om 10-årsåldern. Men samtidigt ska ju flickor i tidig pubertet helst förvägras att ha behå så det kan nog dra iväg uppåt 12-13.

Kanske kan man införa en ny konfirmationsrit där barnet gör sina val?

Det är en intressant tid vi lever i och jag hoppas innerligt att de utsatta barnen tar sig någorlunda helskinnade ur den.

För resten känner jag mig så stolt över att jag inte frågade en gammal bekant om vilket kön det var på hennes förstfödda barnbarn. Så politiskt korrekt! Jag ska inte avslöja för någon att det var ett avsiktligt sätt att markera att jag inte är ett dugg intresserad av henne i rollen som mormor. Den får hon sköta med sina närmaste, det vi har gemensamt är vissa nischer i miljöarbetet. Jag är så glad att vi hann få några minuter att ägna åt samtal om det.

9 svar to “Kanske en ny konfirmationsrit?”

  1. Karin/Blott Sverige Says:

    🙂
    Den där bilden av dessa små ständigt i randig trikå.

    Jag försökte läsa in mig på den här debatten men orkade inte riktigt, i alla fall hittade jag via Thereses Allt i Text en länk till den här bloggen;
    http://minabestyr.wordpress.com/
    där barnen på bilderna tydligen är ett par tvillingpojkar, vilket ju är rätt svårt att se onekligen. Samtidigt ser de rätt fina ut, tyckte jag.
    Men de är nog en bra illustration till ditt inlägg. Också.

    Själv tycker jag att problemen är andra i svenska barnkläder. De är ofta så vulgära. Lite senare, men visst, finns redan för bebisar. Dels överdrivet könsbestämmande – svarta t-shirtar med dödskallar på för småkillar, paljetter på allt för småtjejer.
    Och barnen går ju ofta in i puberteten med samma sorts kläder. Svenska unga tjejer ser ofta ut som prostituerade i mina förfranskade ögon. Eller som en annan bloggare skrev en gång när hon såg ett gäng fantastiska blondiner på tunnelbanan – jaha, öststatshoror – men nej, när de började prata var det på den bredaste skånska.

    Den här brytningen, från könsneutrala bredrandiga och storblommiga till Hells Angels och små slinkor, förstår jag mig inte riktigt på.

    Nu ska jag inte säga att det inte finns samma sak i Frankrike, för det gör det ju, men här är det så uppenbart ett klassfenomen, så verkar det inte vara riktigt i Sverige. Det är (ofta) frågan om medelklasstjejer, och killar.
    Dessutom ofta med liten övervikt (stabbiga ben och bred rumpa, antagligen ok bmi, men mer att bära runt på, redan), konstaterar jag och min dotter då vi går på svenska Friskis i Tyresö. Vi jämför ju med hennes kompisar här då, som helt klart tillhör samma samhällsskikt.

    Och för att återgå till barnkläderna här så är de också tydligt könsuppdelade, fattas bara!, men de är oftast finare. Det finns mer välgjorda barnkläder till hyggliga priser. Fina detaljer, fina färger… Man hittar alltid pojkkläder i klara färger – också. Min trettonåring hade ett par klargula långbyxor när han var fem som han älskade. Rött, gult, orange, äppelgrönt, fina blå färger. Rosa tröjor i Lacostemodell finns ALLTID för killar, liksom det ju finns smårutiga rosa skjortor för män. Och de används.

    Men men. Jag släpper det här är, strax. Förvirringen verkar större hos svenska småbarnsföräldrar, och vad som ska hjälpa upp den har jag ingen aning om.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Karin; jag är övertygad om att åtskilliga förvirrade svenska småbarnsföräldrar skulle förfasa sig över det franska utbudet. Men jäklar så fina franska barnkläder vi köpt! De finaste klänningarna, för att inte tala om Pojkens efterlängtade första kostym när han var 6/7.

    Jag tror förvirringen är det allra största problemet!

  3. Noemi Says:

    Jag märker själv där jag bor hur klädvalet kan variera mellan olika områden. Bor själv i ett välmående medelklassområde med randigt som ideal och barnen går i skola med stor blandning av människor men med mindre resurser. Klädvalet är väldigt olika.

    Jag blir däremot, jag vet inte hur jag ska förkla, får en dålig smak i munnen i kroppen när man börjar döma folk efter kläder och ända till slinka…Jag vet inte om jag tycker att unga i Sverige klär sig som slinkor i allmänhet? Visst finns det avarter, men i tonåren, klart det både experimenteras och de påverkar varandra vilket ibland kan bli resultat som tom jag har reagerat på.

    Jag är emot att man dömer folks utseende/kläder.

    Jag antar att såsom min 13-åring klär sig så kanske fransmän förfasas…i vissa plagg i alla fall. Men, hon går i sjuan, läser åttans kurs och ska nu hoppa över en klass och börja nian till hösten. vet redan vad hon ska gå på för gymnasium och program.

    Låt oss inte fördöma och döma varandra efter kläder. Låt de unga experimentera. När annars än när man är tonåring kan man ha superkort och allt?

  4. Evis Says:

    Jag håller med Noemi, jag gillar inte att det fortfarande uppenbarligen är det värsta som en flicka eller kvinna kan vara: sexuellt lössläppt. Det är det som är skammen, det är att man ser ut som en slinka som är det som ska avskräcka unga flickor från att klä sig för utmanande. För vem vill vara en dålig kvinna.
    vad är det för samhälle vi har där det är ett okej argument? Jag har just presenterat lite tankar från min forskning om vikten att i kläder skilja ut de lösaktiga kvinnorna från de ”hederliga” under 1500-1700-ta – har vi inte kommit längre? Tycker vi fortfarande att det värsta en kvinna kan göra är att ha flera sexualpartners?
    Det får mig att tänka på när UnderbaraClara läxade upp en vuxen kvinna som sa att hon tyckte om att ta ett glas vin ibland ihop med sin man med att ”om Du vill supa och knulla runt så!” Förutiom att det var ett absurt svar på vad kvinnan ifråg asa så ville jag bara skriva in och säga: ”Vad i helvete är det för fel med det då??” (ja, jag vet att alkohol är skadligt) samt ”Don’t knock it ‘til you’ve tried it”
    Jag tänker aldrig sluta protestera mot både gammal och ny moralism, en kvinnans värde ligger inte i hur många (få) män hon har haft sex med!

  5. Noemi Says:

    Evis – jag kan inte skriva det bättre själv, vad du har skrivit! exakt så!

    Moralen genom tiderna har varit olika hård. Just nu är den väldigt hård.

  6. Karin/Blott Sverige Says:

    Nej Noemi, utan att ha sett din trettonåring så kan jag ju inte veta, men jag misstänker att risken är större att många män, inte bara fransmän, MISSFÖRSTÅR din trettonåring, om hon skulle klä sig som Lolita.

    I övrigt är jag på en helt annan våglängd, det är upp till oss vuxna att FÖRKLARA för barnen vilka signaler de sänder ut. Sen måste de förstås själva dra eventuella slutsatser. Och, tyvärr, gå på eventuella nitar.

    Sexuellt utlevande personer har jag inget emot. Men jag tycker alltså att de ska vara vuxna, och veta vad de gör.

    Säg så här, det gäller ju allt, man ska kunna reglerna för att veta när man bryter mot dem. Det gäller klädkod lika mycket som alla andra regler.

    Fast nu har vi ju tagit oss en bra bit ifrån vad det här inlägget ursprungligen handlade om.

  7. Noemi Says:

    Tror nog inte att nån skulle missförstå min 13-åring. Det är inte att hon visar sina behag, men har leggings och tröja, inget uppseendeväckande. Hon lär sig inte som Lolita, vad du ni lägger i det, inget smink ingenting, bara leggings och tröja.

    Nej, jag tycker det är fel. En kvinna ska kunna gå i korta kjolar och vara professor och män ska kunna tygla sig. Genom ditt påstående om missförstå signaler – det är lite skrämmande att män skulle ha så svårt att stå emot sina lustar. de lär märka vid ett nej och dra sig därifrån illa kvickt. Gör de inte det är det under all kritik och det är DE som uppför sig illa.

    Jag tycker det är illa nog att en kvinna ska dömas, inte bara efter den sexuella ”lössläppheten” utan även efter hennes EVENTUELLA sexuella lössläpphet.

    Jag vill lära mina döttrar att de kan vara smarta och klä sig som de vill och kunna kräva att bli respekterade coh tagna på allvar.

    Den manssynen du har är skrämmande, att de inte skulle kunan tygla sig och tjejen får skylla sig själv.

    Jo, jag tycker att detta hör i hop med kläder….de signaler man ger. Och vi ska väl inte börja täcka oss bara för att bli tagna på allvar? Även män kan väl tänka med annat än det de har mellan benen:-)?

    Är de så som du beskriver är de inget att ha och good riddens.

  8. Karin/Blott Sverige Says:

    Noemi,

    Att jag säger att män kan missförstå betyder inte att jag försvarar dem, det är en åsikt du tillskriver mig. När det händer är skulden deras, och endast deras. Men det hindrar dessvärre inte att den ideala värld du skissar på ännu inte finns. Och det enda jag säger är som sagt att unga människor ska vara MEDVETNA OM vad de gör och hur det KAN tolkas, och det är föräldrars och andra vuxnas ansvar.

    I övrigt håller jag med dig, principen är att man ska kunna se ut som man själv vill och bli tagen på allvar och respekterad, gäller både vuxna och barn förstås. Fast det hindrar inte att det finns en massa oskrivna regler för hur folk bedöms och ibland döms (och det är alltså inte regler jag hittat på, de är underförstådda och finns i varje kultur) – dem ska man känna till, vara medveten om. Återigen, där ligger de vuxnas ansvar gentemot barn och unga vuxna.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Alla; här har diskussionen levt sitt eget liv medan jag varit borta. Svarade ju bara Karin kort innan jag drog hemifrån igår morse.

    Vi har väl haft lite av den här diskussionen förr, Noemi, om en del unga tjejers sätt att klä sig? Och där mina toleransramar är något snävare. Jag tror det var i samband med att en rektor hade reagerat på utmanande kläder. Det handlade inte om ”tajts och tröjor” utan faktiskt kläder som förde tankarna till just porrutstyrslar. Tjejerna i sin tur var sura både på skolledningen men också på tafsiga killar. Ett par tjejer på 13-14 intervjuades och de sa kaxigt ifrån att de måste ha rätt att ”porra sig” om de ville, utan att varken skolledning eller killar skulle bry sig.

    Jag håller nog med Karin där att det är ett föräldraansvar att försöka förklara det där med signalsystemen och de oskrivna reglerna. Och då menar jag sannerligen inte att jag därmed ansluter mig till ett synsätt att det är tjejers fel att de blir våldtagna om de går ut i kort kjol. Det handlar inte heller om att hindra unga tjejer från att testa olika stilar och utveckla en personlig klädstil (vilket de flesta tonåringar inte har några önskemål om alls, de vill framförallt se likadana ut som alla andra).

    Jag har själv använt uttrycket om att se ut som ”horor från Talinn”. T ex om ett skolfoto från en av döttrarnas sjätteklass. Nej, det var inte gulligt eller rörande utan bara väldigt sorgligt att skåda, den hårdsminkade tjejen i push up och litet halterneckliv som posar mitt i bild.

    De flesta håller sig ju faktiskt inom rimlighetens gränser. Dina flickor t ex Evis har ju så vitt jag sett inte varit i närheten av tjejerna på det där fotot. Och jag tror inte att din N är det heller, Noemi. Jag har däremot bekanta med jämnårig dotter vars bilder på facebook jag definitivt skulle sagt ifrån om mina flickor hade lagt upp!

Kommentera

