Om alkoholen, barnen och föräldrarna

Nu ska jag inte dra igång någon debatt om huruvida bartendern som inte ville servera en ammande kvinna ett glas vin till gjorde rätt eller fel. Där har alla sina fasta ståndpunkter och det är ingen mening att diskutera. Dock tror jag att han enligt både alkohollagen och yrkesetiska regler gjorde fel.

Men jag ville gärna länka till den här artikeln:

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12986856.ab

Det här diskuterade jag redan med en barnmorska på BB 1989. Hon som hade hand om ATK-informationen för nyblivna mödrar. Och var som en väckelsepredikant. Allt vi gjorde var livsfarligt. Utom att äta exakt rätt förstås, K stod för kost. Förkortningen är min egen, egentligen skulle det stått ATKM, M som i moral.

Vi var överens om rökningen.  Eller snarare icke-rökningen, även den passiva.  Även om hennes domedagspredikan knappast hade inverkan på rökarna. De fick väl ångest i två dygn och fortsatte sen.

Men jag beskyllde henne för att sprida irrläror om alkohol. Hon sa det gamla vanliga: ”Om du dricker två glas vin så är det samma sak som om du ger ditt barn två glas vin! För alkoholen går rakt ut i blodet.”

Och jag sa nej. Alkoholen går ut i blodet, ja. Men i mammans blod. Mammans bröstmjölk får  samma alkoholhalt som hennes blod. Vid två glas vin ca 0.5 promille. Det är väldigt mycket mindre än den alkoholhalt som fanns i vinet, kanske 12 procent.  Det visste jag redan innan jag läst den här artikeln. Jag visste också att det fanns andra livsmedel som innehåller ungefär samma alkoholhalt.

Det är skillnad när man är gravid. Då delar fostret via moderkakan blodomlopp med modern. Där vet vi att de barn som löper störst risk för skador är barn till kvinnor som dricker stora mängder alkohol. Men exakt var riskgränsen går kan inte forskarna säga. Det finns dock ingen forskning, så vitt jag vet, som belägger att redan en mycket låg konsumtion kan ge skador. Men den som har diffusa begrepp om vad mycket låg är gör bäst i att avstå helt.

Jag tycker det vore självklart att begripa de här skillnaderna. Men om inte ens en barnmorska gör det, så kanske det inte är så konstigt.

Eller så visste hon mycket väl. Det är egentligen det troligaste. Men bestämde sig för att det var för svårt för oss att begripa så det var bättre att sprida irrläran och ge skrämselhicka.

Nu vet jag vilket den omedelbara reaktionen hos somliga är: ”Men jag vill inte ge mitt barn ens o.5 promille alkohol!”

OK, avstå helt från alkoholen då,  men se till att vara otroligt väl påläst om innehållet i livsmedel när barnet ska börja få i sig annat än bröstmjölk.

Den stora risken med att dricka mer än något enstaka glas vin under amning är att förlora omdömet. Kanske bli fumlig med barnet. Och kanske vilja dricka ett tredje och bli ännu fumligare. Det är värre för barnet än några få promille alkohol i mjölken. Det gäller som Livsmedelsverkets toxikolog mycket riktigt påpekar båda föräldrarna. (Vi vurpade nästan med vagnen en gång på väg hem från en bättre middag, Mannen och jag. Hög trottoarkant, tung vagn med minst två barn i. Allt gick dock väl, ingen av oss ammade, inga yttre skador, men minst ett av barnen var gammalt nog att komma ihåg det. Det är hon som blev försiktigast med alkoholen sen. Men jobbar i bar.)

Det finns dessbättre ingen riktigt tillförlitlig forskning på hur stor alkoholkonsumtion under amning påverkar barnet. Det är ingen som med berått mod samlat in ett gäng nyblivna mammor, utan tidigare alkoholproblem och sålunda med bäbisar utan medfödda alkoholskador, låtit dem supa sig fulla regelbundet och sedan kollat efter ett par månader hur barnen mår.

17 svar to “Om alkoholen, barnen och föräldrarna”

  1. Lotten Says:

    Själv förstår jag inte varför man måste dricka alkohol under den tiden man ammar. De flesta ammar kanske mindre än ett år. Inte särskilt länge. Jag valde att inte dricka under graviditet och amning, jag tyckte att man helt enkelt inte visste tillräckligt mycket om eventuell påverkan på barnet. Så jag lät bli. Jag fattar inte varför det är så viktigt att kunna dricka… Sen håller jag med om att det är viktigare att fundera över hur ens eget omdöme och fysiska förmåga påverkas.

    Jag borde också ha låtit bli mjölkprodukter mm, då hade min son mått mycket bättre sina första månader i livet. Men där påstod läkarna att jag kunde äta det som vanligt när jag frågade dem, det skulle inte påverka honom. Inte förrän jag slutade amma så slutade han ha magknip varenda natt. Så läkarna hade ingen aning vad de talade om…

    Jag blev också väldigt uppmärksam på innehåll i matvaror, och är det fortfarande. Men barnen får numera i sig både ditten och datten av skadliga saker. Om man lusläser.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lotten; nä, måste måste man ju inte, men det är liksom en annan diskussion. Och jag tycker det är trist när MVC i sin iver att komma åt just problemfallen sprider information som inte är korrekt. Vilket det blir när man inte skiljer på graviditet och amning.

    Jag borde nog framförallt ha låtit bli att få i mig för mycket av starka miljögifter så hade jag sluppit både några missfall och förmodligens Äldstas födoämnesallergier. De sista resterna av de lagrade gifterna försvann effektivt ur min kropp med amningen.

  3. Lisbeth Says:

    Lustigt det här. Samma sak år efter år. Ändå går inga varningar in. Kan det vara så att vi får ta för lite ansvar för oss själva och våra barn. Alla vet väl att av för mycket Tjat” får det motsatt effekt. Vi blir löjligt trotsiga.
    De flesta är trots allt vuxna i åldern sett. Släpp in lite sunt förnuft så tror jag att resultatet blir bättre.
    Det gäller inte bara amning utan det mesta dagliga frågorna
    Ha en bra kväll

  4. frktjatlund Says:

    Jag vet inte hur många gånger jag har haft den diskussionen med mina jobbarkompisar. Men mina synpunkter går inte hem. Jag tycker att råd från auktoriteter ska basera sig på fakta, inte moralpredikan. Det är stört omöjligt att dricka så mycket att bröstmjölken innehåller mer alkohol än yoghurt.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; men nu tror jag du missuppfattade mig. Det som både jag och Livsmedelsverkets toxikolog säger är att det finns en missuppfattning om alkohol och amning. Av två glas vin som en ammande mamma dricker får barnet i sig 0.5 promille alkohol via bröstmjölken, alltså lika mycket eller snarare lite som i många vanliga livsmedel.

    Tjatis; ja, det är nog en av de vanligaste missuppfattningarna. Och förmodligen mest spridd via MVC.

  6. åsa Says:

    Jag har aldrig druckit alkohol under graviditerer eller vid amning och den äldsta dottern ammade jag i 18 månader…
    Men…det där med rökningen..Jag hade ju en tendens att ”pluppa ut” mina barn alldeles för tidigt, en son kom (på den tiden -75) 7 veckor för tidigt och klarade sig inte, han levde i 10 timmar och jag fick se honom i kanske 3 sekunder.. äldsta dottern kom 5 veckor för tidigt (76) och den yngsta 3,5 veckor före beräknat datum (79), de klarade sig och det var enligt min läkare, för att jag inte slutade röka helt och på så vis inte ”stressade” kroppen i onödan..
    Jag fortsatte röka, men det var obetydliga mängder jag fick i mig, men jag kände mig inte stressad heller…
    Det gällde ju att inte tillföra kroppen negativ stress, vilket jag hade gjort om jag slutat röka tvärt!
    Bricanyl och stillhet, det var vad som fanns på den tiden…
    Men min åsikt om att servera ammande mödrar alkohol, där kan jag ju bara säga stopp!
    Finns väl ingen som helst anledning att dricka alkohol då man ammar (eller är gravid) även om det finns olika studier om det…
    Finns så många goda vattensorter idag så….
    Ha dé!

  7. Annaa Mattsson Says:

    Åsa; sorgligt att förlora ett barn som ändå överlevt förlossningen, och jag undrar förstås varför du inte fick se honom mer än så.
    Jag tror inte det finns så mycket mer än Bricanyl och stillhet nu heller. Men jag undrar om det finns läkare som råder gravida kvinnor att inte sluta röka helt. Skulle gärna vilja se forskning på det där, för det är ju sant att plötsligt rökslut innebär stress.

    När det gäller alkohol och amning så finns det nog knappast så många studier som säger olika saker. Hur mycket av alkoholen som övergår i modersmjölken är lätt att undersöka, det är ingen åsiktsfråga. Ett enda glas vin ger alltså mängder nedåt 0.25 promille.

    Ibland verkar det som om det finns en större rädsla för alkohol och amning än alkohol och graviditet. Det kanske beror på att det födda barnet är mer verkligt än det ofödda. Men i själva verket löper det ofödda alltså en mycket större risk om modern dricker alkohol.

    Nej, anledning att dricka ett glas vin kanske det inte finns, men det finns inte heller anledning att fördöma ammande kvinnor som gör det. Inte av medicinska skäl.

  8. Inga Magnusson Says:

    Det enda riktigt säkra fakta i de här sammanhangen är, som Du mycket riktigt påpekar, att när en blivande mamma dricker mycket alkohol så får barnet svåra skador. Det handlar om ordentligt förståndshandikapp, läpp – gomspalt, extrem småväxthet med väldigt lite underhudsfett, ett utseende som hos en gammal människa redan som barn, sadelnäsa, mörk kraxande röst osv.

    Ett nyfött barn, vars mamma är aktiv alkoholist, kan födas med dödshotande alkoholabstinens och behöver tillförsel av alkohol i minskande doser för att inte dö direkt.

    Vid grav alkoholism hos mamman så blir skadorna ännu värre än de jag beskriver här ovan. Jag har ju tidigare i mitt jobb träffat de här ”etylbarnen” som de då brukade benämnas i journalerna.

    Det är alltså väldigt tydliga skador, både väl synliga och mätbara i tester.

    Nu är ju nervsystem och kropp under sin ”skapartid” som foster känsligt för påverkan, speciellt under den första tiden av graviditeten. Det innebär att vi inte alls har någon skala på vilka skador som drabbar barn till mer måttlighetsdrickande blivande mammor.

    Jag har ju svårt att tro att det inte blir någon påverkan alls även om vi saknar forskning på det. Men påverkan kan ju bli så liten att man inte tycker det spelar någon roll. Det barn som annars skulle ha blivit jättebegåvad blir normalpresterande? Det barn som annars skulle ha blivit normalpresterande får inlärningsbekymmer men inte mer än att de ryms inom grundskolans ram? Och då kopplar man det inte till alkoholbruket.

    Med bilden på näthinnan av de här svårt skadade barnen som jag träffat så var det för mig inga svårigheter att avstå från alkohol både under graviditeter och amningsperiod, alldeles oavsett vad forskningen säger, eller rättare sagt inte säger – än! Jag ville ha en god marginal till gränsen för skador, stora som små.

    Att det sen finns en massa annat vi stoppar i oss som inte heller är bra, förtar ju inte eventuell negativ påverkan av alkohol. Om det finns anledning att misstänka att våra livsmedel innehåller okända gifter / onyttigheter, så blir det ännu viktigare att inte belasta fostrets utveckling med gifter som vi redan har kännedom om. Det blir ju i annat fall dubbelt opp och hur alkohol samverkar med andra eventuella gifter i ett litet foster vet vi inget alls om.

  9. Rutan Says:

    Jag är inte insatt i fakta vad gäller amning och bröstmjölk så tack för den sansade informationen!
    Jag håller mig till bartendern, som visade sig vara inte en alkoholserveringsrobot utan en medmänniska. Man kan anse att han skulle struntat i sina egna åsikter och serverat och helst försökt sälja lite mer, en bartender ska inte lägga sig i. Ingen får lägga sig i vad en ammande kvinna gör! Sitt och amma naken på en parkbänk med en flaska vin i näven – det är hennes ensak!
    Ammande kvinnor får väl lära sig att amma lite diskretare då om de ska kunna beställa vin. Som vanligt får vi inte veta hela sanningen av en tidningsartikel. Vi vet inte mer än vad artikeln säger.
    Det är inget tvång att man ska dricka vin bara för att det finns och att man gillar det. Det är ingen uppoffring att för säkerhets skull avstå från all alkohol under graviditet och småbarnsår. Under tonåren också förresten. Jag ville inte dricka något en lördagskväll när tonårsbarnen var på fest, med tanken att ifall något händer så kommer jag inte att kunna köra bilen och hjälpa dem. Komma smålullig till akuten.

    Det är bara en gång det kan vara svårt, och det är att säga nej första gången på kvällen/middagen/vadsomhelst. När man väl sitter där med sitt vatten är det ingen som bryr sig, men ångra de där glasen när bebissamvetet kommer – det går inte.

    Åh, denna alkoholkultur, som är så svår att klara av!

  10. Lisbeth Says:

    Ja det gjorde jag. Ibland kopplar inte min hjärna som den ska. Försöker delta i samtal ändå för att hålla mig igång. Nu förstår jag och så klart är det så

  11. Annaa Mattsson Says:

    Inga; men som sagt, det skador du talar om handlar om barn till missbrukande mödrar. Jag vet kvinnor som haft ångest hela graviditeten för att de druckit ett par glas vin innan de ens visste att de var gravida och fått höra skräckrapporter om vad som kan hända.

    Rutan; och jag var en totalt förkastlig mamma, borde inte ha fått föda barn öht eftersom jag inte hade körkort och bil så jag kunde åka och hämta, det är nog en minst lika stor synd som att dricka ett glas vin då och då.

    Jag har också hört talas om barn som blivit så ipumpade i skolan om alkholens farlighet att de blivit fullständigt förkrossade när de sett sina föräldrar dricka vin till maten på en middag – för nu kommer båda inom kort att gå under av alkoholism.

    Lisbeth; det händer de fleta hjärnor att de inte kopplar som de ska, från och till!

  12. Evis Says:

    Att inte ha körkort och bil är en svår synd som även drabbar barnens möjligheter t ex till lagsport, där föräldrar utan bil (och i vårt fall med en kronisk sjukdom som gör det svårt med frivilligt arbete – man har liksom nog med det som ska försörja en) ganska snart får klart för sig att deras barn inte är speciellt välkomna eftersom föräldrarna inte ställer upp och skjutsar till matcher.

  13. Rutan Says:

    Att ha körkort och bil är en nödvändighet när man bor i en by med 500 invånare, obefintlig kollektivtrafik (lokaltåg en mil bort), och barnen skaffar sig kompisar på den större orten 2 mil enkel väg (ingen kollektivtrafik efter kl 20, och isf en mils promenad i mörker). Då kändes det bra att kunna hämta hem 15-åringen vid en tid som vi kom överens om.
    I alla fall någon i familjen, och som ensamstående förälder kan man känna sig väldigt ensam med ansvaret.
    Det fungerar inte alltid att turas om med andra föräldrar – lite jobbigt när en annan mamma ringer på fyllan och säger att hon nog är såpass nykter att hon kan köra och hämta ungarna. Då var jag tacksam för att jag var en sån urbota tråkmåns som satt där vid tv:n på lördagskvällarna utan ens en folköl.

  14. Annaa Mattsson Says:

    Evis; det är väl bara i märkliga reservat som Masthugget som situationen kan uppstå att föräldrar säger ”går det inte att åka buss?” när skjutsandet till läger skulle organiseras. Det visade sig gå alldeles utmärkt. Som tur var har lagsporter aldrig varit aktuellt hos oss. Då skulle man förstås blivit totalt utmobbad. Några glas vin kan ju de flesta stå ut med, men utan bil, nä…

  15. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; jo jag inser att det är så. Man är dock i vissas ögon en lika dålig förälder mitt i storstaden om man inte ständigt har beredskap att hämta barn. Det var en stort uppslagen krönika i en av gratistidningarna på det temat för något halvår sedan. Föräldrar som inte ständigt satt på pass med bilnycklarna i handen var dåliga föräldrar, borde inte få ha barn.

  16. cruella Says:

    Jag måste bara fråga er här ovan som tycker att man ska avstå från alkohol under den tid man har småbarn: gäller det även pappan?

    Det där med bröstmjölkens alkoholhalt kan ju ett barn räkna ut, fy fasiken för ovetenskapligheter som sprider lögner. Barnmorskebranschen är väldigt luddig på många vis, finns många idéer där. Inte bara om alkohol. (Och ja, jag känner många trevliga och vettiga också.)

    Skjutsa: Vi har ingen bil för vi behöver ingen. Jag har sagt till fotbollsledarna att vi gärna ställer upp som medföljare om det ska åkas tunnelbana till matcher, vilket ofta funkar. Men bil ska det tydligen vara. Okej, då får de helt enkelt fixa det själva.

    Hämta barn kan man göra på många sätt i staden – man kan möta med taxi, man kan ringa på taxi, man kan möta vid en läskig pendeltågsstation…

  17. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; pappor riskerar bli precis lika fumliga som mammor efter några glas för mycket. Jag har en väldigt stark minnesbild av när min morbror efter ett par groggar och med en cigg i handen höll på att tappa min systerson.

    Däremot tycker jag inte att pappor av något slags solidaritetsskäl ska behöva bli absolutister från tiden innan aveln till 18-årsdagen. Det finns nog de som anser det.

    Ja, man tycker att även en med måttliga kunskaper borde förstå det där med bröstmjölken och decimaler av promille. Men det verkar inte spela någon roll. Man möts ständigt av samma ”ja men det finns andra studier som visar…”, ”ja men man vet ju inte riktigt…”, ”jag tror ändå det är farligt!”

    Om skjutsen: nej inte vi heller. Jag har inget körkort. Vi hade del i en koopertiv bil när Mannen levde. Vi använde den inte till att skjutsa barn till aktiviteter.

    Den där lägerskolan jag skrev om ovan belyser problematiken väldigt väl. I vår stadsdel var det många som inte hade bil, man var van vid att trixa med kollektivtrafiken. Men kvinnan, en klassassistent, som skulle ordna det praktiska kom från en annan del av stan där kollektivtrafiken bara är något man ser i form av spårvagnar som skramlar förbi på Avenyen , typ. Hon hade inte ens kollat om det gick någon buss.

    Jag vet dem som även sedan barnen flyttat hemifrån sitter i beredskap på lördagskvällarna ”ifall någon skulle ringa”. Vilket förstås gör att ”någon” ringer när det känns jobbigt att ta sig till pendeln eller nattbussen.

Kommentera

