Rosé dygnet runt

Inne satt jag tills långt fram på eftermiddagen och höll i ordförandeklubba i lördags. Fick en fin temugg för besväret, nu har jag tre i stället för den som en katt kraschade.

Sen satt jag både i sol och gick längs Årstaviken.

Idag skulle jag också gå var det tänkt, men det hände lite oförutsedda saker så jag kom bara från Dalagatan till Rådmansgatans t-bana. Hade fått rosévin till både sen kvällsmat och tidig lunch så jag såg staden genom ett särskilt rosa skimmer. Oj vad folk satt ute.

Läser igen det jag missat. Bland annat fascinerat om hur folk packar in och packar upp. In med vinter upp med sommar. Kläder alltså. Det gör inte vi. Utom ytterplaggen, vinterkappor och jackor hängs vid hatthyllan och tunnare plagg tar plats på hängmojängen vid ytterdörren. Stövlarna åker högst upp på hatthyllan. Annars ligger mina kläder där de ligger och hänger där de hänger. Kan tänka mig att så småningom de där knälånga jeansbyxorna hamnar överst i byxhögen i stället för underst. Kanske. Jag är ju inte så road av vare sig korta byxor eller bara ben. Mellan har så vitt jag vet inga särskilda sommarkläder alls. Jag har egentligen inte särskilt många heller. Färre och färre.

Annat var det förr. Dvs några år när barnen var små. Då packade jag ned  alla barnens cykelbyxor, shorts och  sommarklänningar i en papplåda i garderoben. Ett par gånger om vintern åkte den fram, packades upp och innehållet beskådades och provades. Av flickorna, minns inte att Pojken deltog i denna övning. Däremot minns jag precis vem som fick äran att packa ned alltihop igen.

Det ligger väl något i det Äldsta säger om att jag borde ha hållit lite stramare tyglar. Åtminstone om sånt som orsakade merarbete för mig.

Kul i alla fall att en del av alla våra fina gamla sommarkläder fortfarande är i användning framförallt hos Maja i Göteborg.

2 svar to “Rosé dygnet runt”

  1. Lisbeth Says:

    Härligt att höra att fler än jag trotsar årstids bytet av kläder.
    Tyvärr blev det för trångt förra året så mot min vana packade jag ner shorts och sommarskor i kartong. Vart är den nu? Ingen aning. Funderar på om den försvann i förråds rensningen.
    Angenämt för att jag får shoppa men mest irriterande : Vart är den?

    Ha en bra kväll

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; jag flyttade ju under året så det finns osäkerhetsmoment. Hittade dock idag tygskorna jag köpte som en nödlösning en varm augustidag i Göteborg. Har inte använt dem sedan dess. Promenerade iväg till Skärholmen för att handla blommor och har små sår på varannan tå. Tygskor är ett otyg.

Kommentera

