Döljas det som döljas kan

Kan jag se ut så här? Frågade jag Mellan igår. Och hon tittade upp och svarade ”Ja om du insisterar så”.

För all del. Jag insisterar på att trivas någorlunda och inte se för patetisk ut. Snarare tycker jag det ska vara rätt ok. Den som hängt med några somrar vet att här går det obligatoriska tantplagget ”korta byxor” bort. I stort sett. Särskilt vita, som står ut nedtill och har små band eller tampar. Andra må trivas t o m med sin spegelbild, men inte jag. Been there, seen it.

Inte är jag heller så road längre av att spänna några denimbitar sammanfogade till cylinderform nånstans på måfo runt den tunnformade bålen. Då får det i så fall hängas skjortor över för att undvika exponering av denna båls numera enda platta parti, rumpan. Men då återstår ju ändå de där vita pinnarna med käringhäng redan i knävecken. Eftersom barbent i kort också går bara bortbort. Jag tror det var sommaren -98 det drog iväg. Shorts drog egentligen aldrig in.

Återstår? Jo, det finns några byxor av varierad modell.

Och så finns det de långa kjolarna. Typ singoalla. Rynkade tygbitar sydda i varandra. Ibland kallas de volangkjolar, men det är egentligen fel, en volang ska ha en öppen kant. Men jag tror de framgår vad jag menar. De sluttar bra ut från kroppen. Trollar inte fram en rumpa men döljer någorlunda att där ingen finns. Döljer effektivt både pinnben och blekfläsk. Kan rent av se lite snyggt ut med en smal vit vrist så länge man inte begriper att benet inte blir bredare.

Man får se upp så man inte spänner för snäva överdelar om upptill bara. Då förstärks tunnutseendet.

Jag har faktiskt säkert sex såna kjolar nu varav en helt ny så jag kan nog klara sommaren om vädret skulle komma tillbaka sen det försvunnit imorgon kväll.

Om jag insisterar alltså. Mellan säger att den nya ser ut som en lampskärm.

Å andra sidan är hon inte hemma i sommar.

Någon ny baddräkt blir det inte. Min gråa sälkostym duger utmärkt en säsong till. Särskilt som den förmodligen inte kommer upp ur lådan i år heller.

Dubbelhakan hänger där den hänger.

7 svar to “Döljas det som döljas kan”

  1. lisbeth Says:

    Ja man kan se på sig själv på olika sätt men varför lyssnar vi inte på vad andra tycker. Kan det vara att vi inte själva är nöjd med vår hydda.
    I medelhavs länderna får man gå klädd som en kvinna oavsett storlek. Bekväm verkar dom känns sig. Mitt problem är ålders fixerat. De kläder jag vill ha passar inte på 55+ blir bara patetiskt. Hoppas på varm sommar så kan man använda toga
    Ha en bra kväll

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; ha ha, jag har då ingen att lyssna på som ger särskilt mycket uppmuntran. Äldre dotter mer kritisk än yngre. Någon annan finns inte som har några synpunkter öht. Det är bara jag själv som tittar och känner efter. Jag vet inte om jag har någon klädsmak alls längre när det gäller saker jag själv vill ha på mig. Har ingen önskan om att klä mig mer ”kvinnligt”, snarare är det väl åt det barnsligare hållet i så fall.

    Toga är ungefär som långa singoallakjolar. Täcker det mesta.

  3. cruella Says:

    Åh, det här var underbart roligt! Jag är säker på att lampskärmen är bedårande. Vi får ut och lufta den över ett glas rosé framöver.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; lampskärmen och jag är på.

  5. Bloggblad Says:

    Så bra att du slipper se mig i mina älskade capribyxor – jag slipper visa låren (shorts enbart i båt och trädgård) och behöver inte ha en massa tygtjofs runt vristerna, min enda snygga kroppsdel. Kjol på sommaren är jobbigt när låren går ihop och nöter mot varandra. Jag har visserligen underkjol i shortsmodell, men har också kritvita håriga (ibland skäggstubbiga) ben. Lång kjol går bort på liten tjock tant som jag.

    Denimbitar i cylinderform? Jag ser en massa konstiga runda klädesplagg, men kan inte få till nåt vettigt i tanken. Vad i allsin dar kan det vara?

    Volang… trodde inte att det var tvunget att vara öppet för att få heta det.

    Fulast är shorts över tights på småfeta tjejer. Inte snyggt i mina ögon öht men värst när de vrids upp mot skrevet pga för feta insidor av låren. Varje gång undrar jag om de verkligen inte har nån vänlig och ärlig människa i hemmet som kan tala om hur de ser ut bakifrån.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; ha ha, jag ser dig gärna i dina capribyxor om det blir tillfälle! Det är på mig sådana plagg inte ska förekomma.

    Jag har inte så mycket kött på benen att det blir några större problem med låren, men jag har inget emot att ha t ex tunna avklippta strumpbyxor under, eller tajts. Mina ben är också kritvita men fullständigt hårlösa, det jag hade försvann strå för strå under graviditeter och kom aldrig mer igen. Det är min romantiska sida som dras till de där långa kjolarna. Händer att jag slafsar omkring vid en strandkant till och med.

    Jag har såna där denimsaker hängande i garderoben. Särskilt vettiga plagg är de inte.

    Alltså angående volangen så får det naturligtvis vara en fåll i kanten men så fort du syr fast nederkanten i en annan tygbit så upphör volangfunktionen.

    Håller med om de för korta shortsen på runda lår. Jag har faktiskt påpekat för dotter här när det är på gränsen. Hon tycker dock att jag är för petig. Och har en befängd idé om att mammor inte får säga till sina döttrar något som har med något hekto lårfläsk att göra. Döttrar får däremot säga vad som helst till sina mödrar.

    Men det är bättre när de har tajts under än att behöva se fläsket exponerat bart på det sättet du beskriver.

  7. Bloggblad Says:

    Det där känner jag till… morsor får man uppfostra på alla tänkbara sätt, och jag kan nog dra mig till minnes att farsan blev arg när jag gick igång på morsans fasoner. Fast då handlade det mest om att hon aldrig läste bruksanvisningar eller recept. Och nu skäms jag ibland när jag inser att jag inte heller gör det.

    Var glad att du sluppit undan päls på benen! Jag har massor med hår överallt – det enda positiva är att jag också fick långa tjocka ögonfransar…

Kommentera

