Rapport från en supertönt

Tog en stund att vänja sig vid att man skulle sitta stilla och titta på 19 låtar. Det gick bra sen.

Det allra bästa med semifinalen var att kontakten med de svenska kommentatorerna bröts så att man nästan halva programmet slapp höra Edward af Silléns styltade skämt. Den mannen kan förmodligen inte fälla en spontan kommentar. En trist insnöad gubbe i en ung mans kropp, han är väl knappt 30.

Alla mina favoriter gick till final. Eller favoriter och favoriter, men i det här startfältet alltså. Georgien, åh vilken sångerska, åh vilken klänning. Schweiz, en fin låt och ett gäng som verkade ha roligt, Finland, söt låt, söt pojke, rätt åt alla svenska musiktyckare som anser honom vara en supertönt, Ryssland, hur skulle jag kunna låta bli att falla för en dryg yngre korsning mellan Magnus Carlsson och Ronan Keating, ännu bättre hade det förstås varit om han sjungit som en korsning mellan dem. Dessutom gillade jag Grekland och Island också.

Rätt åt Norge med deras självgott insmickrande låt ”alla måste väl rösta på en tjej som sjunger på swahili och har träffat Mandela!” Nej. Inte lika obehagligt som Belarus-låten som kommer i övermorgon men småläskigt nog. Ungern hade jag helst velat slippa också, det är faktiskt precis såna låtar som jag inte kan ta till mig. Trist och stel sångerska dessutom. Med Celine-komplex.

Jäklar vad inläst jag var på detta då! Brukar ju knappt komma ihåg låtarna när jag hört dem. Jag kan räkna upp de andra som gick till final också, men jag vill inte verka pinsam.

Sen finns det några riktiga pärlor direkt i final. England, Frankrike, Italien.

Måste nog ila hem från fest på torsdag och se på andra semifinalen. Inte en chans att jag skulle missa Jedward i direktsändning. De åkte från Dublin till Düsseldorf med 14 resväskor. En var proppfull med skor. Just den väskan gick sönder så de fick göra entré i Tyskland fullastade med plastkassar med 50 par skor. Eller om det nu var 100. Allt enligt RTE.

Tyska programledarna var pest. De konstiga vykorten som introducerade låtarna också. Och det där läskiga hjärtat. Alltihop är lite läskigt.

10 svar to “Rapport från en supertönt”

  1. Lillan i Cornwall Says:

    Jag har bara hört snuttar av några få låtar. Det var nu i morse på vår lokala radiostation Radio Cornwall. Grekland, Finland och Island bl.a. men inte Sverige. Killen i radion trodde att Island och Sverige ( med I’m Popular) kommer att gå vidare.

    Vet inte om jag orkar titta på finalen på lördag.

  2. Ullah Says:

    Så Italien är med igen?

  3. lisbeth Says:

    Nej men vad skådar vi. En riktig festival älskare.
    Skulle vilja orka men det går inte. Myrorna kryper i byxorna och efter tre låtar hoppar jag upp.
    Spar mig till helgen och använder myrr för då vill jag se.
    Ha det bra

  4. Bloggblad Says:

    Spännande med oväntade tv-lustar. Jag hade nog inte gissat (om jag hade kommit på idén att gissa) att du tittar på ESC. Jag tittar bara på de svenska uttagningarna, de andra blir för sega, möjligen sluttävlingen, men i år är vi på körresa så jag slipper den automatiskt.

    Själv har jag en mängd märkliga program i tv som jag slukar, även om jag törs erkänna vilka, så pratar jag helst inte om vad jag kopplar av med.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Lillan; Sverige är ju med i samma seminfinal som Irland på torsdag så det kanske var därför det inte nämndes.

    Lisbeth; jag är rätt uthållig när det gäller… men det kändes väldigt långt i början.

    Ullah; japp, dessutom en ovanligt bra låt! De pröjsar numera så mycket till euriovisionen så de får gå direkt till final.

    Bloggblad; jag hade en del ESC-fria år. Något jag skäms för jättemycket är när Mannen och jag blev hembjudna spontant till min gamla bästis med förbehållet att de skulle titta på svenska uttagningen. Och vi tackade nej! Och det blev faktiskt aldrig mer tillfälle. Förstår inte hur jag kunde vara så rigid.

    Sen fick jag barn själv och vi hade några riktigt intensiva år. Har varit både på Scandinavium och i Globen och kollat delfinaler och finalgenrep. Nu sitter jag ensam och tittar med katterna. Konstigt det kan bli.

  6. Lotten Says:

    Att vi sitter bänkade är väl ingen större chock. Utan barnen när det är vardagskväll (deras tålamod är också begränsat)… Fast i tisdags så slötittade jag verkligen, så jag lyssnade mest. Vi har redan sett förhandsvisningarna;-)
    Jag är ganska förtjust i Norges låt faktiskt, det var något med glädjen där som gör mig glad. Annars så är Schweiz en av mina favoriter. Finland var lite fin, men ganska tråkig tyckte jag.
    Ikväll får vi se… Annars har jag till finalen Tyskland som en av mina favoriter. Underligt nog, för jag vet inte själv varför…

  7. cruella Says:

    I går kväll orkade jag kolla ända till Sverige, sen fick det vara bra. Det är ett rent dårhus, och värre blir det med åren. Bara att skratta hela vägen;-)

  8. Annaa Mattsson Says:

    Lotten; Schweiz och Finland påminner ju i stilen lite om varandra. Jag gillade inte tyska Lena förra året och gör det ännu mindre i år, varken låtarna eller framförandet.

    Cruella; jag beskådade andra seminfinalen på ett fullpackat Torget. Kan meddela att publiken där jublade mest åt Jedward och Saade, inte alls så mycket som väntat åt Dana International. Det var bara min kompis M som hade bestämt sig i förväg för att det var bästa låten.
    Seminfinalerna blir väldigt sega, särskilt med två snabbrepetitioner och sedan aptråkiga mellannummer.

  9. Bloggblad Says:

    Min man vägrar alla såna tävlingar, inklusive Talang och Idol. Som väl är har vi varsin tv.

    Men – dottern är schlagerfantast, barnbarnet ännu värre (hon kan varenda låt och danssteg och moves som hör till) och hennes far ska vi inte tala om… den lilla har också varit på diverse uttagningar och nu senast på finalen i Globen.

Kommentera

