Blev allting extra tidigt iår?

Jag är inte fullt så kass på blomnamn som jag ger sken av. Det är mest en protest mot allt blomtjat om våren.

Men jag undrar allt lite efter dubbelpromenaden till uteplatsen. Styvmorsviol och käringtand? Är inte det lite tidigt? Och utslagna syréner? 

Styvmorsviol var en favorit i barndomen. Behövde nästan ingen jord alls för att breda ut sig som en matta över kullar och i bergskrevor. Men det var ju på landet och till landet åkte man inte på allvar förrän i juni. Och käringtanden, den tillhörde ju blommorna under kudden på midsommarnatten. Syréner från några barns trädgårdar hade vi att dekorera klassrummet med på examen, den doften glömmer man inte, den av skola och syrén. Men skolan slutade ju vid ungefär samma tid som nu, någon dryg vecka in i juni!

Blev allting så extra tidigt just i år, eller är det en förskjutning på gång? Jag skrev ju om maskrosorna som kom först några dagar in i juni, för exakt 20 år sedan. Nu är det alldeles vitt av maskrosbollar i backarna här.

Undrar förstås också hur det står till med azaleorna i Slottsskogen. Någon som vet? Det var ju Mannens favoritblommor och favoritplats, själva Azaledalen alltså, inte gräsmattan nedanför som felaktigt benämns med samma namn. Hans önskan var att de skulle blomma på hans födelesedag den 3 juni, vissa år var de utblommade, andra hade de inte slagit ut.

Jag har sått saker i tre krukor på uteplatsen. Inget har stuckit alls. Förvånad jag blir. Inte tog sig kattgräset avsett för inomhussådd utan jord heller. Ännu mer förvånad jag blir. Och hortensian hade inte alls överlevt, det sticker bara upp pinnar, det var ogräs som förvirrade. Men jag har köpt tre nya, en röd, en rosa och en blå.

Nu ska jag inte skriva ett ord till om blommor.

8 svar to “Blev allting extra tidigt iår?”

  1. Ullah Says:

    Nu har jag ju inte varit hemma på ett par veckor, men jag hade för mig att våren var väldigt sen i år, i alla fall i min trädgård.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; den kom igång sent, men sen verkar den ha tagit en väldig fart.

  3. Lillan i Cornwall Says:

    Här har tycks allting blomstra mycket tidigare än förr också. Vi är i regel före resten av England p.g.a. av det sydliga läget men, som sagt, i år har det nog slagits rekord. Idag upptäckte jag att ‘foxgloves’ blommar för fullt i häckarna utmed vägarna, en hel månad tidigare än vanligt.

    Jag minns också den underbara doften av syréner i klassrummet på examen.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lillan; det låter allt bra fint med fingerborgsblommorna, men som sagt, väldigt tidigt. När jag var på Irland i februari hade det första gultörnet börjat slå ut, anmärkningsvärt eftersom det varit den kallaste vintern i mannaminne, i alla fall december.

    Tänk att en doft kan sätta sig i minnet så där!

  5. åsa Says:

    Här har liljekonvaljerna börjat slå ut så smått och det är väl tidigt!
    Ha dé!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Åsa; ojdå, då måste jag ut och leta! Hade ett bra liljekonvaljställe där jag bodde förut, men här vet jag inte riktigt var jag ska leta.

  7. frktjatlund Says:

    Det enda jag kan säga så här från Bretagne är om man skulle begära ledig mellan hägg och syrén så skulle ledigheten bli väldigt kort. Typ två dagar.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; som det ser ut här så blir det ingen semester alls för skomakaren i vår.

Kommentera

