Ja det var då min vän…

Trevligt var det att prata med Mellans gamla lärare en stund. Och vad roligt det var att återse den gamla favoritfritidsläraren i Göteborg i vintras.

Egentligen borde man ha reunions för gamla lärare och föräldrar. Ett tag var det ju, speciellt om man var ensamförälder, nästan de enda vuxna man träffade någorlunda regelbundet.

Umgänget skulle ju kunna bli mer avslappnat nu när man inte har några plikter gentemot lärarna, framförallt att skämmas för att man inte har uppfyllt. Och när ens barn inte längre ingår i några komplicerade gemensamma hierarkier skulle det kanske vara nästan trevligt att träffa en del föräldrar ändå.

Nej, för resten, jag skippar föräldrarna. Det skulle bara väcka onda minnen att träffa morsorna till de där coolaste tjejerna som periodvis förpestade tillvaron för oss allihop. Föräldrarna som man hade något gemensamt med har man väl hållit kontakten med ändå. Men attans vad det är tomt bland facebook-vännerna. Tre är det visst. En från varje barns låg- eller mellanstadieklass. Två mammor och en pappa. Det är väl en rätt bra spridning.

Igår inträffade för resten en något oväntad milstolpe, om nu milstolpar inträffar. Den första kompiskonfirmationen. Mellans jämnåriga som av anledningar som vi inte ska fördjupa oss i tyckte det var rätt i livet att konfirmeras just nu. Tydligen tyckte hennes föräldrar att det var så udda att de inte ens brydde sig. Mellan var hennes enda anhörig som deltog. Vilket torde bevisa att när man är 20 på det 21:sta så gör man det i alla fall inte för presenterna. Kanske en orsak att flytta åldern, när nu fjortisarna i storstaden ändå inte går och läser. Det heter för resten inte gå och läsa längre, har jag förstått.

Ännu ett ord som föll bort ur allmänbildningen alltså. Allmänbildning är dynamiskt. Och subjektivt. I motsats till allmän bildning kanske? Någon tycker att brist på artkunskap när man är 20 är tecken på generell avsaknad av bådadera. Jag tycker det är värre att  inte veta var man bor när man är 13 och inte vilja ta reda på det. ”Bor jag norr eller söder om Stockholm, ä skit samma, vem bryr sig!” Mellan har just upptäckt att i stort sett ingen av hennes jämnåriga gymnasieutbildade kompisar vet var Belfast ligger. Inte en susning. Å andra sidan sjöng en hel norsk manskör God save the Queen på en pub i Dublin och fattade inte varför de höll på att bli utslängda! ”Vad skulle vi ha sjungit?” – ”Precis vad som helst utom just den!” Och å tredje sidan visade sig Pojkens kompis, han med de skyhöga betygen som tycker teknisk fysik på högskolan inte är mycket att behöva anstränga sig med, vara helkass t o m på ”Barngeni” härom året. För att allmänbildning i Peru och i Sverige är olika saker som inte nödvändigtvis hänger ihop med smarthet. För övrigt finns det numera forskning på att artkännedom är framförallt generationsbetingat.

Vad mer, jo att jag är glad när jag tänker på de gamla lärarna, att ingen av mina flickor blev någon riktig fjortis. Det mest spektakulära var Mellans svartfärgade asymetriskt klippta hår och eyeliner som fortsatte som en blomma över kinden. De inföll för resten inte samtidigt utan hade något år emellan.

14 och 15. Vanligtvis inte alls så gulligt nära varandra som här. Det förekom heller inga halvhångelbilder tillsammans med andra tjejer på facebook. Inte bara för att facebook inte fanns då. Jag skulle ha sagt till. Det skulle inte ha hjälpt. Det skulle blivit besvärligt. Jag är glad att vi slapp just det. Hela fjortisgrejen.

7 svar to “Ja det var då min vän…”

  1. Lisbeth Says:

    Jag vet inte om jag slapp eller inte. Mitt liv vävdes samman i yrkes o privat liv Jag var lärare åt trettonåringar som trodde dom var fjortisar. När jag kom hem till mina egna fortsatte jag att vara i den världen så det blev inte så stor skillnad.
    Jag älskar föräldrar. Inte dom som jag mötte genom mina barn utan dom jag mött genom eleverna. När jag tänker på dom blir jag varm. Vet inte om dom blir lika varm när dom tänker på mig.
    Lustigt med konfirmation. Mina tre har inte druckit vinet. Dom fick välja själva och ingen ville. Problemet kom när äldsta sonen skulle gifta sig i kyrkan. Dop eller inget bröllop!
    Det blev dop.
    Ha en bra morgondag

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; här har det inte varit tal om någon konfirmation. Alla helt negativa. Ingen av dem har heller känt någon jämnårig som konfirmerats. Båda flickorna har dock tagit nattvard, där är väl kyrkan inte så nogräknad längre, är glad över de själar de kan håva in.

    Trettonåringarna är nog ofta de värsta fjortisarna.

  3. Evis Says:

    Som mor till (numera) två djupt och långvarigt deprimerade tonåringar så är jag 100% säker på att jag hade föredragit fjortisgrejen. Alla gånger.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jag tror inte det är antingen eller, jag tror att de typiska fjortisarna också kan vara djupt deprimerade.

  5. Evis Says:

    Deprimerade ja, men de kan inte ha en sådan djup depression med generaliserad ångest att de inte kan lämna hemmet, fjortisbeteende bygger ju på att man faktiskt träffar någon annan än sina föräldrar och syskon. Det är skillnad på att vara deppig och att vara sjuk.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jo det har du naturligtvis rätt i. Sjukdom är alltid värre. Jag kan ibland bli väldigt trött på de små emo-flickorna som använder sjukdomstermer för sina sorger och eländen men som i själva verket är mest drama queens. Det är delvis en annan sak – men det kan säkert göra det svårt för vissa föräldrar att se verkliga allvarliga signaler. Man gömmer sig ofta bakom begreppet ”så gör väl alla”.
    Jag har ju som du vet en annan vänfamilj som är drabbad som er. Otroligt tungt för dem som inte mår bra, och mycket sorg och vanmakt för de runt omkring. Är det något man vill mer än annat så är det ju att ens barn (och syskon) ska må bra.

  7. Evis Says:

    Jo. Som tur är är de i alla fall snälla.

Kommentera

