Att dras till det obehagliga

Har just lärt mig en sk läxa; att inte avregistrera en gammal blogg om man  flyttar den. Som jag gjorde från blogg.se till wordpress.  Man ska låta  den gamla bloggen ligga kvar med hänvisning och stänga kommentarsfunktionen. Särskilt om man använder sitt hela namn i bloggtiteln.

Det är väl också en varning just mot att använda sitt hela namn. Trodde mitt var någorlunda säkert, men det var ju dumt.

Någon har alltså tagit mitt gamla bloggnamn på blogg.se. I sin helhet.

Har fått mail om saken och kollade själv. Vet att det är fånigt, men det känns lite som kapad identitet. Särskilt som några tydligen tror att det är jag som skriver en ungdomsblogg också. Verkligen inte. Skulle jag skriva en fejkad ungdomsblogg skulle den inte vara under eget namn och den skulle ha ett intressant välskrivet innehåll.

Det mest problematiska upptäckte jag just är när man googlar på mitt namn. Det har förut varit ganska enkelt. Att fatta vem som är jag. Nu dyker den där bloggen upp och förvirrar.

Jag känner en lite allmän motvilja mot hela bloggandet just nu. Många verkar ha kroknat både i skrivande och läsande, ser det på andra bloggar också, hur både inlägg och kommentarer är inne i en svacka. Dessutom har flera bloggservrar tydligen krånglat de senaste veckorna.

Samtidigt fortsätter väckelserörelsen kring Underbara Clara. Snart förväntas hon kunna bota sjuka och stoppa både naturkatastrofer och världssvälten. Snart börjar folk vallfärda för handpåläggning, hålla fram barnen för välsignelse. Andäktigt om råd ber de redan. 

Ja, jag är sån att jag inte riktigt kan hålla mig ifrån det som jag tycker är obehagligt. Jag tittar alltid på bildspel med varningstexten ”obs starka bilder” på tidningssajterna. Så jag går in ett par gånger i veckan på Claras blogg för några vämjelsedoser. Jag har tröttnat på andra bloggare som jag gick igång på. Behöver helt enkelt starkare doser för att få riktiga kickar. Men skrämmande är det. En kristen modebloggare som gifte sig, skaffade hus på landet, fick barn och blev guru.

Sen vet jag inte. Utom att det finns saker som inte alls flyter som de ska och som därför hämmar bloggandet. Det kanske är det som händer många av oss just nu. Att när det blir för mycket som flyter motströms eller inte flyter alls så blir det inte så mycket läst och sagt som man kanske skulle vilja. Det handlar inte om att vilja hålla uppe ett sken.

Och ett liv har jag. Om någon undrar.

26 svar to “Att dras till det obehagliga”

  1. Evis Says:

    Jag tror att det mycket är livet som har kommit i vägen för folk. För mig är det i alla fall så: när man är helt koncentrerad på att överleva även nästa dag så orkar man inte blogga. Facebook funkar, för det är kort och ibland skriver jag på LiveJournal där jag kan ha olika säkerhetsnivåer så att inte okända människor får en inblick i detaljer i mitt och min familjs liv, men att skriva allmänna saker är stört omöjligt.

  2. Evis Says:

    Aargh – nu fick du mig att kolla in hos UnderbaraClara! Jag dog ltie inuti av hennes beskrivning av sin gula kjol: att rynket inte satt i linningen utan i kjolen (den är klockad). Hon har skrivit om kläder i säkert fem år och har alltså inte lärt sig de allra enklaste termer!

  3. cruella Says:

    Att bli tillbedd händer många stora bloggare – stora i bemärkelsen många, företrädesvis unga följare förstås. Jag är mer benägen att skylla på osjälvständiga läsare än på dem som skriver faktiskt. Jag menar, be en bloggare (Cecilia Blankens i det här fallet, verkar helt vettig) komma med förslag på namn till ens väntade bebis?! Där snackar vi verkligen guruvarning…

  4. cruella Says:

    Även jag som är en okunnig sömmerska funderade lite över den hjärnsläppiga beskrivningen av kjolen. Särskilt som hon skrivit helt riktigt om klockat och rundskuret förut. Hon har gröt i huvudet förstås.

  5. Evis Says:

    Gröt i huvudet är svaret på allt!
    Guudar vad jag hatade den boken! Den fanns på vårt BB när jag låg där efter att tvillingarna fötts.

  6. cruella Says:

    Ja, det är så dumt så det är inte klokt.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Evis; definitivt är det så här. Förutom att jag inte har någon Live Journal. Så det blir inget skrivet alls, någonstans. Utom för brödfödan. Väldigt billigt bröd för tillfället.

    Ha ha, ja det var en märklig beskrivning av en klockad kjol. Men Clara har väl aldrig utmärkt sig för att kunna något som kläder, annat än att få dem att se rätt bra ut på bild. Utom när hon som av en händelse hade en perfekt sömnadsbeskrivning av en kjol.

    Cruella: absolut är de osjälvständiga läsarna den stora gåtan, och det skrämmande när de tillsammans som en mobb ger sig på avvikarna. Men Clara vet ju å andra sidan precis vilka strängar hon ska slå an för att få igång den.

    Båda; visst finns det väl senare forskning som säger att det bara var en myt alltihop med gröt i huvudet?

    Den kom väldigt snabbt den där gröten. Den fanns inte ens när jag fick mitt sista barn -92, men när ett par vänner födde bara året efter så var den redan väldigt gångbar. Det kanske var då den där boken kommit?

  8. cruella Says:

    Gröten är lätt att datera till 1993. Då kom nämligen Maria Borelius ut med boken Sedan du fött, ett bedrövligt mischmasch av grottforskning och hormonförvirring som jag läste under stigande förvåning. Stödde sig tungt på rön från någon av könsskillnadsforskarna på KI, vad hon nu hette.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; aha, var det den! Minns mycket väl boken men bläddrade bara och stönade. Men som sagt, vänner som födde barn hösten -93, särskilt en, tjatade mycket om sin gröt i huvudet det kommande året. Som en ursäkt för sin självupptagenhet som inte var särksilt oförändrad mot innan.

  10. Karin/Blott Sverige Says:

    Jobbigt, men svårt att göra något åt, antar jag. Jag kollade bloggen och det finns nog ingen som helst risk att någon tror att den här nya bloggen skulle vara din eller ha med dig att göra. Om det är någon tröst.

    Vad gäller resten, ja, ibland ledsnar man. Hoppas att du kommer igen så småningom!

  11. Evis Says:

    Jag skrev både färdigt min avhandling och disputerade medan jag ammade Maja och såå illa var det inte 😉

  12. Annaa Mattsson Says:

    Karin; nej, jag blev också lite förvånad att någon undrade.

    Jag tror också att det blir bättre tider. En annan dag.

    Evis; ha ha, nä så illa var det inte. Har för mig att jag blev vald till ordförande i en viss organisation månaden innan Pojken föddes. Jobbade också. Minns att Björn kom till Östra med båda flickorna och en bunt korrektur som måste läsas NU, andra dagen eller så.

  13. frktjatlund Says:

    Då gjorde jag rätt som sparade min gamla blogg på blogg.se. Inte för att jag skriver under mitt eget namn, men jag har försökt skapa konton lite här och var under kontot frktjatlund. Bara för att få vara ensam om saken.

    Och bloggandet och bloggläsandet går även på halvfart för min del. Jag är väldigt upptagen med semester.

  14. frktjatlund Says:

    Men jag är alldeles för kräkmagad för starka bilder och skyr både Clara och barn med hjärtan på utsidan eller siamesiska tvillingar med gemensam hjärna.

  15. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; absolut, man ska se till att spara. Det fåniga med den här tjejen är att hon inte ens stavar sitt namn så och dessutom inte lyckas stava bloggnamnet rätt i den egna bloggrubriken!

    Du är en av de flitigaste av mina närmaste bloggvänner. även under semestern.

    Ha ha ha… fin trio.

  16. Lisbeth Says:

    Tack för tipset inte för att jag ska byta nu man vet aldrig. Liknar ju en kapning. Jag blev kapad på facebook för tre veckor sedan Inte alls kul vill jag säga. Att blogga betyder ju olika saker för olika människor. Jag skulle aldrig skriva eller läsa om det inte gav mig något. Förstår hur känner men hoppas att du är i en svacka. Jag gillar din blogg.
    Ha en bra eftermiddag

    Och du jag har inte gått in på ”äckelbloggen” för jag vill inte

  17. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; tack Lisbeth. Du tillhör ju dem som skriver även om svåra personliga saker väldigt öppet. Det gillar jag.

  18. Ullah Says:

    Äntligen kan jag börja kommentera lite ordentligare än de senaste två veckorna, nu när jag är hemma igen efter en resa!

  19. Lena Says:

    Har läst Claras blogg i många år och tycker den är bra. Du Anna som bloggar själv vet väl att bloggen inte speglar hela ens liv. Trist när det ska klankas ner på snygga, inspirerande och uppiggande bloggar som Claras m fl. Det finns så mycket klagande och avundsjuka ändå i bloggvärlden.

    MVH Lena

  20. Rutan Says:

    Jag har ett antal bloggar som jag tacksamt läser för att reta upp mig eller vämjas. Det är just som du beskriver det med bildvarningen. Jag kan inte låta bli att kolla.

    Det där med att be läsarna tycka är väl ett gammalt trick för att få kommentarer och länkningar. ”Vad tycker ni?”

    Jag har haft dåligt flyt på sistone och bloggat lite. Men det kanske ändrar sig.

  21. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; du har varit så saknad! Men jag hoppad du haft det riktigt bra.

    Lena; så trött jag blir på just detta. På detta med ”avundsjukan” som måste dras fram så fort man har en åsikt om en populär blogg. Jag har redan skrivit flera inlägg om detta, hur kvinnor pådyvlas avundsjuka av varandra. Det är en speciell typ av härskarteknik kvinnor emellan, men faktiskt också ett sätt att nedvärdera oss själva.

    Claras blogg har genomgått en intressant utveckling eftersom den startade som en modeblogg. Hon ville bli ett bättre alternativ till de vanliga modebloggarna, det har hon själv skrivit.

    Jag har öht inte diskuterat frågan om Clara beskriver hela sitt liv eller ej. Bara den professionella produkt som hennes blogg är och vars beskäftiga ton jag av olika orsaker har fått allt svårare för, i takt med att hennes status har stärkts. Ännu svårare har jag för den väckelserörelse som byggts upp kring den och den guru-status som Clara uppnått, inte minst genom uppbackningen i media. Behovet av gurus kommer väl av den osjälvständighet som Cruella pekar på i en kommentar ovan.

    Sen är det en annan sak att det behövs goda förebilder för att vi ska få till stånd en omställning till ett miljömässigt bättre samhälle. Jag är dock inte så övertygad som många av Claras läsare om att just hon sitter inne med hela sanningen om problemens lösning. Det vore trevligare om läsarna gav och tog, var öppna för diskussion sinsemellan, såg hennes beskrivning av sitt liv som trevlig underhållning och ett av många alternativ, inte som rättesnören. Jag tycker det är beklämmande att höra att så många vänder sig till henne för att få råd om allt möjligt. Men naturligtvis är hon inte helt oskyldig själv.

    Rutan; men visst är det så att om de mattas av så söker man nytt, man vill ha mer?

    Clara är genialare än så. Hon behöver inte ställa frågan, hon vet vad som triggar. Barnklänningen är en klassiker.

    Kanske ändrar sig här också. Även om flytet ibland är något bättre.

  22. Ullah Says:

    Tack!

  23. Rutan Says:

    Ja, jag läser och förfasas, hittade till en ny läskig nyss och det gläder mig när en jobbig snällblogg börjat bli alltför slätstruken. In med nya objekt!

    Är det förresten helt klarlagt vad det är för kön på Claras bebis? Angående kommentarerna, så förundras jag över naiviteten. Att de inte förstår att hon tar på sig en klänning, tar en bild, och byter om sen. Att det handlar om posering.

  24. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; barnet heter Bertil och kallas för lillen, så jag utgår ifrån att det är en pojke.

    Det är mycket den kategori som bildar beundrarskaror inte förstår.

  25. ullrika Says:

    Det låter lite läskigt att få sin gamla bloggidentitet ”snodd” sådär. Jag ska kolla både din och den där Claras blogg (du har ju skrivit ganska ofta om henne) senare, först måste jag bara skriva att jag har Borelius bok i hyllan men har inte läst. Kanske inte ska bry mig om att göra det då?

    Ang din titel. Jag är nog som du. Eller var. Jag ångrade mig alltid nåt fasansfullt så nu har jag börjat försöka hålla igen på nyfikenheten.

    • ullrika Says:

      Lösenord på gamla bloggadressen. Det rör sig alltså troligen inte om en kapning, bara ett olyckligt sammanträffande?

Kommentera

