Annan sorts självupptagenhet

Jo just det, det är ju en liten vana jag har. Att nappa på tillfälliga tidningsprenumerationer. Tre utgåvor, och några presenter. Fem Elle och en film var ett bra kap. Elle är en riktigt hyfsad och oflamsig tidning. Går man in på hemsidorna hittar man ofta bättre kap än de man får i brevlådan. För att inte tala om ifall man har dotters studentkortserbjudanden ställt till sin e-post.

För en hundring ska jag nu få en glasskål (av en sort som jag tror en dotter kanske vill ha annars behåller jag den själv) och ett armband som ser bra ut till min samling. Plus tre nummer av den där tanttidningen med stort T. Jag visste ju ungefär, men det blir massivt när man har den i handen. Alla utropstecken. Alla åldersdöljande tips. Alla kvinnor som lyckas med så fantastiska saker. All uppmuntran. ”Vi bryr oss bara om dig!” står det i ledaren. Klart som fan, om inte tidningen bryr sig om läsarna så blir det inga läsare.

Men jag hittade en riktigt riktigt bra sak. Det är ett råd till en frågande mamma. Inte en tonårsmamma utan en 20-årsmamma. Mellan skrattade rätt rått åt frågan. Som handlade om arbetslös dotter med drömyrke. ”Jag försöker säga att hon kanske ska rikta in sig på att  jobba med annat. Då säger hon att jag inte tror på hennes talang. Hon verkar inte ha någon tanke på att flytta hemifrån heller. Hur pushar jag henne?”

Jag väntade mig det värsta i fråga om pushtips, men svaret från Beny Plüss är genomklokt. Visar förståelse för att dottern känner sig ifrågsatt. ”Vuxna anser ofta att unga är naiva och … verklighetsfrämmande. De ungas ambition behövs där allt kan te sig möjligt.”

”Sen finns det motsatta, där föräldern övervärderar sitt barns prestationer. I ett slags orimlig och perspektivlös övertygelse att barnet är gudabenådat duktigt ger man ständigt kärleksförklaringar till barnets prestationsframgångar!”

Fantastiskt att få läsa de raderna i just den tidningen som fullständigt älskar allt vad push, pepp och boost heter! Och på vars sidor och sajt just den perspektivlösa övertygelsen om de gudabenådade barnen lyfts fram som norm för en hel medelklassgeneration. Är det månne ett trendbrott på gång? Eller är de där meningarna bara en tillfällighet?

Och rådet? Jo att ställa adekvata vuxenkrav vad gäller att sätta eget bo. Och lämna barnet ifred med sina val. ”Sunt och självständigt” säger Beny Plüss och jag håller med, även i slutklämmen att det då kan bli lättare att klara av frustrationen över att det kanske inte blir som man tänkt sig. 

Mellan tyckte att han kanske också kunde nämnt något om folkhögskolekurser och sånt. Men jag protesterade. Det var ju just det som var grejen med det sista, att det inte är mamman som ska ha de råden, det är tjejen, och det är hennes sak att söka dem själv!

Kommentera

