Ännu mer självupptagen

Föreställningen om att ungdomsarbetslösheten egentligen inte existerar gör mig lika förbannad varje gång den ventileras. Varje gång någon beskäftig föräldrer eller mor/farföräldrar talar om att deras präktiga barn och barnbarn minsann har varit runt med sitt cv och fått världens bästa jobb. För det syns minsann på dom som verkligen vill ha jobb och kan jobba. Dom andra latoxarna får skylla sig själva.

Säkert. Det har naturligtvis fötts en generation som utmärker sig genom att inte vilja jobba. Utom de som är entreprenörer. Som den evigt hyllade Blondinbella. Som nu startat ett glättat konsumtionsmagasin som också ska uppmuntra unga outbildade tjejer att stärka självkänslan och att starta så många företag som möjligt innan de fyllt 20, typ. Någon klok person skrev att det är ett vanskligt projekt att starta en tidning för Blondinbellor, för det finns faktiskt inte så många i världen.

Namnet på tidningen är kul. Egoboost. Jag känner ingen som använder ordet boost. Jag frågade dotter och hon gjorde heller inte det. Hon är ändå jämngammal med Bella. Åtminstone på papperet. Men jag har sett det användas i magasin för damer 40+. (Har skaffat kortprenumeration pga bra presenter ). Det är en intressant subkultur. Blondinbella och ett knippe damer i Stockholms innerstad som lägger sig vinn om ett ungdomligt språk.

Ronnie Sandahl har skrivit en utmärkt krönika om ungdomar och arbete i Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article13100937.ab

Om ungdomarna som åker till Norge, inte för att söka lyckan utan för att få jobb.

Tjatis skriver i sin blogg om arbetspolackerna hon mött i Tyskland. De är inte ens ungdomar.http://frktjatlund.wordpress.com/2011/05/28/hur-ar-det-mojligt/

Själv minns jag fragment av sista tiden innan jobben tog slut på Irland. Träffade en svensk kille i Galway. Han hade rejäl yrkesbakgrund som bartender, Sverige och sen Irland i några goda år. Sen arbetslös. Nu hade han lyckats få deltidsjobb som glasplockare på en bar. Den dagen vi sågs hade det varit 14 personer inne med sina CV och frågat efter jobb. Under ett par eftermiddagstimmar. På en enda av Galways hundratals barer. Han var den förste som berättade om det, hur aptrötta man var på alla kringvandrade arbetssökande.

Men absolut. Det är bara att gå runt. Det syns ju på folk vad som gäller. Eller hur det nu var.

En kompis dotter väntar barn snart. Hon har en eftergymnasial utbildning men har  jobbat på bemanningsföretag ett tag. Bemannat ett hyfsat bra jobb som lagerarbetare under flera månader. Det enda som känts lite konstigt är ju att de flesta arbetskamraterna har haft tillsvidareanställning till högre lön. För att dom har varit anställda på själva arbetsplatsen, inte av bemanningsföretag.

En månad innan planerad barnledighet som hon trodde hon hade rätt till sas hon upp pga ”arbetsbrist”. Bemanningsföretaget påstod sig inte ha någonstans att skicka henne längre.

Man kan rabbla upp en massa rättigheter hon borde haft och att hon borde varit med i facket, allt hon skulle sagt och gjort. Verkligheten för henne och en massa andra ser annorlunda ut. Och de där förebilderna, de framgångsrika 20-åriga entreprenörerna, de uppmuntrar väl knappast just till kollektiva handlingar som fackföreningsanslutning?

9 svar to “Ännu mer självupptagen”

  1. Rutan Says:

    På mitt jobb har vi en booster. Det är en maskin. Hade aldrig hört uttrycket innan jag började 2006. Tack vare den maskinen har jag förstått vad livsstilsbloggarna på 20 år har menat med att de boostar.

  2. Ullah Says:

    Jag tänker mest på Wodehouse och ”Boost for Birdsburg”,
    http://en.wikisource.org/wiki/Jeeves_and_the_Hard_Boiled_Egg
    men det är nog inte vad de tänkte på.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Rutan och Ullah; jag kände mest till booster som en sån där gitarrpedal.

  4. Lisbeth Says:

    Jadu jag anar vart en del av din irritation kommer ifrån. I min blogg har jag valt att inte argumentera och ge svar till inläggen. Jag tycker du är en frisk fläkt i min bloggvärld. Alltid något ämne som får mig att spinna loss i tankarna.
    Det uppskattar jag.
    Gills det att jag sett blondinbella på ett fik. Är jag då lämplig att fundera över hennes förehavanden?
    Är så lite insatt i hennes förehavanden att idag väljer jag att inte tycka något om henne
    Ha en fin kväll

  5. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; det har tydligen förekommit en debatt på diverse kultursidor också, det är den Ronnie Sandahl refererar till. Din blogg är bara ett av många ställen där frågan dykt upp. Den är rätt fastrotad hos många. För något år sedan var det väl Linda Skugge som höjde rösten och talade om alla jobben som fanns.
    Jag har nog slutat att tycka så mycket om Blondinbella också. Hon är ett fenomen på 2010-talet. Jag tycker mest det är sorgligt med alla medelålders kvinnor som lyfter upp henne som ideal.

  6. frktjatlund Says:

    Det var en liten kortis i AB:s söndagsbilaga, som jag inte har kvar och inte kommer ihåg vem som skrev. Men det handlade om alla som säger sig ha börjat med två tomma händer. Att de aldrig fått något gratis. Överväldigande delen av dem är egentligen medelmåttor, som haft rätt nätverk. Och kanhända lite tur.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; händer kan vara tomma på olika sätt. Vi kommer väl ihåg när Ebba von Sydow för några år sedan hävdade att hon kom från arbetarklass eftersom hennes föräldrar alltid arbetat så mycket.

  8. Ullah Says:

    Ja, fast det sa hon väl för att hon inte gillade frågan.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ja korkad är inte Ebba, men väl lite naiv, tror jag. Hon tillhör nog dem som skulle kunna förneka betydelsen av bakgrund. Annat än att hon har haft en starkt uppbackande mamma. Men det kan man ju ha i vilken familj som helst… eller hur det nu var.

Kommentera

