Alldeles själv, fast det heter ensam, men rätt upptagen

Känns som om jag glömt något viktigt idag. Men det står faktiskt ingenting i kalendern och det står inget bakom fliken evenemang. Nä, jag har ingen mobilkalender, fann det inte särskilt meningsfullt, jag gillar att krafsa med pennan.

En ensam och tyst dag idag. Kändes rätt bra efter en intensiv helgt. Men det blev ovanligt instängt.  För trots väder kunde jag inte ha dörren öppen eftersom dumma kattmamman löper. Och absolut inte får komma i olämpligt sällskap. Trodde kanske att hon slutat löpa, varför jag nu fick en sån idé i huvudet. Kanske för att hon är så liten och tunn. Det är däremot inte hennes löpstämma. Tycker hon har blivit grövre i rösten sedan sist. Lillkatten hatar det där ljudet. Hon märker det och lappar till honom.  Aldrig mer ska det bli något löp i det här huset. Och jag ska inte gå in på alla detaljer om varför! Men tvättkorgen är full.

I tystnaden har jag läst ut en bok. Gjorde två deckarfynd härom veckan på Coop. Inbunda svenska deckare för en tia styck. Känner efteråt att jag lika gärna kan återgå till den gamla vanliga principen. Att avhålla mig från just den genren. Johan Theorin skriver väl men det blev liksom för mycket ord. Vännen J som precis också läst boken tyckte personernas handlande var för osannolikt. Jag tyckte det var värre med den andra boken. Av Mons Kallentoft. Konstlat och effektsökt. Och han har blivit rik på sitt skrivande!

Och jag tänker att om man ska bli rik på sitt skrivande så måste man först och främst orka skriva alla de där orden.

15 svar to “Alldeles själv, fast det heter ensam, men rätt upptagen”

  1. cruella Says:

    Mons Kallentoft är mycket riktigt dålig. Läste den första relativt lätt, redan den andra var för dum och upprepig. Theorins första tyckte jag mycket om, spökerierna som följt sedan not so much. Men han skriver bra, tycker jag, rent stilistiskt. Och så gillar jag den gamle mannen som inte kan sluta fundera.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; spökerier har jag svårt med. Det är Blodläge jag läst. Förstår att man ska fascineras av just användandet av spökerier i intrigen. Men som sagt, en stilistiskt bra skribent. När det gäller Kallentoft undrar jag mycket över hur någon som både skriver illa och är så där förmätet elitistisk kan bli folklig. För det måste man väl bli för att sälja så mycket som han tydligen gjort?
    Sen kan jag tycka det är sorgligt att så nya böcker säljs för en tia redan.

  3. Ullah Says:

    Hoppas också hitta böcker för en tia och spökerier går bra för mig bara det är välskrivet.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det var en jättedriva med böcker för en tia, jag kunde inte få med mig fler eftersom jag hade kassen full med drycker och blomjord. Annars skulle jag åtminstone köpt en Lennon-biografi, med massor av kul bilder, för en enda tia.
    Jag har svårt när saker är lite på riktigt och lite på spök så att säga. Det ska vara antingen eller.

  5. cruella Says:

    Jag har inte heller något emot spök per se, men det måste göras infernaliskt skickligt för att det ska funka. En väldigt bra spökbok som jag härmed rekommenderar är The Little Stranger av Sarah Waters. Läs den så kan vi gnabbas och tycka olika sen!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Problemet med Theorin tycker jag att han först lade för mycket kraft vid ”spöket” och att han sedan inte lyckades ge mig den där riktiga aha-upplevelsen när en del av spöket visade sig inte alls vara spök. Jag tror det kan bero på det rent stilistiska draget, det var helt enkelt för mycket ord, för lite effekt.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; ska fundera på den. har varit lite rädd för Sarah Waters hittills utan att riktigt kunna förklara varför.

  8. Ullah Says:

    Jag har läst en bok av henne som jag gillade och har en hög med böcker som ligger och väntar på rätt tillfälle att läsas. Får lägga dit The Little Stranger också.

  9. cruella Says:

    Håller helt med om Theorins tillkortakommande där; det var min känsla också.

    The Little Stranger liknar inte Waters övriga böcker, om det hjälper.

  10. Ullah Says:

    Jag tyckte den jag läst var bra (Tip the velvet).

  11. cruella Says:

    Ja Ullah, den har jag läst och även de övriga lesbiska historierna. Gillar främst hennes sätt att ge de historiska miljöerna liv, ganska amazing. Men hon är väl historiker också?

  12. Annaa Mattsson Says:

    Cruella och Ulla; jo men jag har ju läst Nattvakten, tyvärr i den svenska översättningen, det var den som ramlade på mig. Och jag gillade den inte särskilt mycket. Hittade en recension av den som jag tror uttryckte ungefär vad jag tyckte http://www.gp.se/kulturnoje/litteratur/1.132205-sarah-waters-nattvakten

    Recensenten har ju också svårt att sätta ord på vad hon egentligen tycker.

  13. cruella Says:

    Se där, se där. Jag har inte läst några recensioner alls av hennes böcker och att hon Bookernominerats för Nattvakten var en nyhet för mig. Det begriper ärligt talat inte jag heller. I så fall tycker jag att The Little Stranger är betydligt intressantare.

  14. Ullah Says:

    Jag kan tyvärr inte läsa recensionen, för jag läser inte sådana om böcker jag skulle vilja läsa. De innehåller alldeles för många spoilers. Läser inte baksidestexter heller om det är en bok som intresserar mig.

  15. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; nej det gäller att se upp, men jag lovar att den här inte avslöjar något särskilt om handlingen.

Kommentera

