Sneglar avundsjukt, och självupptaget

Var häromkvällen i akut  behov av en liten låda. Trådrullearvegodset från modern har legat i en plastkasse från Coronette, eller hur det nu stavades, vilket idiotiskt namn på en svensk modebutik, i dryga två år.

Små lådor har jag inte köpt på år och dag. Flickorna hade en del från den där finska affären som fanns i Uddevalla. Jag har ärvt några. Men nu fanns ingen tom. Även alla plåtlådor som innehållit livsmedel är fyllda antingen med sådana, eller med just trådrullar.

Så jag tog en repa i Skärholmen.  59 spänn. Kunde man köpa en vackert blommig plåtask för i butiken där jag passade på att lämna tillbaka en två år gammal skrivbordslampa som har fått sån där återkallningsorder för att den var ett billigt strömförande smäck. Fick tillbaka mer än jag gav för den. Räckte precis till en rosé och en vit. Att muta dotter med, återkommer till det.

Panduro, 25 spänn, bestämde jag mig för. Hutlöst för en liten låda i brun kartong, men billigare. Den hade en lustig liksom nedsänkning på locket som jag inte förstod. Tänkte att den höjde priset i onödan.

-Så nu ska du hem och dekorera!

Sa kvinnan i kassan, överentustiastiskt. Och jag sa nä, den ska bara vara för trådar. Och hon svarade att även för trådar så dekorerade hon. Massor.

Kändes som om jag inte ville göra henne riktigt besviken. Så när jag kom hem plockade jag fram korgbyttan för diverse sorterat och rullade ut en bit gammal Laura Ashley-tapetbård. Mätte av och klippte till, tog fram ett någorlunda nytt limstift. Klämde dit mitt i den där nedsänkningen. Se där! Dekorerat!

”Mediokert” sa Mellan. Hon har naturligtvis rätt. Och sånt håller folk på med. För dyra pengar. Jag såg ju vad som fanns på hyllorna hos Panduro. Pillade lite på en annan bårdrulle. Kunde kanske klippa ut till en liten ram runt den andra dekoren. Men lade undan den. Här ska inte hållas på!

Vi sorterade lite i en lite större låda senare, det var det hon skulle mutas till. Det finns inte plats för en enda låda till i källarförrådet. Så jag ville få henne att komprimera i en befintlig. Gå igenom gamla skolpapper en gång till. Somligt blir mindre värdefullt med distans.

Hon skrattade högt åt sina egna kommentarer i veckoutvärderingarna från sexan. Jag var imponerad av den vuxna humorn. Hon var ju ändå ett rätt så barnsligt mellanstadiebarn. (Det där skulle systern ha kallat ett understatement.) Lärarnas frågor varierade i utvärderingarna. Men en återkom alltid. ”Har du bidragit till arbetsron i klassen under veckan?” Mellan fyllde konsekvent radutrymmet med diagonala streck, varje vecka. På frågan om eleverna hade några nya idéer till hur de skulle jobba i svenskan svarade hon däremot ”Jasså du Anders, dina idéer börja tryta så här framåt våren, det var illa!” Det tycker jag var mycket vuxet av en 12-åring. Han hade det nog inte lätt den där Anders Lärarn. Om hon bidrog till ron? Absolut. Genom att rofyllt undvika all onödig ansträngning.

Sånt kan man inte slänga. Slänghögen blev liten, men den blev. Det fanns annat som var betydligt mer humorbefriat än de där utvärderingarna. Och hon fick påfyllning på rosén efter väl förrättat värv.

Nu inser jag att vi missade alla gamla fiolnoter. Det hade behövts en kväll med den vita också för att fixa det. Och fråga sig hur mycket gamla uppkopierade noter någon behöver som sålt sin fiol för ett år sedan och dessförinnan icke frambringat något musikliknande från den på ytterligare något år. (Här skulle systers kommentar kunna bli ännu bitskare.) Vi får ta det på lördag, eller nåt. Det finns utrymme i lådan

Sen är det bara berget med resten kvar. Det som fyller hennes sovbås.

Kanske var det just det där de barnlösa flytthjälparna i höstas inte förstod. Att det inte var mina saker de släpade på.

Jag sneglar avundsjukt på grannarnas halvtomma förråd. Kunde inte dom komprimera lite? Med varandra liksom.

11 svar to “Sneglar avundsjukt, och självupptaget”

  1. Helena Says:

    Jag tycker om askar. Har väldigt svårt att slänga askarna när jag på jobbet tömmer dem på elektronikkomponenter. Många har följt med hem. De har inte någon tjusig nedsänkning men de är fina ändå. Säg till nästa gång du behöver en ask, finns i många storlekar, men det kan ta lite tid innan lämplig storlek blir tom!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Helena; jag är också väldigt förtjust i askar. Mellan också. Vi hade en gigantisk samling skokartonger som vi faktiskt inte kunde få med oss i flytten. Utom några. Var så glad att det fanns kvar en vacker Kowalski-kartong att lägga ned lite av hennes småplock i. Även papperskassar. Hon gjorde sig av med ett gäng. Jag tog tillbaka.
    Jag ska säga till nästa gång! Och behövs det dekor så har jag kvar av två olika rullar Ashley-bård.

  3. cruella Says:

    Mitt enda, säger ENDA, projekt i den vägen, och fråga mig inte varifrån den impulsen kom så plötsligt, var att klä en skokartong i en bit tapet. Jag har tegrejer i den, innan ramlade burkar och påsar från hyllan hela tiden.

  4. Lisbeth Says:

    Ska man inte eller vill du inte dekorera? Jag vill ofta men är för lat för att göra det jag tänkt eller så tryter tålamodet.
    Jag håller på med en stor förrådsrensning. Det tar lite tid eftersom jag inte orkar så långa stunder. Jag sorterar ur i tre högar. Den första går till Erikshjälpen den andra ska säljas på fyndlagret och den tredje ska sparas.
    Sambon är portförbjuden annars skulle det bara vara en tredje hög. Det kan ju vara bra att ha. Problemet har varit att man inte nått fram till kartongerna som står längst in. Nu ser jag dom så jag hyser hopp att fram till hösten ska jag vara klar.
    Som tur är så är barnen utflyttade och tvärflöjtsnoterna redan undanröjda av sonen.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; dekorerade faktiskt en kartong med tapet utanpå och hyllpapper inuti till en av flickorna att ha Barbie-dockor i en gång i tiden. Observerade stolt att den fanns kvar vid flytten!

    Lisbeth; ha ha, man ska förstås om man vill och gitter. Alldeles för lite ork och lust här. Men jag blev fascinerad av där på Panduro hur mycket det finns och hur dyrt det är med alla pysselgrejer.

    Det känns som om man kan sortera hur länge som helst. Vi har sorterat barnens grejer i flera omgångar inför och i samband med flytt, sålt, givit bort och slängt massor, jag tror det blev en halv PRO-loppis av våra prylar i våras, då hade jag ändå haft en egen året innan, men det finns säkert mer att göra.

    Ingen chans att se innersta lådorna här. Om Äldsta vill ha något av sina prylar, t ex altflöjten, när hon kommer så får vi lyfta ut allt igen.

  6. Ullah Says:

    Jag skulle aldrig komma på idén att dekorera en låda, eller något annat heller för den delen. Sådant ligger liksom inte för mig. Och jag börjar kallsvetta bara av tanken att rensa och sortera. Ändå inbillar jag mig att jag skall ägna sommaren åt det.

  7. Karin/Blott Sverige Says:

    Ja, hade jag inte känt dig bättre så hade jag trott att du var på väg mot ett sånt där hem med virkade prinsesstårtor som pynt.:)

    Funderar på när jag senast dekorerade något – och kommer inte på det. Men plåtburkar sparar jag. Har knappar i en för te och stoppgarner (mycket svårt att få tag i numera) i en som det varit kex i.

  8. Monica Says:

    Du piffade till lådan med stor talang tycker jag;-). Gå tillbaka till affären och visa upp, du får extraknäck på direkten:-)

  9. Monica Says:

    Panduro är löjligt dyrt, kostar lika mycket som att köpa färdiga prylar och sen ”göra” dem själv och köpa till extra tillbehör, konstigt att folk går på detta har jag tyckt i många år, titta är kul ändå och så kan man gå hem och ”jobba” med de prylar som man redan har. Som du med tapetrullarna.Förr fanns Tiimari, vet inte om det finns kvar, de hade lite halvfabrikat också som man kunde utöva sin konstnärliga talang på;-), hälsar en som verkligen röjt och vänt upp och ned på hela hemmet, hälften knappt kvar och det är alldeles alldeles ljuvligt:-) och har tagit motsvarande två månaders heltidsarbete utlagt på kvällar, nätter och helger. Det är VÄRT det som det så poppis heter:-)

  10. ullisar Says:

    Jag är omöjlig på att dekorera så här köpt det färdigfixat om det ska va. Fast jag hade en period – som fattig student – faktiskt talang att klä gamla skokartonger så att de blev roligare att förvara pinaler i. För några tomma förråd, det har jag liksom aldrig haft.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; tänk, att det är nästan så att du inte behövt tala om det… jag anade ändå.

    Karin; en gång fick jag en virkad svanduk av min syster. Alltså virkade svanar med halsar och allt som fogats ihop med varandra och sedan stärkts så att halsarna stod fint rakt upp. Den försvann. Hade redan blivit väldigt konstig när jag kört den på 90 grader i maskin. Jag har sett i bloggar att sådana fortfarande är ute och härjar på pysselkvällarna.

    Monica; visst var det talangfullt av mig att alls komma på att jag hade de där rullarna i hemmet! Jag har alltid tyckt Panduros halvfabrikat är rätt förfärliga. Flickorna, speciellt den yngre, var dock väldigt fascinerade av att gå och titta där och vi har köpt en del färdiga pysselsatser. Julgransmatta, julkalender, oj vilket slit! En del av det vi köpte på ”rea på rea” var både svårpysslat och väldigt anskrämligt också. Ser att sortimentet av sånt har minskat markant. Dotter har fortsatt handla en del där, senast i julas var det delar till smycken. Det hade blivit billigare om hon gått på rea i nån smyckekrafsbutik och gått hem och knipsat isär.

    Tiimari fanns i Uddevalla. Mina flickor älskade den butiken! En outsinlig källa till önskningar under värsta prylåren, också en glädje för släkten som alltid visst vart de skulle gå och handla. Inte minst fina pappaskar i olika storlekar, det står en alldeles här bredvid mig.

    Ullisar; jag brukar ”dekorera” lådorna med barnens prylar med namn och innehåll och gärna datum. Sen är det alltid någon sida jag glömmer dekorera och så hamnar den utåt i förrådet så vi får riva ut allt för att se om det t ex är i just den Mellans försvunna prylar ligger. Det var det inte. De låg i Glasgow. Den här gången.

Kommentera

