Ett litet ljummet stänk av nostalgi (självupptaget)

Det är något i luften. Ljummet och fuktigt, lite sol efter regnet. Irland och Göteborg. Det är nog doften av blå petunior som manar fram Göteborgsminnena. Det hade vi på balkongen på Fjällgatan. Det har vi på uteplatsen. Som jag inte kan vara på just nu för att Fleece löper och inte får gå ut och det inte går att peta igen dörren utifrån. Funderar på om jag ska ställa ut tekanna och sånt, dra igen dörren och sedan gå ut andra vägen. Men nog känns det lite dumt att sitta framför en stängd dörr?

Minnena luktar skolavslutning. Flickor i fina klänningar, särskilt Mellan. Det var alltid mer spektakel kring hennes klänningar. Å andra sidan kunde Äldsta ha min gamla examensklänning från ettan på sin första avslutning. Modern hade sytt den. Rosa med blåbär. En liten skymt får man här:

Hon är rätt olik sig/dig. Mer lik sin faster än i verkligheten.

En annan sån där fuktig junidag, fast några år innan ville båda flickorna vara älvor. 

 

Det syns på armhållning och på de obara benen att dagen inte var riktigt ljummen. Det var den inte för snart ett år sedan heller, den där dagen då alltihop tog slut på nåt sätt. I alla fall den epoken. Göteborg hade ju tagit slut för länge sen.

Mössan käckt på huvudet, bubbel i kassen.

Men Irland finns ju kvar.

7 svar to “Ett litet ljummet stänk av nostalgi (självupptaget)”

  1. Ullah Says:

    Roligt att få se dessa bilder på dina fina barn.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; borde förstås anstränga mig och få över fler bilder till datorn. Men då måste man börja gräva i högarna igen och det var ju så skönt att slippa i år när det inte någon student!

  3. Ullah Says:

    Måste man göra en sådan där skylt? Jag har ett år på mig i så fall. När jag tog studenten hade ingen gjort någon, men jag förväntade mig det inte heller.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; vet inte hur det är i Göteborg men i Stockholm är det ett absolut krav. Egentligen det enda krav som finns. Mottagning kan man strunta i, stora presenter också. Men inte skylt.

  5. Ullah Says:

    Får konsultera gossen i fråga hur han vill ha det. Jag är beredd att fixa skylt om det efterfrågas.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ja jämfört med så mycket annat är det en ganska lättsam sak. Men som har ett stort symbolvärde just de där timmarna. Vid Pojkens student hade jag glömt att sätta ut skylten på balkongen när jag kom hem från skolgården och det blev stor uppståndelse. Inte hade jag förstått att vi hade etablerat en tradition som var så viktig!

    Däremot strök vi ju efter många våndor mottagningen redan från första studenten.

  7. Ullah Says:

    Jag tror inte det blir någon mottagning här heller, men jag får höra vad han önskar.

Kommentera

