Landet har tystnat

Sverige gick så uppenbart på ledighet för några timmar sedan. Plötsligt framåt eftermiddagen upphörde alla mail. Det blev tyst.

Lärde mig just att äldre katter löper längre än yngre. Fan också. Det finns ju inget annat att göra än att vänta ut detta inferno. I lördags säger sig Mellan ha hört de första konstiga jamen. Det innebär att hon kan hålla på i ett par dagar till. Numera anser ju veterinärerna att man inte ska avbryta pågående löp med p-piller. Det är tydligen en hälsorisk. Vi har inga piller att bryta med så vi kan inte ens riskera någon hälsa. Så min mentala hälsa får fortsätta att riskeras.

Mellan har åkt till Åland med sin folkhögskoleklass, till någon bofasts föräldrastuga. Hann inte packa upp väskorna från Skottland förrän hon var iväg igen. Nära 30 kilo prylar mer att få in någonstans. Symaskinen var för resten borta. Hennes gamla kompis hade ”tröttnat” på att ha den i lägenheten och ställt ut den i trappuppgången för ett par månader sedan. Utan att kolla först om Mellan skulle komma och hämta sina saker. De är facebookvänner så det hade varit enkelt. Men jag sa ju det, att man inte kan lite på kompisar&ägodelar. Nu slapp hon i alla fall välja vilket hon måste lämna kvar. Allt fick plats. De där fina hjulen jag köpte härom året kom synnerligen väl till pass.

”Packa inte upp något medan jag är borta!” Men hur kunde hon komma på tanken att komma med den uppmaningen…

Men nähädå, det ska jag inte alls. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Utom att åka till stan imorgon och mata J:s katter. Och sedan bli bjuden på födelsedagsmiddag på fredag. Min egen. Vännen K vill så gärna. Det blir inga fler gäster.

För er som möjligtvis undrat kan jag berätta att brodern verkar repa sig efter den hjärtinfarkt han fick för snart tre veckor sedan. Genomgick två operationer, alltså en större hjärtoperation förutom själva infarktoperationen. Kritiskt läge i över en vecka. Väl ur respirator kunde han inte prata. Men enligt uppgift har talet återkommit successivt. Idag har han forslats från Sahlgrenska (det hela inträffade i Bohuslän) till Kristianstad.

Jäpp, man påminns om åldern och förgängligheten och alltihop.

Men min uteplats är fin, ser jag inifrån.

4 svar to “Landet har tystnat”

  1. Lae Says:

    Här kommer en blombukett från Nordtorp. Grattis.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lae; åh jag tackar, precis som middagen faktiskt mer kärkommet än om den anlänt på dagen som var en helt annan i en svunnen tid och jag flytt långt hemifrån!

  3. ullisar Says:

    Men Annaa… jag har missat det som hänt din bror! Åldern har nog mindre och mindre med såna där sjukdomar att göra nuförtiden. Men döden blir vi påminda om, dagligen. Jag önskar din bror påkryning och full återställning, eller hur jag nu ska uttrycka mig.

    Många kramar!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; tack! Jag har inte nämnt något om brodern här men jag vet att jag har en del läsare som visste ändå och kanske har undrat.

Kommentera

